سفیر انگلیس در بغداد: عراق می‌تواند به کاهش تنش در منطقه کمک کند

سفیر انگلیس در بغداد اعلام کرد که عراق قادر به کاهش تنش‌ها و کمک به حل بحران‌ها در منطقه است.

به گزارش خبرآنی، مارک برایسون ریچاردسون، سفیر انگلیس در بغداد در مصاحبه با العربی الجدید گفت: ساختار دولت عراق و احزاب و طرف‌های سیاسی که در آن شرکت می‌کنند یک مساله داخلی است و ما هیچ خطوط قرمزی در این باره نداریم. ما همواره آماده تعامل با طرف‌هایی هستیم که به روند مسالمت آمیز دموکراسی در عراق پایبند باشند. کاهش فساد در عراق یک مساله ضروری و سرنوشت ساز برای تحقق اصلاحات اقتصادی و سیاسی است. دولت عراق اقداماتی را برای تحقق این هدف اتخاذ کرده و ما از آن حمایت می‌کنیم. تلاش‌ها باید بر حقایق تکیه داشته باشند و از طریق روش غیر سیاسی انجام شوند. ما همچنین از فعالیت بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی و مبارزه با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم حمایت می‌کنیم.

وی گفت: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق برای ایجاد روابط مثبت با همسایگان و جامعه بین‌23المللی تلاش می‌کند. بغداد قادر است نقش مهم و مثبتی برای کاهش تنش و خاموش کردن آتش بحران‌ها در منطقه داشته باشد. ما درباره تلاش‌های عراق برای بهبود روابط میان عربستان و ایران شاهد این مساله بودیم. انگلیس همواره از این تلاش‌ها حمایت می‌کند. ایجاد نظام سیاسی و پایدار در عراق زمان زیادی می‌طلبد. این کشور در طول دو دهه گذشته شاهد پیشرفت زیادی بوده است. اختلافات باید به صورت مسالمت آمیز و در چارچوب قانون اساسی حل شود. ما از تمام احزاب می‌خواهیم درباره این هدف به توافق برسند و بر ایجاد نظام سیاسی و با ثبات متمرکز باشند. دولت جدید عراق برای اصلاح اقتصاد و ایجاد فرصت‌های شغلی و بهبود خدمات رسانی به ویژه در زمینه بهداشت و آموزش و ایجاد روابط خارجی متوازن تلاش می‌کند.

وی تأکید کرد: بودجه ۲۰۲۳ عراق باید در کابینه و بعد در پارلمان برای اجرای برنامه‌های دولت برای بهبود اقتصاد و خدمات تصویب شود. باید همکاری میان بخش خصوصی و بانک‌ها برای تعامل با اقدامات جدید بانک مرکزی انجام شود. باید از اصلاحات در نظام بانکی و افزایش سرمایه گذاری در پروژه‌های زیرساخت به ویژه در زمینه برق و جاده‌ها حمایت شود.

این سفیر گفت: پیشرفت عراق در جنگ علیه داعش نشان دهنده توانایی این کشور برای مقابله با چالش‌های امنیتی است. داعش همچنان یک چالش به حساب می‌آید چراکه این گروه همچنان در اماکن پراکنده‌ای در عراق و سوریه حضور دارد. ما با نظر نخست وزیر عراق درباره اینکه جنگ علیه داعش هنوز به پایان نرسیده موافق هستیم. عراق و انگلیس به عنوان دو عضو کارآمد ائتلاف بین‌المللی به مقابله با این خطر پایبند هستند و باید این همکاری ادامه داشته باشد. معاملات تسلیحاتی قریب‌الوقوع میان عراق و انگلیس وجود ندارد و ما امیدواریم که این همکاری بعدا ادامه داشته باشد. ما در چارچوب ائتلاف بین‌المللی ضد داعش و ناتو به نیروهای عراقی و همچنین بازسازی زیرساخت نظامی و مین زدایی کمک می‌کنیم.

سفیر انگلیس گفت: سال گذشته میلادی میزان تبادل تجاری میان انگلیس و عراق به ۸۸۵ میلیون پوند رسید که ۴۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش داشت. نقش شرکت‌های انگلیسی در عراق در زمینه‌های نفت، گاز، پزشکی، آموزش، خودروها و تغذیه است. ما می‌خواهیم نقش انگلیس در زمینه پروژه‌های زیرساخت، جاده‌ها، انرژی، آب و آموزش گسترش یابد. به زودی برای اولین بار دانشگاه بین‌المللی انگلیس در عراق افتتاح خواهد شد. تعدادی از شرکت‌های انگلیسی آمادگی خود را برای حمایت از عراق در زمینه‌های ساخت مدارس و دانشگاه‌ها و پروژه‌های آب، جاده‌ها و نیروگاه تولید برق اعلام کردند. ما به کمک به عراق برای تقویت توانایی‌های خود در زمینه امنیت سایبری از طریق آموزش کادر و ارائه کمک فنی به دستگاه امنیتی عراق پایبند هستیم. انگلیسی یکی از بزرگ‌ترین طرف‌هایی است که حمایت زیادی از عراق به ویژه در زمینه کمک‌های انسانی برای تقویت ثبات در مناطق آزاد شده داشته است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.