دوبرابر شدن دبی ورودی، تشنگی سدهای استان مرکزی را رفع نکرد

خبرآنی/مرکزی مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی گفت: افزایش دو برابری دبی ورودی به سدهای استان، متاثر از بارش های اخیر، نتوانست حجم آب ذخیره شده در دریاچه سدهای کمال صالح اراک و الغدیر ساوه را افزایش دهد.

عزت‌اله آمری در گفت‌وگو با خبرآنی، اظهار کرد: در حال حاضر دبی ورودی به سد کمال صالح شازند ۵۷۰ لیتر بر ثانیه و دبی ورودی به سد الغدیر ساوه ۷۳۰ لیتر بر ثانیه است که در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل افزایش دو برابری داشته است.

وی افزود: هم اکنون حجم آب ذخیره شده در سد الغدیر ساوه ۴۶ میلیون متر مکعب و این میزان در سد کمال صالح شازند ۳۶ میلیون متر مکعب است.

آمری در ادامه گفت: با توجه به وضعیت بارندگی در سال آبی گذشته و کاهش نزولات آسمانی و همچنین ذخیره محدود در دریاچه سد الغدیر ساوه، طبق برنامه‌ریزی‌های بعمل آمده توسط مدیریت شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی، دریچه‌های سد از ۱۵ مهرماه سال جاری بسته شده است.

وی افزود: در حال حاضر از منابع آبی ذخیره شده در دریاچه سد الغدیر برای مصارف شرب شهر ساوه استفاده شده و سد کمال صالح نیز آب شرب مردم شهر اراک را تامین می‌کند.

این مقام مسئول در شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی با اشاره به کاهش میزان نزولات آسمانی در سال آبی جاری از مردم استان خواست تا نهایت صرفه جویی را در مصرف آب به عمل آورند.

گفتنی است، سد الغدیر ساوه با ۲۶۵ متر طول تاج و حجم ۲۷۷ میلیون مترمکعب آب از نوع دو قوسی بتنی است که در سال ۷۲ با هدف تأمین برق و آب کشاورزی ۲۳ هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد.

این سد براساس اهداف چند منظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال‌زایی و ایجاد مراکز گردشگری احداث شده است و از ویژگی‌های مسیر انتقال آب در سد الغدیر این است که آب از طریق کانال اصلی به طول حدود ۱۰ کیلومتر به شبکه اصلی آبیاری منتقل می‌شود.

در پی وقوع سیل در فصل بهار ۹۸ و تکمیل شدن تراز آبی سد الغدیر ساوه، این سد در هشتم اردیبهشت ماه همان سال پس از ۲۲ سال، سرریز کرد.

سد کمال صالح نیز دومین سد بزرگ استان مرکزی است که در جنوبی‌ترین نقطه شهرستان شازند با ظرفیت و حجم حدود ۹۵ میلیون مترمکعب واقع شده است. این سد در سال ۱۳۹۰ به بهره برداری رسید و از طریق آن نیاز آبی ۷۰ درصد شهر اراک و تعدادی از روستاهای مسیر تامین می‌شود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.