کمبود نانوایی در برخی مناطق اهواز به دلیل گرانی ملک

خبرآنی/خوزستان رییس اتحادیه نانوایان اهواز گفت: در مناطقی مثل کیانپارس، کیان‌آباد، کوروش، زیتون و ... قیمت املاک بالا هستند و به همین دلیل در این مناطق با کمبود نانوایی مواجه هستیم.

محمدصالح صیوانی در گفت ‌و گو با خبرآنی در خصوص وضعیت واحدهای نانوایی اهواز اظهار کرد: حدود ۶۸۰ واحد نانوایی در سطح اهواز وجود دارد که مجوز فعالیت و کارت یارانه‌ای دارند و حدود ۹۹ درصد آن‌ها مجهز به کارت‌خوان هوشمند شده‌اند.

وی افزود: اعلام شده است که نانوایان نباید از کارتخوان‌های قبلی استفاده کنند و همه نانوایان کارتخوان‌های قبلی خود را تحویل داده‌اند و به نانوایان اعلام شده که نباید با پول نقد کار کنند و از آن‌ها نمی‌پذیریم و تخلف است. چون بر اساس تراکنش کارتخوان‌ها به نانوایان آرد تعلق می‌گیرد.

وجود ۱۲۰ واحد نانوایی غیرمجاز در اهواز

صیوانی با بیان اینکه واحدهای نانوایی غیرمجاز نمی‌خواهند قانونمند شوند اما ما به آن‌ها اعلام می‌کنیم که هر زمان اراده کنند اتحادیه نانوایان با آن‌ها همکاری می‌کند، تصریح کرد: در سال گذشته حدود ۲۰۰ واحد نانوایی غیرمجاز در اهواز وجود داشته است اما در حال حاضر تعداد این واحدها کمتر شده و به ۱۲۰ واحد نانوایی رسیده است.

رییس اتحادیه نانوایان اهواز با اشاره به اینکه نانوایی‌هایی که به دلیل افزایش قیمت نان و یا رکود بازار تعطیل شده‌اند اکثرا شامل واحدهای غیرمجاز است، عنوان کرد: نانوایی‌هایی که وزن چانه و یا موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند باید تعطیل شوند. نانوایان مجاز وزن هر چانه خمیرمایه را ۱۸۰ گرم می‌زنند در حالی که نانوایان غیرمجاز وزن هر چانه را ۸۰ گرم می‌زنند و ماده غیرمجاز در پخت نان استفاده می‌کنند که برای سلامت مردم ضرر دارد؛ آن‌ها یا باید قانونمند شوند و یا باید از چرخه خارج شوند.

وی با اشاره به اینکه مسئولین باید سامانه‌ای جهت خرید آرد برای نانوایان ایجاد کنند، افزود: دولت تنها به اندازه پردازش کارت‌خوان‌ها به نانوایان آرد می‌دهد و آرد بیشتری به آن‌ها نمی‌دهد و حدود ۶۰ درصد نانوایان توان خرید همین آرد دولتی را ندارند و دائما اتحادیه نانوایان در این زمینه متهم است.

صیوانی گفت: معاون وزیر اعلام کرده است آرد موردنیاز روزانه نانوایان در حال پخت، بین ۱۶ تا ۱۸ هزار تن است اما آردی که حواله می‌شود بین ۲۳ تا ۲۴ هزار تن است. یعنی حدود ۶ تا ۸ هزار تن آرد وارد چرخه نانوایی نمی‌شود و معلوم نیست کجاها می‌رود و رد و بدل می‌شود.

تعداد واحدهای نانوایی خوزستان نسبت به استان‌های دیگر کمتر است

وی تصریح کرد: در مناطقی مثل کیانپارس، کیان‌آباد، کوروش، زیتون و ... قیمت املاک بالا هستند و به همین دلیل در این مناطق با کمبود نانوایی مواجه هستیم. تعداد واحدهای نانوایی در خوزستان نسبت به استان‌های دیگر کمتر است. همچنین در اهواز حدود ۶۸۰ واحد نانوایی وجود دارد که در مقایسه با زنجان حدود ۵۰۰ واحد نانوایی کمتری وجود دارد.

صیوانی با اشاره به اینکه در استان‌های دیگر هر قرص نان ۷۰۰ تومان قیمت دارد اما در خوزستان هر قرص نان ۵۰۰ تومان است و به این جهت دخل و خرج نانوایی‌ها با هم همخوانی ندارد، افزود: یکی از شرایط نان با کیفیت کارگر خوب است و باید به آن حقوق خوب بدهند تا نانوایان بتوانند کارگر خود را نگه دارند و زمانی که حقوق خوبی به کارگر نمی‌دهند مجبور به مهاجرت به استان‌های دیگر می‌شوند و کیفیت نان استان‌های دیگر را بالا می‌برند و ما از نان باکیفیت محروم می‌شویم. برای حل این مشکل مسئولان باید نرخ نان را عادلانه و هم سطح با استان‌های دیگر تعیین کنند.

وی با بیان اینکه دولت فکر می‌کند با عرضه آرد دولتی از نانوایان حمایت کرده است اما حتی اگر این آرد را رایگان در اختیار نانوایان قرار دهد باز هم دخل و خرج نانوایان باهم همخوانی ندارد، تصریح کرد: قیمت هر کیسه خمیرمایه ۱۷۰ هزار تومان بوده که در حال حاضر به ۷۰۰ هزار تومان رسیده است و همچنین بیمه کارگر ۵۷ درصد و حقوق کارگر ۵۲ درصد افزایش پیدا کرده است و اجاره‌بها نیز از ۱۲ میلیون تومان به ۲۵ میلیون تومان رسیده است. در چنین وضعیتی وقتی دخل و خرج نانوایان با هم همخوانی نداشته باشد نانوایان مجبور به گران‌فروشی، کم‌فروشی و یا عدم پخت نان می‌شوند.

نرخ نان در اهواز عادلانه شود

صیوانی عنوان کرد: با توجه به قیمت ۵۰۰ تومانی نان در اهواز قیمت هر کیسه آرد باید ۱۶۵ هزار تومان باشد اما قیمت هر کیسه آرد در بازار ۳۵۰ هزار تومان یعنی دو برابر درآمد نانوایان است. پس اگر مسئولان بخواهند نانوایان تخلف نکنند باید نرخ نان را تغییر دهند. اگر نرخ نان را عادلانه تعیین کنند هم به نفع فروشنده و هم به نفع مصرف کننده خواهد بود.

وی با اشاره به درخواست نانوایان از دولت افزود: نانوایان نیز مثل بقیه مردم هستند و درخواست ما این است که در مناسبت‌ها، روزهای تعطیل، گردوغبار و شرجی مانند ادارات و بانک‌ها واحدهای نانوایی نیز تعطیل شوند.

رییس اتحادیه نانوایان اهواز در خصوص گزارش تخلفات به اتحادیه نانوایان گفت: مردم می‌توانند هرگونه تخلف در نانوایی‌ها در زمینه وزن نان، کیفیت نان، عدم رعایت ساعات پخت نان و تخلفات دیگر را با شماره ۵۵۵۱۰۱۹۷ - ۱۲۴-۱۳۵ به اتحادیه نانوایان و تعزیرات حکومتی گزارش دهند.

انتهای پیام

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.