ضرورت احداث تصفیه‌خانه برای بازچرخانی آب زرندیه

خبرآنی/مرکزی سرپرست فرمانداری شهرستان زرندیه بر ضرورت اجرای شبکه فاضلاب و احداث تصفیه خانه به منظور هدایت پساب شهری و الزام صنایع به بازچرخانی پساب تولیدی صنایع تاکید کرد و اجرای این پروژه را یکی از نیازهای شهرستان برای مقابله با تنش آبی و جبران کمبود منابع آبی صنعت و کشاورزی دانست.

ابوالقاسم مهری در گفت‌وگو با خبرآنی، اظهار کرد: شهرستان زرندیه به دلیل قرار گرفتن در نقطه کم بارش استان مرکزی با تنش آبی مواجه است گرچه اقدامات موثری برای تامین آب پایدار برای مصارف شرب شهرستان صورت گرفته است و از این بابت مشکلی وجود ندارد، اما تبدیل شدن زرندیه به قطب صنعت و کشاورزی استان مرکزی نیاز آبی منطقه را افزایش داده است.

وی بیان کرد: در جلسات متعددی با مدیران شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی تمهیداتی به منظور جذب سرمایه‌گذار جهت اجرای شبکه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب برای هدایت پساب‌های شهری به منظور بهره گیری در مصارف صنعتی و کشاورزی اتخاذ شده است.

وی افزود: در سال های آینده چنانچه شهری دارای تصفیه خانه فاضلاب نبوده و فاقد شبکه جمع آوری پساب باشد به عنوان شهر سالم تلقی نخواهد شد و باید با اجرای شبکه جمع آوری پساب علاوه بر حل معضلات زیست محیطی، برای ارتقای شاخص های سلامت، از محل پساب تولیدی البته پس از تصفیه آن، نیاز کشاورزی و صنعت به منابع آبی را برطرف کرد.

سرپرست فرمانداری زرندیه با بیان اینکه اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب و احداث تصفیه خانه نیازمند سرمایه‌گذاری و تخصیص اعتبارات ملی است، اظهار کرد: برای تامین اعتبارات ملی نیز از محل ماده ۵۶ با مشارکت بانک‌های عامل می‌توان اقدام کرد که پیگیری آن با تاکید استاندار مرکزی آغاز شده است.

 وی در ادامه، اولویت دولت در شهرستان را اتخاذ سازوکار مناسب برای تامین آب مصارف صنعتی و کشاورزی دانست و افزود: احداث تصفیه خانه فاضلاب برای بازچرخانی پساب شهری و نیز الزام صنایع به احداث تصفیه خانه در واحدهای تولیدی و صنعتی برای برگشت پساب جهت مصارف صنعتی از جمله راهکارهای موثر در تامین منابع آبی است.

وی با اشاره به مزیت زرندیه در حوزه کشاورزی و باغداری گفت: افزون بر هفت هزار هکتار باغ پسته در این شهرستان وجود دارد، گرچه بخش اعظمی از این باغات به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده‌اند اما نیاز است که مزارع و باغات زرندیه به عنوان قطب کشاورزی استان با تولید انواع محصولات باغی و زراعی نظیر پسته، طالبی، انواع میوه، گندم و جو و ... به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شوند تا بتوان کمبود آب را برطرف کرد.

مهری گفت: ترویج اجرای شبکه های آبیاری نوین به منظور توسعه کشاورزی شهرستان موضوع مهمی است که بطور جد پیگیری خواهد شد و چون زرندیه مستعد تولید محصولات با نیاز آبی کمتر است پیگیری جایگزینی کشت‌های با نیاز آبی کمتر نظیر زعفران و گیاهان با درآمدزایی بالا در دستور کار کارگروه منابع آب و کشاورزی قرار دارد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.