رئیس جمهور سابق تایوان: مردم ساکن هر دو سوی تنگه تایوان چینی هستند

رئیس جمهور سابق تایوان که از روز دوشنبه سفرش به چین را آغاز کرده امروز سه شنبه در جریان این سفر تاکید کرد، مردمی که در هر دو سمت تنگه تایوان در این جزیره و در خاک اصلی چین ساکن هستند، چینی به حساب آمده و نیاکان یکسانی دارند.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری رویترز، ما یینگ ژئو، رئیس جمهور سابق تایوان امروز در ابتدای سفر تاریخی خود به چین قرار دارد. او در سال‌های ۲۰۰۸-۲۰۱۶ رئیس جمهور تایوان بود. ما یینگ ژئو تبدیل به اولین رئیس جمهور سابق یا فعلی تایوان شده که از زمان فرار دولت شکست خورده "جمهوری چین" به تایوان در خاتمه جنگ داخلی سال ۱۹۴۹ به چین سفر کرده است.

حزب حاکم فعلی تایوان موسوم به حزب دموکراتیک مترقی که حامی جدایی طلبی است با انتقاد از سفر ما یینگ ژئو به چین این سوال را مطرح کرده که چرا این سفر باید بعد از آنکه پکن روز یکشنبه، هندوراس، یک متحد دیپلماتیک دیگر این جزیره را به سمت خود جلب و از تایوان دور کرد، انجام شود.

ما یینگ ژئو، در صحبت‌هایی حین سفر به شهر نانجینگ و بازدید از مقبره "سان یات سن" در این شهر به تحسین از سوابق این مرد که به خاطر سرنگون کردن آخرین امپراتور چین در سال ۱۹۱۱ و رقم زدن جمهوری در این کشور پاس داشته می‌شود، پرداخت.

ما یینگ ژئو طبق اعلام دفترش، در این صحبت‌های خود گفت: "مردم در هر دو سمت تنگه تایوان مردم چینی هستند و هر دو مردم از نسل امپراتورهای زرد و یان محسوب می‌شوند."

عبارت "نسل امپراتورهای زرد و یان" عبارتی است که در چین در اشاره به مردم چینی تبار و وجود نیاکان مشترک برای مردم چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این در حالی است که بر اساس برخی از نظرسنجی‌ها، اکثر تایوانی‌ها دیگر خود را به عنوان چینی معرفی نمی‌کنند.

سان یات سن رسما به عنوان پدر جمهوری چین که هم اکنون به عنوان نام رسمی تایوان مطرح است در نظر گرفته می‌شود.

به نوشته رویترز، حزب کمونیست چین از سان یات سن به دلیل سرنگون کردن خاندان "کینگ"  ستایش می‌کند؛ اما دولت‌های پکن و تایپه یکدیگر را به رسمیت نمی‌شناسند.

این سفر ما یینگ ژئو به چین در راستای تلاش حزب کومینگتانگ، حزب مخالف اصلی دولت در تایوان در راستای کاستن از تنش‌ها انجام می‌شود. حزب کومینگتانگ به طور سنتی طرفدار روابط نزدیک با چین بوده، اما به شدت طرفداری‌اش از پکن را رد می‌کند.

ما یینگ ژئو که از اعضای ارشد حزب کومینگتانگ است گفت که به صلح امیدوار است.

وی خاطر نشان کرد: "ما صمیمانه امیدواریم که دو طرف برای پیگیری صلح و اجتناب از جنگ همکاری و برای احیای چین تلاش کنند. این مسؤولیت اجتناب ناپذیر مردم چینی ساکن در هر دو طرف تنگه تایوان است و ما باید سخت تلاش کنیم."

ما یینگ ژئو قرار نیست در این سفر با هیچ یک از رهبران ارشد چین دیدار کند. او و شی جینپینگ رئیس جمهور چین در سال ۲۰۱۵ در سنگاپور دیدار کردند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.