رستمی: سرفصل‌های دروس معارف بعد از 17 سال متحول شد

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ‌پایگاه خبری خبرآنی، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی عصر امروز در مراسم رونمایی از کتاب‌های ده گانه دروس معارف اسلامی دانشگاه‌ها گفت: رونمایی نخست مربوط به کتاب های دروس معارف است. در مجموع بخش هایی از معارف اسلامی مورد نیاز دانشجویان در حوزه اندیشه، اخلاق، آشنایی با متون اسلامی و معارف انقلاب اسلامی، تاریخ اسلام و آیین زندگی است که بر اساس مصوبات شورای انقلاب فرهنگی به دانشجویان ارائه می شود.

وی افزود: بعد از مدت ها سرفصل های دروس معارف متناسب با نیازهای روز و بر اساس نظرسنجی انجام شده از اساتید و دانشجویان، به روز شده است.

رستمی ادامه داد: در یک دوره طولانی در دروس گروه معارف اسلامی شاهد تحول نبوده ایم. اکنون با همکاری معاونت آموزشی و مشارکت اساتید گروه‌های معارف در سال گذشته سرفصل‌های جدید را پس از 17 سال رونمایی می کنیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها خاطرنشان کرد: امسال با تلاش‌های صورت گرفته شاهد رونمایی از ده کتاب جدید مبتنی بر سرفصل‌های جدید بود‌ه ایم.

وی در خصوص رونمایی دوم نیز اظهار کرد: مجموعه ای از اساتید تخصصی رشته های تخصصی همچون علوم پایه، علوم فنی مهندسی، علوم پزشکی، هنر و علوم انسانی با همکاری اساتید معارف و همکاران ما در نهاد رهبری و اساتید حوزه برخی از موضوع های معرفتی و جهت گیری الهی در تدریس را که می تواند به اساتید در شاگردپروری و پاسخ به نیازهای معرفتی اساتید و دانشجویان کمک کند در قالب دروس تخصصی به عنوان کتاب کار استاد آماده کرده اند.

رییس نهاد نمایندگی رهبر معظم  انقلاب در دانشگاه ها افزود: این کتاب ها در اختیار اساتید قرار می گیرد و اساتیدی که داوطلب باشند می توانند از این روش برای غنی سازی محتوای دروس تخصصی خود در حوزه های فرهنگی، تربیتی و معرفتی بهره مند شوند.

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم گفت: معاونت فرهنگی وزارت علوم امسال طرح منش استادمحوری و شاگردپروری را به صورت پایلوت و در مقیاس کم انجام داد که سال بعد توسعه پیدا خواهد کرد.

وزیر علوم ادامه داد: زمانی که رئیس دانشگاه بوعلی سینا بودم برای دروس پایه مثل فیزیک 1 و یا فیزیک 2 برای اینکه اساتید تخصصی و خوبی آن را درس بدهند ضریب 1.5 و یا 2 لحاظ کرده بودیم.برای دروس معارفی در دانشگاه همین کار را انجام داده بودیم.

وی توصیه کرد دانشگاه‌ها می‌توانند این کار را پیگیری کرده و در دستور کار خود قرار دهند و برای دروس پایه و معارف ضریب‌های مذکور را لحاظ کنند.

تألیف کتاب‌های معارف براساس نیاز محوری و مسئله محوری

عیسی زاده، معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، نیز در این مراسم اظهار داشت:  یک هزار و 600  عضو هیئت علمی معارف و بالغ بر 7 هزار استاد معارف حق التدریس داریم. این در حالی است که دغدغه ما تربیت دانشجویان تراز انقلاب اسلامی و تربیت دینی این دانشجویان است که در بیانیه گام دوم به آن توجه شده است.

وی تصریح کرد: سرفصل‌های دروس معارف با نگاهی مسئله محور و نیاز دانشجویان پیگیری شد و ما در طرح تحولی دروس معارف هم برنامه کوتاه مدت و هم برنامه دراز مدت داریم که این دروس معارف که رونمایی شد، طرح کوتاه مدت بود و طرح بلندمدت آن نیز آغاز شده است و درس اندیشه یک و دو و طرح بلندمدت پیگیری خواهد شد.

معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها خاطرنشان کرد: دروس این کتاب های 10 گانه که براساس سرفصل‌های بازنگری شده امروز رونمایی شد، براساس نظرات دانشجویان و نیازهای آنها تدوین شده است.

وی ادامه داد:  کتاب‌های 10 گانه دروس معارف اسلامی که براساس سرفصل‌های بازنگری شده تألیف و امروز رونمایی شد تحت عنوان اندیشه اسلامی یک، اندیشه اسلامی دو، اخلاق اسلامی، مبانی و مفاهیم، آئین زندگی، اخلاق کاربردی، انقلاب اسلامی، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، تاریخ امامت، تاریخ تحلیلی صدر اسلام، تفسیر موضوعی قرآن، دانش خانواده و جمعیت بود.

معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: برای اولین بار است که این کتاب‌ها براساس نیاز محوری و مسئله محوری تألیف شده است.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.