مرکز تحقیقات پسته در زرندیه راه‌اندازی می‌شود

خبرآنی/مرکزی رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی از راه‌اندازی و فعالیت مرکز تحقیقات پسته در شهرستان زرندیه خبر داد.

محمود بارانی در گفت‌وگو با خبرآنی، به ضرورت احداث مرکز تحقیقات پسته در نقاط پسته خیز کشور اشاره کرد و افزود: شهرستان زرندیه یکی از نقاط پسته خیز ایران محسوب شده و به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی از تهدیدات متاثر از بلایای طبیعی که برخی نقاط پسته خیز کشور نظیر کرمان و رفسنجان با آن مواجه هستند در امان بوده و در برخی سال ها رکورددار تولید محصول در ایران است.

وی افزود: با وجود وضعیت نامطلوبی که در میزان برداشت پسته در کشور به دلیل بروز حوادث غیرمترقبه نظیر سرمازدگی، بارش تگرک و نیز خشکسالی بوجود آمد، اما خوشبختانه میزان آسیب پذیری باغات پسته استان مرکزی به مراتب کمتر از سایر نقاط پسته خیز کشور بوده و بر این اساس برخی سال ها، استان مرکزی در حوزه تولید پسته در سکوی نخست تولید ایران قرار می‌گیرد.

بارانی با اشاره به اینکه بیشترین باغات پسته در شهرستان زرندیه قرار دارد، اظهار کرد: شهرستان زرندیه علاوه بر اینکه یک منطقه پسته خیز به شمار می رود رکوددار برداشت به نسبت سطح زیرکشت است و براین اساس راه‌اندازی مرکز تحقیقات انار در این نقطه از کشور که حجم بالایی از تولید این محصول را دارد ضروری است.

وی با اشاره به اینکه احداث مرکز تحقیقات پسته در زرندیه توسط تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی پیش‌بینی شده است، افزود: با تکمیل و راه‌اندازی پایانه صادراتی پسته هامون سبز زرندیه که طی دو سال اخیر مورد بهره‌برداری قرار گرفته و پسته تولیدی را با برند این شهرستان روانه بازارهای صادراتی می‌کند، فعالیت مرکز تحقیقات پسته نیز هدفگذاری شده و در مجاورت پایانه صادراتی هامون سبز، از سال آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی زرندیه به کارکردهای مرکز تحقیقات پسته زرندیه اشاره کرد و افزود: این مرکز که قرار است با عنوان باغ تحقیقاتی یا باغ مادری پسته در زرندیه احداث شود و با کارکردهایی در حوزه آموزش، تولید و تکثیر نهال پسته، انجام تحقیقات و آموزش پیوند درخت پسته، مبارزه با آفات پسته و ترویج ارقام فعالیت کند.

وی با بیان اینکه محصول پسته با دو رقم اصلی کشیده و گرد شناخته می شود، افزود: در رقم کشیده پسته زیرمجموعه‌هایی نظیر رقم اکبری، احمدآقایی، بادامی و ... و در رقم گرد نیز ارقامی نظیر فندوقی، کله قوچی و ... وجود دارد.

بارانی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت باغات شهرستان زرندیه بیشتر زیر کشت ارقام مشهوری نظیر اکبری، احمدآقایی و کله قوچی است، افزود: با راه‌اندازی مرکز تحقیقات پسته شهرستان، ارقام دیگری از این محصول استراتژیک کشت و روانه بازار مصرف خواهد شد.

وی تغییر کشت از سنتی به صنعتی و مکانیزه را از دیگر کارکردهای ایجاد مرکز تحقیقات پسته در زرندیه دانست و افزود: با احداث مرکز تحقیقات پسته و آموزش تولیدکنندگان و باغداران برای کشت مکانیزه و صنعتی با تاکید بر مدیریت منابع آبی در شهرستانی که با تنش جدی آب مواجه است، قطعا شیوه کشت سنتی در تمامی باغات شهرستان منسوخ خواهد شد و باغداران به کشت صنعتی و علمی روی خواهند آورد.

بارانی همچنین با اشاره به اینکه امسال حدود ۱۲ هزار تن پسته از هشت هزار هکتار باغات پسته شهرستان زرندیه که افزون بر ۸۰ درصد پسته استان مرکزی را در خود جای داده است، برداشت شد، اظهار کرد: میزان برداشت این محصول در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.