شاخص های دریایی ایران در مقایسه با جهان وضعیت مطلوبی ندارد

خبرآنی/مرکزی مشاور فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: با وجود دریایی بودن ایران و تاکید رهبر معظم انقلاب بر این موضوع، متاسفانه شاخص های دریایی ایران در مقایسه با جهان وضعیت مطلوبی ندارد .

ناخدا علیرضا حامدی روز پنجشنبه ۱۰ آبان در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی اظهار کرد: صنایع آذرآب اراک لوله های دیگ بخار ناو خارک را بازسازی کرده که در دنیا شاید حداکثر ۵ کشور بتوانند این کار را انجام دهند و بسیاری شرکت های دیگر نیز در حوزه نیروی دریایی و حوزه دفاع اقداماتی را انجام داده اند.

وی افزود: در قرآن کریم  مجموع آیاتی که کلمات دریا و خشکی در آنها آمده ۴۵ آیه است، یعنی در مجموع توجه خداوند در قرآن به دریا نسبت به کل ۳۲.۴۵ درصد است ولی توجه به خشکی ۱۳.۴۵ درصد است یعنی توجه به دریا در قرآن ۷۱ درصد ولی توجه به خشکی فقط  ۱۳ درصد است که این نشان از اهمیت راهبردی دریا دارد.

حامدی در خصوص فواید دریا بیان کرد: ۷۰ درصد سطح کره زمین را آب فرا گرفته و خشکی های زمین در آب محصورند، همچنین ۸۰ درصد مردم در کنار دریاها یا در فاصله ۲۰۰ کیلومتری از آن زندگی می کنند.

وی با بیان اینکه امروزه بیش از ۹۰ درصد جایجایی کالا و خدمات دنیا از طریق دریا صورت می گیرد تصریح کرد: رویکرد دانش بنیان امروز یک موضوع ضروری است که باید به آن توجه ویژه شود.

وی با بیان اینکه ایران با ۱۲ همسایه خود مرز دریایی دارد، اظهار کرد: ۴۰.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی آمریکا توسط تنها ۱۴ درصد از ایالات آن کشور که در ساحل دریا قرار گرفته اند به دست آمده است. عموما در کشورهای دریایی بیش از  ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور از بخش دریا تامین می شود که این عدد در کشور ما در سال های متوالی بین ۲ تا ۳ درصد بوده است.

حامدی تاکید کرد: کشور ما یک کشور دریایی است، واقعیت هم همین است. اتصال این کشور به اقیانوس و برخورداری آن از دریا آن هم دریایی به این حساسیت، این منطقه را بسیار حساس کرده است لذا این کشور دریایی احتیاج به یک نیروی دریایی حقیقتا برجسته و ممتاز دارد.

وی اضافه کرد: دو بحران کمبود آب و آلودگی هوا در استان مرکزی وجود دارد که قابل حل است و اگر نگران نسل آینده اراک هستیم باید توسعه در صنایع استان مرکزی اتفاق بیفتد. به نسل آینده رحم کنید و صنایع بیش از این به آلایندگی شهر اضافه نکنند.

حامدی تصریح کرد: باوجود دریایی بودن ایران و تاکید رهبر معظم انقلاب بر این موضوع، متاسفانه شاخص های دریایی ایران در مقایسه با جهان وضعیت مطلوبی ندارد .

مشاور فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: میانگین سهم بخش دریایی جهان در تولید ناخالص ملی ۹ درصد و متوسط سهم خشکی در تولید ناخالص ملی جهان ۹۱ درصد است.

وی با بیان اینکه سهم بخش دریایی ایران در تولید ناخالص ملی ۳ دهم درصد و سهم خشکی آن ۹۹.۷ درصد است گفت: تولید محصولات غذایی دریایی ایران در سال ۹۷ بالغ بر ۷۲۴ هزار و ۸۱۷ تن بوده و سهم هر ایرانی از مصرف غذاهای دریایی به طور میانگین سالیانه کمتر از ۱۰ کیلوگرم است، در حالی که متوسط سرانه مصرف دنیا هم اکنون حدود ۲۰ کیلوگرم است.

وی اضافه کرد: سرمایه گذاری صنایع در بحث کشتیرانی امری ضروری است که انتظار می رود سرمایه گذاران به این امر توجه داشته باشند. دریا یک ظرفیت بی نظیر است که مغفول مانده و درامدهای این صنعت بالا است. نیروهای ایرانی در کشتی ها کم هستند و بیشتر نیروهای خارجی در این حوزه حضور دارند که کار کردن با آنها سخت است.

حامدی ادامه داد: ایجاد بندر خشک در استان مرکزی، روبروی ایستگاه سمنگان‌ می تواند ظرفیت مناسبی برای سرمایه گذاری باشد. مطالعات در این خصوص انجام شده و جانمایی صورت گرفته است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.