خیز جهاددانشگاهی برای حل مسائل بر زمین‌مانده گلستان/ ۳ طرح تحول‌زا و اقتصادی در دستور کار

خبرآنی/گلستان رئیس جهاددانشگاهی گلستان با اشاره به سه طرح مهم، اقتصادی و تحول‌زای جهاددانشگاهی گلستان در سه حوزه گیاهان دارویی، سرطان پستان و اصلاح نژاد اسب اصیل ترکمن، گفت: با تحقق این طرح‌ها می‌توانیم نقش خود را به عنوان کنشگر علمی توسعه پایدار گلستان ایفا کنیم.

ابراهیم شهبازی امروز یکشنبه ۱۳ آذر در دیدار با مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) گلستان اظهار کرد: جهاددانشگاهی در حوزه های مختلف فرهنگی، پژوهشی و آموزش فعالیت دارد که در حوزه آموزش، آموزش های بلندمدت و آموزش عالی در حال انجام است و علاوه بر دانشگاه علمی کاربردی، چهار مراکز کوتاه مدت و تخصصی جهاددانشگاهی نیز در استان گلستان فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه مراکز آموزشی جهاددانشگاهی گلستان امکان آموزش ۷۰۰ عنوان رشته را دارند، افزود: متناسب با نیاز مردم رشته‌های مختلف نیز به سبد رشته های آموزشی ارائه می‌شود، تاکنون طبق آمار ۱۵ درصد افراد آموزش دیده در حوزه کوتاه مدت جذب بازار کار شدند.

رئیس جهاددانشگاهی گلستان با بیان اینکه کاربردی بودن پژوهش ها مورد تأکید جهاددانشگاهی است، تصریح کرد: سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی از سال ۸۱ فعالیت خود را آغاز کرد و بر تجاری‌سازی پژوهش‌ها و فناوری‌ها و اتصال آن بازار فعالیت می کند، همیشه بر این مهم تأکید داریم که پژوهش انجام شده منجر به ارزش افزوده و ثروت شود.

شهبازی به راه اندازی واحد جهاددانشگاهی استان گلستان از سال ۱۳۸۸ اشاره کرد و گفت: جهاددانشگاهی گلستان نتوانست در حوزه توسعه پایدار و کنشگری علمی آنطور که باید نقش آفرینی کند که این مهم در دو سال گذشته در سایه حمایت استاندار گلستان و تلاش جهادگران در حال تغییر است و روند رو به رشد دارد.

وی از هدفگذاری برای توسعه گیاهان دارویی به سالانه ۷۸۰ هکتار خبر داد و تصریح کرد: با توجه به استعداد و نیاز استان گلستان و همچنین وجود اراضی شیبدار و اسناد بالادستی تکمیل زنجیره ارزش دهکده گیاهان دارویی در دستور کار ما قرار گرفته است.

رئیس جهاددانشگاهی گلستان با بیان اینکه دهکده گیاهان دارویی در یک مجموعه ۸.۸ هکتاری در گالیکش در حال راه اندازی است، ابراز داشت: در حال حاضر گلخانه یک هزار و ۲۰۰ هکتاری در دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی افتتاح شده است.

شهبازی، اصلاح ژنتیک و ذخیره ژنتیکی اسب اصیل ترکمن را از دیگر محورهای فعالیت جهاددانشگاهی گلستان برشمرد و گفت: با وجود برخورداری گلستان از چنین ظرفیتی اما متاسفانه تاکنون در این حوزه اقدامی نشده بود که جهاددانشگاهی گلستان این کار بر زمین مانده را شناسایی و احصاء کرد تا با ذخیره ژنتیکی اسب اصیل ترکمن ارزآوری مناسبی ایجاد شود.

وی تشخیص و غربالگری سرطان پستان را طرح دیگر جهاددانشگاهی گلستان برشمرد و یادآور شد: از بین مجموع سرطان ها در گلستان، سرطان برست حدود ۱۶ درصد شیوع را به خود اختصاص داده که با توجه به این مهم، جهاددانشگاهی در راستای کمک به مردم گلستان طرح غربالگری و تشخیص سرطان برست را در دستور کار خود قرار داده و به طور قطع شناسایی و درمان زودهنگام افراد مبتلا به این بیماری کمک به رفاه و معیشت خانواده ها است، همچنین از آسیب‌های اجتماعی بعد از قطع عضو و شیمی درمانی جلوگیری می‌کند.

رئیس جهاددانشگاهی گلستان با بیان اینکه جهاددانشگاهی در حوزه تجاری سازی و اشتغال طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را در دستور کار قرار قرار داده است، بیان کرد: این طرح از اوایل سال ۱۳۹۹ آغاز شده و در راستای آن تاکنون برای  ۱۰ هزار و ۴۲۵ نفر اشتغال ایجاد شده است، در مجموع تعهد اشتغال جهاددانشگاهی در سطح کشور اشتغالزایی برای ۵۴ هزار نفر است که سهم گلستان دو هزار و ۳۰۰ نفر است.

شهبازی متذکر شد: جهاددانشگاهی گلستان با سه اقدام شاخص سرطان پستان، اصلاح ژنتیک و گیاهان دارویی می تواند نقش خود را به عنوان کنشگر علمی توسعه پایدار استان گلستان ایفا کند گرچه تحقق این مهم نیاز به حمایت و اعتبار دارد و امیدوارم با تخصیص اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی استانی به جهاددانشگاهی به اهدف مورد نظر دست پیدا کنیم.

وی تأکید کرد: امیدوارم زمینه همکاری و مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) گلستان، در سه طرح مهم، اقتصادی و تحول‌زای جهاددانشگاهی فراهم شود تا ضمن ایجاد ارزش افزوده و ارزآوری، زمینه اشتغال جوانان را فراهم کند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.