نمایش انسان «نبطی» در عربستان

چهره‌ یک زن نبطی که در نتیجه سال‌ها تلاش گروهی از محققان و متخصصان بازسازی شده است در عربستان سعودی به نمایش گذاشته خواهد شد.

به گزارش خبرآنی به نقل از نشنال، باستان‌شناسان، ‌ انسان‌شناسان و اساتید دانشگاه بریتانیا سال‌ها تلاش کردند و در نهایت به نخستین بازسازی چهره یک زن باستانی «نبطی» ‌ دست یافتند.

این زن که با نام «Hinat» شناخته می‌شود، گمان می‌رود در حوالی قرن نخست پیش از میلاد درگذشته باشد. بقایای این زن در مقبره‌ای واقع در پیرامون شهر باستانی «حجر» ‌ کشف شده است.

باستان‌شناسان، ‌ انسان‌شناسان، متخصصان بازسازی چهره با همکاری متخصص ساخت مجسمه‌های سه بعدی، ‌ مدل سه بعدی سلیکونی یک زن «نبطی» ‌ را پدید آوردند.

 نمایش انسان «نبطی» در عربستان

این مدل سیلیکونی از ششم فوریه در «مرکز خوش‌آمدگویی حجر» ‌ واقع در «العلا» ‌ به نمایش گذاشته خواهد شد.

دکتر «کریستوفر توتل»، ‌ کارشناس تاریخ نبطی‌ها، بیان کرد: «این نخستین فرصت ما برای مشاهده واقعی چهره این مردم است. یکی از مشکلات باستان‌شناسانِ نبطی‌ها و تحقیقات درباره این مردم نبود تصاویر آن‌ها است. آن‌ها اغلب خودشان را به تصویر نمی‌کشیدند و چندین دهه کسانی که در محوطه‌های باستان‌شناسی نبطی‌ها فعالیت می‌کردند به بقایای چندان زیادی از انسان‌ها دست‌ نیافته بودند.

دکتر «هلن مک‌گوران»، محقق ارشد پروژه بازسازی چهره این زن بیان کرد: این مردم همچنان برای بسیاری از انسان‌ها یک تمدن مرموز محسوب می‌شوند.

نبطی‌ها گروهی از مردم مرکز منطقه عرب بودند که در نتیجه تجارت به مردم ثروتمندی تبدیل شدند. از جمله مشهورترین بناهای تاریخی به جای مانده از این مردم به معبد حکاکی‌شده پترا واقع در اردن می‌توان اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.