پیش‌بینی افزایش ۲۰ درصدی سفرها/اختصاص اعتباری بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان برای آسفالت جاده‌ها

خبرآنی/خراسان رضوی معاون اداره‌ کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که در زمینه جاده‌ای، ریلی و هوایی افزایش ۲۰ درصدی حضور زائران را شاهد باشیم. همچنین اعتباری بالغ بر ۳ هزار و ۳۱۷ میلیارد تومان برای آسفالت جاده‌ها در نظر گرفته شده است و این مبلغ برای روکش آسفالت، لکه‌گیری و ... در محورهای استان استفاده خواهد شد.

رضا صحراگرد در گفت‌وگو با خبرآنی در خصوص اقدامات راهداری در نوروز ۱۴۰۲، اظهار کرد: ما امسال نوروز متفاوتی را نسبت به نوروزهای گذشته خواهیم داشت؛ به این علت که نیمه شعبان و چراغ برات خراسانی‌ها را در پیش داریم که حجمی از مسافران و زائران درون استانی و استان‌های دیگر را به مشهد مقدس خواهیم داشت. همچنین ما مسافرانی را به صورت پیک‌وار از ۲۴ اسفند ماه تا اول فروردین در زمان سال تحویل و ماه مبارک رمضان در مشهد خواهیم داشت که این عوامل باعث افزایش زائران در این روزها خواهد شد.

وی با بیان اینکه ناوگان‌ها در ۳ قسمت اتوبوسرانی، مینی‌بوس و سواری فعالیت می‌کنند، افزود: در این ناوگان‌ها ۱۵۲۷ اتوبوس‌، ۲۵۵۵ مینی‌بوس و ۱۵۴۰ سواری کرایه‌ای مشغول فعالیت هستند. همچنین ۸۰۴۱ راننده در استان و ۴۰۲۰ نفر در مشهد فعال هستند که به عنوان راننده‌های مسافربری دارای کارت هوشمند هستند و در بخش جاده‌ای نیز فعالیت خواهند کرد.

با کمبود ۱۰۰ درصدی ناوگان حمل‌ونقل عمومی مواجه خواهیم شد

معاون اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: ما ۱۰۰ درصد با کمبود ناوگان مواجه خواهیم شد، اما برای این کمبود تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کردیم و با جلساتی که در استانداری و فرمانداری برگزار شد به این نتیجه رسیدیم که از شهرداری مشهد حدود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برای سهولت حمل و نقل مسافران دریافت کنیم، همچنین قرار است شهرداری تهران هم به ما در این زمینه کمک کند.

وی در خصوص یکی دیگر از اقدامات راهداری برای نوروز را شناسایی مسیرهای پرترد و تقاضای شهرهای مختلف برای سفر به مشهد، عنوان کرد: اصفهان، تهران، مازندران و ۲ الی ۳ کلان شهر دیگر بیشترین تقاضا را برای سفر به مشهد دارند. همچنین به ناوگان و ادارات کل راهدای استان تاکید شده مسافرانی که قصد عزیمت به مشهد را دارند حتما بلیت رفت و برگشت خود را همزمان تهیه کنند تا مشکلی برای تهیه بلیت، ازدحام در پایانه و تهیه ناوگان نداشته باشند.

صحراگرد بیان کرد: استفاده از ناوگان مراکز تولیدی مانند ایران خودرو، باجگیران سرخس، ذوب‌آهن اصفهان و ... از دیگر روش‌هایی است که در پیک سفرهای اربعین نیز از آن بهره بردیم؛ چراکه این ناوگان قابلیت تردد در جاده‌ها را دارند و از آن‌ها در مسیرهای مورد نظر استفاده می‌کنیم. همچنین ناوگان شهرداری‌ها را برای مسافت‌های کوتاه مانند تربت‌حیدریه، سبزوار، نیشابور، گناباد و ... که مسافت‌های درون استانی و کوتاه است، به کار خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه ۱۵ پایانه مسافربری در استان وجود دارد، اظهار کرد: ۱۳۰ شرکت مسافربری در استان و ۲۸ شرکت در مشهد وجود دارد که مشغول فعالیت هستند. همچنین ۵۵ مجتمع خدمات رفاهی، ۱۴ مرکز معاینه فنی سنگین و ۲۶ ایستگاه پلیس‌راه وجود دارد. ما ۳۵ راهدارخانه را در این ایام فعال و مجهز کردیم تا در طول جاده‌ها با آمادگی کامل به زائران و مسافران خدمات خوبی را ارائه کنند. ۷۲ گشت راهداری وجود دارد که در سطح جاده تردد دارند. همچنین ایستگاه‌های متعددی فراهم شده تا خدمات خوبی را به زائران در طول محورها ارائه دهند.

ایجاد پویش «همراهان سفر ایمن» برای استراحت رانندگان در ایستگاه‌های بین راهی

معاون اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: به علت مسافت‌های بین‌شهری به ویژه در محور غرب شاهد خستگی و خواب آلودگی رانندگان هستیم که به این وسیله پویش همراهان سفر ایمن را در سال جاری و در ایستگاه‌هایی راه‌اندازی کردیم تا انگیزه‌ای برای استراحت رانندگان در مسیر شود.

وی افزود: با توجه به اینکه بیشتر حوادث در محور غرب رخ می‌دهد ما بیشترین تمرکز خود را روی این محور قرار داده‌ایم و در این محور شاهد بیشترین توقف ایستگاهی هستیم که گذشته از ارگان‌هایی که وجود دارد، برنامه‌های متنوع و همچنین ارائه هنرهای صنایع دستی توسط هنرمندان در این ایستگاه‌ها در نظر گرفته شده است.

صحراگرد با بیان اینکه کلیه مراکز ما از معاینه فنی تا مجتمع‌های خدمات رفاهی آمادگی کامل برای ارائه خدمات به زائران را دارند، تصریح کرد: اکنون با کمک استانداری و ستاد اقامتی نماز در حال پیگیری مسائل مربوط به راه‌ها هستیم تا در مسیرها از نمازخانه‌های مجهز و آنچه که در خور شان زائران است، فراهم کنند. همچنین در استان ۱۲ مجتمع خدمات رفاهی آستان قدس رضوی وجود دارد که از تمامی امکانات برخوردار است و این نوع ارائه خدمات باعث می‌شود مجتمع‌های دیگر هم از مجموعه‌های آستان قدس رضوی الگوبرداری کنند.

بررسی رفتار رانندگان در جاده‌های استان با ۵۴ دوربین نظارتی

وی بیان کرد: در بُعد نظارتی ۱۳۴ سیستم تردد شمار و ثبت تخلفات وجود دارد که با ۵۴ دوربین نظارتی رفتار رانندگان و دیگر موارد جاده‌ای را بررسی می‌کنند. ما پیش‌بینی می‌کنیم که در زمینه جاده‌ای، ریلی و هوایی افزایش ۲۰ درصدی حضور زائران را شاهد باشیم. ما روزانه به طور متوسط ۱۷۴ راه ریلی داریم، این در صورتی است که ۱۹۰ راه لازم است و ۱۵ راه کمبود را توسط شرکت راه آهن از طریق راه‌های فوق‌العاده جبران می‌کنیم. همچنین در زمینه هوایی نیز تقریبا روزانه ۱۴۴ پرواز وجود دارد که اگر میانگین بگیریم باید روزانه حدود ۱۷۰ تا ۲۰۰ پرواز انجام شود که در لاین هوایی نیز پروازهای فوق‌العاده در نظر گرفته شده است تا مشکلی در زمینه جابه‌جایی مسافران وجود نداشته باشد.

معاون اداره‌ کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شرایط در برخی از جاده‌ها نامساعد است با کمک استانداری اعتباری را به این مورد اختصاص داده‌ایم که از سوی وزارتخانه انجام شد. بنابراین اعتباری بالغ بر ۳ هزار و ۳۱۷ میلیارد تومان برای آسفالت جاده‌ها در نظر گرفته شده که بتوانیم برای روکش آسفالت، لکه‌گیری و ... استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: بیشترین آسیب‌های جاده‌ای‌ در محور غرب، شمال و ... است و برای برطرف شدن شرایط نامساعد جاده‌ها تا نوروز ۱۴۰۲ پیمانکارانی در نظر گرفته شده‌اند. اقدامات اولیه در بیشتر محورها آغاز شده اما به علت اینکه با برودت هوا مواجه بودیم کار کمی عقب افتاده است.

صحراگرد تصریح کرد: یکی از اقدامات بسیار خوبی که امسال با تاکید حجت گنابادی‌نژاد، معاون هماهنگی مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی انجام شد، ساماندهی امداد خودروها در سطح جاده است.

معاون اداره‌ کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی در خصوص افزایش نرخ ناوگان، عنوان کرد: با توجه به اینکه هر ساله افزایش نرخ را در نوروز داشتیم امسال هم درخواست دادیم تا این افزایش انجام شود و به وزارتخانه پیشنهاد خود را منتقل کردیم تا در صورت افزایش اطلاع‌رسانی‌ها و برنامه‌ریزی‌های کافی در این خصوص انجام شود؛ البته هنوز قیمتی به ما اعلام نشده است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.