ارتباط نظام علم‌وفناوری و نظام استانداردسازی، ناظر به حل مسائل کشور باشد

خبرآنی/مرکزی رییس سازمان ملی استاندارد گفت: ارتباط نظام علم و فناوری کشور با نظام استانداردسازی باید ناظر به حل کلان مسائل کشور باشد.

مهدی اسلام پناه، ۱۳ آذرماه ۱۴۰۱ در جلسه ستاد فرماندهی دانش بنیان در دانشگاه اراک اظهار کرد: مقام معظم رهبری سال های پیش در بحث اقتصاد دانش بنیان، گفتمانی را هدفگذاری کردند ولی امروز از گفتمان عبور کرده ایم و باید در میدان، عمل کنیم. ما سربازان جنگ نرم در حوزه علم و فناوری هستیم و یکی از اتفاقات بزرگ رقم خورده در کشور ما حمایت و پشتیبانی و دقت نظر در توسعه علم و فناوری است.

وی با اشاره به حمایت رهبری از بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و حمایت معنوی از پژوهشکده هایی چون رویان و ... گفت: این حمایت ها اقتدار ایران و کسب رتبه های بین المللی را رقم زده است، این گفتمان شکل گرفته است و امروز در جایگاهی قرار داریم که باید در میدان عمل برای نخبگان، نسل جوان، فناوران و دانشگاه های فنی زمینه تجاری سازی را فراهم کنیم.

اسلام پناه تصریح کرد: زیست بوم دانش بنیان در کشور به سمتی رفته است که امروز صنایع فناور استان دو میلیون دلار صادرات و ۱۸۰ میلیارد تومان فروش داخلی دارند و به شکل تصاعدی امکان رشد برای آنها وجود دارد. صندوق های نوآوری و پژوهشی و ... باید حمایت کنند تا هسته های تجاری سازی در بازار، راه خود را پیدا کنند.

وی با بیان اینکه ظرفیت نقدینگی بخش خصوصی و سرمایه گذاران در این حوزه را نباید دستکم گرفت تا در کنار نخبگان باشند، تاکید کرد: ارتباط نظام علم و فناوری کشور با نظام استانداردسازی باید ناظر به حل کلان مسائل کشور در حوزه‌های فنی و تخصصی باشد. در بحث صنعتی، تخصصی و فنی نباید غافل شد، در پایلوت های منطقه ای باید ارتباط بین دانشگاه و ادارات کل استاندارد شکل بگیرد.

رییس سازمان ملی استاندارد اظهار کرد: در حوزه صدور تایید صلاحیت آزمایشگاه درخواستی استان، سه فقره درخواست مطرح بود که دستور تسریع را صادر می کنیم، البته برای برخی آزمایشگاه ها، نهادهای بین المللی نیز باید تاییدیه هایی بدهند که شاید قدری زمان ببرد.

وی گفت: قانون جهش تولید دانش بنیان اگر به درستی پیاده شود، مقیاس اقتصاد دانش بنیان بزرگ می شود. این مقیاس باید با رهبری شرکت های پیشرو دانش بنیان بزرگ شود و لازم است که این قانون با این نگاه تفسیر شود.

اسلام پناه افزود: وجود صنایع متنوع و مادر در استان مرکزی پارامتر رسیدن به اهداف است و سازمان ملی استاندارد نیز از ابتدای سال، بسته حمایتی از شرکت های دانش بنیان را تهیه و ابلاغ کرده است.

وی با بیان اینکه استانداردسازی در حوزه دانش بنیان باید از نهاد علمی زایش پیدا کند، گفت: باید عرصه را بر رقبای سنتی تنگ کرد و دانشگاه ها می توانند دیوارهای استانداردسازی دنیا رابالا ببرند.

رییس سازمان ملی استاندارد با تاکید بر اینکه سلطه نوین دنیا در حوزه علم و فناوری، سلطه فنی است، گفت: علم، سلطنت و سپس سلطه می آورد. آمریکا و کشورهای توسعه یافته، سلطه فناوری را دنبال می کنند و کالای خود را به همه کشورهای در حال توسعه صادر می کنند، اما مقررات فنی خود را به قدری بالا می برند که کشورهای دیگر نتوانند به انها صادرات داشته باشند و این عملا سلطه فنی است.

وی افزود: درجه بندی در حوزه علم و فناوری برای پژوهشگران باید جذاب شود و امتیازات به قدری جاذبه داشته باشد که بتواند مبنای ارتقا قرار گیرد. دانشگاه و پژوهشگاه می توانند در حوزه استانداردسازی و تایید صلاحیت، انطباق و... به این نظام استاندارد کمک کنند، این نظام، کیفی سازی اقتصاد کشور را رقم می زند. کشور از نظر کمی کالای کمی تولید نمی کند، اما از نظر کیفی باید بتوانیم محصولات خود را بفروشیم. فروش محصولات دانش بنیان به دلیل پیچیدگی آنها، ساده است و دنیا نیز به آنها نیاز دارد و به راحتی می توانیم این محصولات را به دنیا عرضه کنیم. دنیایی که روزی به ایران سیم خاردار نمی فروخت امروز از ایران پهپاد می خرد و این مصداق واقعی رشد دانش بنیان و توسعه علم و فناوری در کشور است. این اقتصاد در کشور باید بزرگ شود که قطعا با توسعه آن، اشتغال دانش بنیان نیز توسعه می‌یابد و به تبع آن خروج نخبگان نیز کاهش می یابد.

اسلام پناه اضافه کرد: سازمان استاندارد خادم تولید و شرکت های دانش بنیان است و باور دارم که باید گفتمان مدنظر مقام معظم رهبری را پیاده کنیم، قطعا با این نگاه، بن بستی در کشور وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.