جلسه بی‌نتیجه دستمزد و سرمایه ۵ میلیاردی برای تاسیس یک‌ تعاونی

هفته جاری از جمله هفته‌های پرخبر در حوزه اشتغال و تعاون بود و ۱۰ برابر شدن سرمایه تاسیس تعاونی‌های سهامی عام، کاهش تعداد بنگاه‌های دارای مشکل و بی‌نتیجه ماندن جلسه دستمزد شورای عالی کار از اهم اخبار روز بود.

به گزارش خبرآنی، در هفته ای که گذشت مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش حداقل سرمایه تشکیل تعاونی‌های سهامی عام از ۵۰۰ میلیون تومان به ۵ میلیارد تومان خبر داد که بیش از ۱۰ برابر افزایش را نشان می دهد.

به گفته وی این افزایش با بررسی‌های کارشناسی و آسیب‌شناسی انجام شده و اخذ نظرات تخصصی از سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسات مشترک صورت شده است.
تعاونی‌های سهامی عام بیشترین مزایا را در مقایسه با شرکت‌های دیگر دارند و ضمن استفاده از مزایای شرکت‌های تجاری از مزایای مربوط به شرکتهای تعاونی هم بهره‌مند می‌شوند.

مهم‌ترین ویژگی این نوع شرکت‌ها این است که مؤسسین بخشی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تأمین می‌کنند و دغدغه تأمین سرمایه به این شکل برطرف می‌شود.

رویداد دیگر هفته به برگزاری نشست دستمزد شورای عالی کار اختصاص داشت.جلسه ای که علیرغم انتظار باز هم بدون اعلام هزینه سبد معیشت کارگران به پایان رسید و اعضای شورا تنها به استماع گزارش گروه کارفرمایی درباره مزد منطقه‌ای و گزارش کلی کمیته مزد بسنده کردند. تاکنون چند جلسه در کمیته دستمزد برای تعیین هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری برکزار شده اما به نتیجه نرسیده است.
در جلسات دستمزد شورای عالی کار هم عدد و رقمی در خصوص دستمزد ۱۴۰۲ نشده و گروه کارگری تاکید کرده اند که بدون تعیین و اعلام رقم هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران به چانه‌زنی های مزدی ورود نخواهند کرد.
کاهش ۲۲ درصدی تعداد بنگاه‌های مشکل دار در دولت سیزدهم خبر دیگری بود که معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد.
دولت سیزدهم از بدو آغاز فعالیت در راستای حمایت از بنگاه‌های اقتصادی با رویکرد حفظ اشتغال موجود در جهت احیای مجدد کارخانه‌های راکد و نیمه فعال گام برداشته و اجرای طرح نهضت احیا در این راستا بوده است.
بخش قابل توجهی از بنگاه‌های اقتصادی به دلیل مشکلات حقوقی و مالی، بدهی بانکی و عدم تامین مواد اولیه دچار مشکل می شوند و می‌طلبند که دولت و نظام بانکی حمایت ویژه ای از بنگاه‌های اقتصادی کشور داشته باشند.
آخرین آمار سامانه جست وجو شغل نشان می‌دهد که تاکنون بیش از ۸۲ هزار کارجو و ۸۸۰۰ کارفرما  در این سامانه ثبت نام کرده اند.
سامانه جست‌وجوی شغل با هدف کاهش هزینه‌های جست وجوی شغل، اتصال سریع کارجو و کارفرما به یکدیگر، رضایت خاطر مخاطبان و ایجاد پویایی در بازار کار دی ماه سال گذشته راه‌اندازی شد.
متقاضیان جویای کار با ثبت‌نام، تکمیل پروفایل شغلی و جست‌وجو در فرصت‌های شغلی موجود در سامانه جست‌وجوی شغل و از طریق دفاتر کاریابی به کارفرمایان معرفی و مشغول به کار می شوند.
اما در هفته‌ای که گذشت با موافقت اعضای شورای عالی حفاظت فنی مشاغل "ملوانی و صیادی" در ردیف گروه "ب" مشاغل سخت و زیان‌آور قرار گرفتند.
مشاغل گروه «ب» مشاغلی هستند که ماهیتاً سخت و زیان آور بوده و با به کارگیر تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی کارفرما، صفت سخت و زیان آوری آنها کاهش یافته ولی کماکان سخت و زیان آوری آنها حفظ می شود.
به گزارش خبرآنی، برخلاف مشاغل گروه «الف» که صفت سخت و زیان‌آوری آنها با ماهیت شغلی وابستگی دارد اما می توان با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی مناسب توسط کارفرما سختی و زیان آوری آنها را حذف کرد.
انتهای پیام

منبع : ایسنا

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.