العربی الجدید: اسد درها را برای گسترش حضور نظامی روسیه در سوریه باز کرد

برخی منابع رسانه‌ای گزارش دادند که نکته برجسته و مهم در سفر اخیر بشار اسد و هیئت بزرگی از سوریه به مسکو موضوع حضور نظامی روسیه در سوریه بود که در پاییز سال ۲۰۱۵ به شکل رسمی آغاز شد و به‌تدریج در این کشور گسترش یافت و معادله را به نفع اسد تغییر داد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از العربی الجدید، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه با رسانه‌های روسیه درباره نزدیکی میان سوریه و ترکیه گفت، دمشق موافق گفت‌وگو است، اگر منجر به تحقق منافع ملت سوریه و یکپارچگی و تمامیت ارضی این کشور و دستیابی به نتایج روشن و مشخصی شود که در راس آن تداوم مبارزه با تروریسم و خروج نیروهای خارجی غیر قانونی در خاک این کشور است.

وی گسترش حضور نظامی روسیه در سوریه را در صورت تمایل مسکو به آن ایده خوبی دانست و گفت: اگر روسیه به گسترش پایگاه‌های خود یا افزایش تعداد آنها در سوریه تمایل داشته باشد، این یک مسئله فنی یا لجستیکی است و ما معتقدیم که حضور روسیه در سوریه ایده خوبی بوده و ممکن است در آینده ضروری باشد.

اسد ادامه داد: نگاه به پایگاه‌های نظامی نباید به موضوع مبارزه با تروریسم مرتبط باشد. مبارزه با تروریسم امری است که در حال حاضر وجود دارد اما موقتی خواهد بود. حضور نظامی روسیه نباید قائم به موضوع موقتی باشد. ما درباره توازن بین المللی سخن می‌گوییم. حضور روسیه در سوریه دارای اهمیتی مرتبط با توازن قدرت در جهان است.

رئیس جمهوری سوریه درباره امکان استقرار اسلحه و موشک‌های مافوق صوت در پایگاه‌های نظامی روسیه در سوریه عنوان داشت، طبیعتا اگر پایگاه‌هایی احداث شود هدف این نیست که از نظر نظامی ضعیف باشند. باید این پایگاه‌ها با بهترین انواع سلاح مسلح شوند تا در بازدارندگی یا توازن تاثیر داشته باشند. این امری طبیعی و منطقی است خواه با موشک‌های مافوق صوت باشد یا سلاح‌های پیشرفته دیگر.

وی تصریح کرد، کشورهای قدرتمند امروز نمی‌توانند از داخل مرزهایشان از خود حفاظت کنند و ناگزیر باید از خارج مرزها و توسط متحدان جهانی یا پایگاه‌های نظامی این نقش‌ها عملی شود.

اسد درباره امکان وجود توافقی میان مسکو و دمشق بر سر صادرات سامانه های پدافند هوایی بیشتر به سوریه توضیحاتی ارائه نکرد و گفت، در دیدار میان وزرای دفاع دو کشور طرفین درباره همه ابعاد نظامی رایزنی کردند و نمی‌توان مسائل نظامی تخصصی به ویژه درباره موضوع اسلحه را اعلام کرد.

وی در رابطه با همکاری‌های اقتصادی نیز گفت: نشست کمیته مشترک دو کشور این بار بر روی نکات خاصی متمرکز شد، به ویژه پروژه های سرمایه گذاری که بالغ بر ۴۰ پروژه در حوزه انرژی، یعنی برق، نفت، حمل و نقل و مسکن و حوزه های صنعتی. اسد اشاره کرد که آماده سازی قرارداد همکاری مشترک در این حوزه ها که به زودی امضا خواهد شد، سال‌ها به طول انجامید.

رئیس جمهور سوریه روز سه‌شنبه در یک سفر رسمی وارد مسکو شد و چهارشنبه با ولادیمیر  پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیداری سه‌ساعته انجام داد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.