انتظار عجیب فدراسیون دوومیدانی از وزارت ورزش و کمیته/ تجهیزات 2018 فدراسیون چه شد؟

به گزارش خبرنگار ورزشی پایگاه خبری خبرآنی، هاشم صیامی رئیس فدراسیون دوومیدانی چند هفته قبل اعلام کرد که میزبانی رقابت‌های داخل سال قهرمانی آسیا در سال 2024 به ایران داده شده است؛ رویدادی که البته زمان دقیق برگزاری‌اش مشخص نیست و آنچه قطعی شده، برگزاری آن در کشورمان است.

صیامی که بیش از 2 سال از دوره چهار ساله ریاست گذشته و علی‌الحساب تا 20 مهر 1403 می‌تواند این پست را در اختیار داشته باشد، در مصاحبه دیگری عنوان کرده «برای مسابقات سال آینده داخل سالن قهرمانی آسیا که میزبان هستیم نیاز داریم تا وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک تشک پرش ارتفاع خوب و دیگر تجهیزات لازم را تهیه کند. دستگاه‌ها هم باید برای این پیکارها بروز شوند و تاکنون هم در این زمینه مشکلی نداشتیم. ما برای برگزاری این مسابقات نیازمند بودجه 10 میلیارد تومانی هستیم. دوومیدانی تنها یک ماده نیست بلکه 24 ماده در بخش مردان و 23 ماده در بخش زنان است و برگزاری یک دوره مسابقه بین‌المللی هزینه زیادی دارد.»

در این صحبت‌های رئیس فدراسیون چند نکته مهم وجود دارد که ذکر آنها ضروری به نظر می‌رسد. نکته اول اینکه ایران در سال 2018 نیز میزبانی همین رویداد را در تهران برعهده داشت. همان زمان که اتفاقاً صیامی دبیر فدراسیون بود، همه لوازم مورد نیاز شامل تجهیزات کامل فوتوفینیش و زمان‌سنجی از بلژیک و تشک پرش ارتفاع، تشک پرش با نیزه، مانع، تخته استارت،وزنه، نیزه، چکش، چوب امدادی و ... از یک شرکت چینی به نام «تایشان» خریداری شدند. نکته مهم اینکه این خریدها از شرکت‌هایی انجام شد که تاییدیه فدراسیون جهانی دوومیدانی را داشتند. به لطف این لوازم، ایران میزبانی خوبی داشت و خودش نیز با 24 مدال رنگارنگ به مقام نایب قهرمانی رسید.

پس از این رویداد، یکی دو مسابقه در مشهد برگزار شد که تقریباً همه این تجهیزات از تهران به آنجا فرستاده شدند. با توجه به تعداد کم برگزاری مسابقات در کشور طی سه، چهار سال اخیر، بعید به نظر می‌رسد که این وسایل به همین زودی فرسوده و تخریب شده باشند، مگر اینکه طی جابه‌جایی‌های مختلف، خراب شده باشند.در همین باره شنیده می‌شود که برخی از این لوازم خارجی نیز به یکی دو استان به عنوان هدیه داده شده که این مسئله دور از ذهن نیست.

نکته دوم مربوط به انتظار رئیس فدراسیون از دو متولی اصلی ورزش در کشور است. زمانی که یک رویداد بین‌المللی در هر رشته‌ای برگزار می‌شود، فدراسیون مربوطه موظف مهیا کردن همه چیز برای یک میزبانی مطلوب است. بر همین اساس فدراسیون‌ها انتظار ندارند که وزارت ورزش و کمیته المپیک مستقیماً لوازم مورد نیاز را تهیه و خریداری کنند. در واقع خرید تجهیزات برای یک میزبانی جزو وظایف این دو نهاد نیست، اما ظاهراً مسئولان فدراسیون هیچ حسابی روی توان خودشان باز نکرده‌اند و ترجیح داده‌اند که وظایف‌شان توسط سایر مسئولان به سرانجام برسد. البته که وزارت ورزش وظیفه حمایت مادی و معنوی از میزبانی‌های بین‌المللی را دارد و با هماهنگی‌هایی که صورت می‌گیرد، کمک‌های مورد نظر را انجام می‌دهد، اما این موضوع هیچ‌گاه به صورت خرید مستقیم نبوده و در قالب کمک انجام شده است.

نکته سوم مربوط به نیاز 10 میلیاردی فدراسیون است. اگر قرار بر خرید تجهیزات توسط وزارت ورزش و کمیته المپیک باشد، چرا باید 10 میلیارد تومان هزینه شود؛ آن هم در شرایطی که هزینه رفت و آمد و اقامت کشورها بر عهده خودشان است؟ برگزاری یک رویداد داخل سالن فضای برگزاری و تعداد روزهای آن محدود است، آیا به چنین بودجه سنگینی نیاز دارد؟ پس نقش فدراسیون در جذب اسپانسرها و ... چه می‌شود؟

به گزارش خبرآنی، اینها نکاتی بودند که در یک گفت‌وگوی چند خطی از سوی رئیس فدراسیون دوومیدانی به چشم آمدند. دوومیدانی هفته‌ها و ماه‌های سختی پیش‌رو دارد و باید در رویدادهای مهمی همچون مسابقات قهرمانی داخل سالن آسیا در قزاقستان و همچنین بازی‌های آسیایی هانگژو به میدان برود. به نظر می‌رسد مسئولان فدراسیون با یک برنامه‌ریزی خوب می‌توانند روزهای خوبی را داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.