پیشنهادی برای کاهش مهاجرت نخبگان فضایی

رئیس سازمان فضایی ایران اعلام کرد: در سایر کشورها این صنعت از پایین دست آغاز شد و به تدریج در حوزه‌های اپراتوری، خرید ماهواره و بومی‌سازی ماهواره وارد شدند، ولی در ایران بنا به دلایل متعدد این صنعت از بالادست یعنی ساخت ماهواره آغاز شده است.

به گزارش خبرآنی، دکتر حسن سالاریه امروز در نشست طرح و بررسی سند سیاست‌ها و برنامه‌های کلان بخش فضایی کشور با تاکید بر اینکه بخش خصوصی فضایی برای موفقیت  باید یاد بگیرد که با یکدیگر کار کنند، افزود: پروژه‌های فضایی بسیار گران بوده و هزینه بالایی دارد، ضمن آنکه تهیه تضامین بالا است و اجرایی شدن پروژه‌های فضایی زمانبر و هزینه‌بر است و کاری است که ریسک دارد و اگر بخش خصوصی بخواهد در این زمینه جزیره‌ای کار کند، موفق نخواهد بود. 

وی ادامه داد: ما وظیفه داریم موانع موجود را برداریم، برخی از موانعی که در این زمینه وجود دارد، از موانع قانونی و مقرراتی است. 

وی با بیان اینکه ما ادعا نمی‌کنیم در بخش فضایی حرفه‌ای هستیم، افزود: صنعت فضایی در مقایسه با صنعت معدن جوان‌تر است.

سالاریه با تاکید بر اینکه شروع فعالیت صنعت فضایی در کشور معکوس بوده است، اظهار کرد: در سایر کشورها این صنعت از پایین‌دست آغاز شد و به تدریج در حوزه‌های اپراتوری، خرید ماهواره و بومی‌سازی ماهواره وارد شدند، ولی در ایران بنا به دلایل متعدد این صنعت از بالادست یعنی ساخت ماهواره آغاز شده است.

وی همچنین ادامه داد: باید نظام مشاوره و نظارت بخش خصوصی کاملا شکل گیرد تا ساختار نظارتی و مشاوره‌ای قوی در بخش فضایی داشته باشیم. 

سالاریه گفت: باید مشکلات سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه فضایی نیز حل شود. همچنین نوسانات نرخ ارز به پروژه‌ها آسیب می‌زند که در این زمینه می‌توان از ظرفیت معاونت علمی ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی بهره برد.

وی تصریح کرد: در سال جاری با توجه به محدودیت‌هایی که با آن مواجه بودیم، سعی کردیم سهم خوبی را برای بخش خصوصی در نظر بگیریم. 

سالاریه به وضعیت مهاجرت نخبگان اشاره کرد و با بیان اینکه ما نیز در بخش دولتی با آن مواجهیم، گفت: با رونق بخشیدن به قراردادها و افزایش درآمد بخش خصوصی و پایداری بازار می‌توان به کاهش مهاجرت نخبگان کمک کرد.

انتهای پیام 

منبع : ایسنا

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.