«وحدت ملی» یگانه راه برون‌رفت لبنان از بحران است/ عادی‌سازی هیچ نفعی به لبنان نمی‌رساند| گفت‌وگو با نماینده جنبش امل

به گزارش خبرنگار سیاسی ‌پایگاه خبری خبرآنی، با اعلام نتایج انتخابات لبنان، مشخص شد که هیچ جریانی واجد اکثریت قاطع در پارلمان نیست. در این میان مقاومت با تأکید بر لزوم «وحدت ملی» و «اجتناب از تبعیت از طرف‌های خارجی مداخله‌گر در لبنان»، دولت وفاق ملی را با حضور همه سلایق و گرایش‌های ملی‌گرا تشکیل دهد. نبیه بری نیز بعد از دستیابی مجدد به منصب ریاست پارلمان، بر لزوم تشکیل دولت وفاق ملی و عبور از دوره تنش‌های سیاسی و رقابت‌های حزبی تأکید کرد. در همین راستا با آقای ... نماینده جنبش امل در تهران پیرامون توطئه‌های خارجی به ویژه از ناحیه رژیم صهیونیستی، بحران اقتصادی لبنان و چشم‌انداز تحولات سیاسی و اقتصادی این کشور گفتگو کرده‌ایم.

آقای سید صلاح فحص نماینده جنبش امل در تهران است. بخش اول گفت‌وگوی خبرآنی با ایشان درباره سالروز شهادت شهید چمران بود که در روزهای گذشته منتشر شد.

 

بخش دوم گفت وگو با وی درباره وضعیت کنونی لبنان و انتخابات پارلمانی بود که در ادامه می‌خوانید:

خبرآنی: انتخابات پارلمان لبنان برگزارشد و مجدداً مقاومت توانست کرسی های زیادی کسب کند. چندی پیش آقای نبیه بری گفته بودند راه‌حل برون‌رفت از مشکلات، وحدت ملی هست. برای آنکه لبنان بتواند بر مشکلات پیش آمده فائق شود، راهکار جنبش امل و حزب‌الله چیست؟

ببینید اسرائیل مدت‌هاست یک کشور یهودی برای خودش می‌خواهد تا همه غیر یهودیان را از فلسطین خارج کنند؛ حتما سازمان ملل و تمام دنیا این مسئله را علنی قبول نمی‌کنند؛ تا این مسئله جا نیفتد، اسرائیل نمی‌تواند ادعای کشور یهودی داشته باشد؛ لبنان متشکل از طوایف مختلف و 17 طایفه است. همه کشورهای منطقه طایفه‌ای هستند؛ آنچه داعش و النصره را در منطقه ایجاد کرد، دست اسرائیل بود! اسرائیل می‌خواهد منطقه را به طوایف مختلف تقسیم کند و شیعیان یک کشور، سنی‌ها و مسیحیان و دروزی‌ها همینطور یک کشور داشته باشند و هر طایفه یک کشور مستقل بشود تا اسرائیل ادعای کشور یهودی را داشته باشد. 

مواجهه با این توطئه با مقاومت لبنان بود و علی‌رغم اینکه خیلی‌ها مخالف ما هستند اما نتوانستند در لبنان این توطئه را انجام دهند و رفتند بر علیه مقاومت در جنگ 33 روزه جنگیدند. اسرائیل در جنگ با مقاومت نتوانست به نتیجه برسد و مقاومت پیروز شد؛ دیدند که این مقاومت را بخواهیم از بین ببریم، به سراغ کمک‌کنندگان مقاومت برویم. اولین گام سراغ سوریه رفتند و به فکر نابودی و تقسیم سوریه افتادند؛ سال 2011 جنگ سوریه شروع شد اما نتوانستند کاری کنند. 

بعد سراغ ایران رفتند. از آنجا که نمی‌توانستند با ایران بجنگند، سراغ تحریم اقتصادی رفتند. در لبنان هم  از سه سال و نیم پیش، فشارها را بر لبنان زیاد کردند. کمک‌هایی که برخی کشورها می‌کردند متوقف شد و هیچ کمکی به لبنان نمی‌رسید؛ جلوی لبنانی‌هایی که از خارج کشور پول می‌فرستادند گرفتند؛ همین موجب شد از دوسال قبل تا کنون، وضعیت اقتصادی لبنان خیلی بد شود. 

در این وضعیت اقتصادی، هر دلار که معادل 1500 لیر بود و حالا 30000 لیر شده و کسی که دو میلیون لیر بود و هزار دلار معادلش بود، الان هفتاد دلار شده! لبنان یک کشور توریستی بود که با شیوع کرونا حضور توریست‌ها هم متوقف شد؛ دولت درآمد ندارد و توان خرید نفت برای برق و آرد برای نان را ندارد و این وضعیت اقتصادی لبنان،  وخیم شود. 

هدف تحریم‌کنندگان این است که در این سه سال، مقاومت را مقصر وضع موجود نشان دهند و مقاومت را محدود کنند و چون و چرا برای مقاومت ایجاد کنند و ادعا کنند اگر مقاومت نباشد، کشورهای عربی و اروپایی کمک می‌کردند اما این تبلیغات راه به جای نبرد و در انتخابات پارلمان مقاومت پیروز شد و آنها نتوانستند حتی یک نفر شیعه به نمایندگی از خودشان به مجلس بفرستند؛ اگر آقای نبیه بری نبود مکن بود جنگ داخلی رخ دهد و ایشان با حکمتش توانست جنگ داخلی را کنترل کند و بین سنی و شیعه اتفاقی نیفتد. امل و حزب‌الله دنبال این هستند که این فتنه بین شیعه و سنی ایجاد نشود چراکه ارتباطات زیادی در شهرها بین این دو مذهب وجود دارد و حدود سیصد چهارصد هزار نفر از شیعیان و سنی‌ها با یکدیگر ازدواج کردند.

برخی از کشورهای عربی و اروپایی این فشارها را به لبنان وارد می‌کنند تا تسلیم شویم و روابطمان با اسرائیل عادی شود. هدف اصلی‌ آن‌ها این است و چیز دیگری نیست.

** عادی‌سازی روابط با اسرائیل هیچ نفعی برای لبنان ندارد 

به نظر شما هدف اسرائیل از عادی‌سازی چیست؟ اگر عادی‌سازی کنیم وضعیت ما بهتر می‌شود؟ تجربه نشان داده است که هیچ کشوری با عادی‌سازی روابط، وضعیتش بهتر نشده است. مصر کنونی بهتر است یا دوره جمال عبدالناصر؟ قطعاً دوره جمال عبدالناصر بهتر بود. مصر مانند ایران حدود هفتاد هشتاد میلیون نفر جمعیت دارد. مصر رودخانه نیل، کشاورزی، نفت، مواد اولیه، دانشمند و... دارد. ایران هم منابعی دارد. اما ایران تحریم است و مصر تحریم نیست و مصر روابطش هم با اسرائیل عادی است. وضعیت کدام یک بهتر است؟ اصلاً قابل مقایسه نیستند.

 هدف آن‌ها بازگرداندن ما به چهل سال پیش است؛ در دوره‌ای که فقر داشتیم. آن‌ها می‌خواهند زیر نظر اسرائیل باشیم و هرچه می‌خواهیم از آن‌ها بخواهیم. در آن صورت دیگر راه بازگشتی نخواهیم داشت.

حزب‌ الله لبنان , لبنان ,

خبرآنی: راهکار برون‌رفت از بحران چیست و چگونه لبنانی‌ها می‌توانند از این شرایط خارج شوند؟

یکی از بهترین مقاومت‌های ضد اسرائیل، وحدت ملی است که متاسفانه در لبنان وجود ندارد. من اگر کار صد درصد درستی انجام بدهم، ممکن است فرد مقابل چون  من آن کار را انجام داده‌ام، مخالفت کند. او می‌داند که کار من درست است، اما به بهانه‌هایی اعتراض می‌کند. نمی‌خواهم اسمی ذکر کنم، اما در عرصه سیاسی لبنان معروف هستند و هر روز اسم‌شان را می‌شنوید. این یکی از مشکلات لبنان است و به همین دلیل هم نتوانستند مشکلات اقتصادی را حل کنند.

لبنان یک کشور فقیر و ورشکسته نیست. یکی از ثروت‌های لبنان، لبنانی‌های خارج از کشور هستند. لبنان می‌تواند کشاورزی کند، اما باید وحدت ملی وجود داشته باشد. 

** برخی در لبنان بر سر استخراج نفت و گار کارشکنی می‌کنند

خبرآنی: در خصوص مناقشات مرزی آیا اسرائیل می‌تواند فشاری به لبنانی‌ها وارد کند یا اینکه با بهره‌گیری از معضل انرژی در این زمینه سواستفاده کند؟

لبنان و فلسطین اشغالی مرزهای زمینی و دریایی دارند. مناقشات در مرزهای دریایی به دلیل وجود نفت در دریای مدیترانه بالا گرفته است. آقای نبیه بری از حدود 10 سال پیش گفتگوها در این زمینه را شروع کرده است. ایشان نگفته که مرز کجاست، اما گفته که طبق توافق‌های بین‌المللی باید بنشینیم صحبت کنیم و ببینیم دقیقاً مرز کجاست.

اکنون اسرائیلی‌ها در منطقه‌ نفتی و گازی به نام «کریش» در لبنان حضور دارند. کار اکتشاف آن‌ها از 5 سال پیش شروع شد و اکنون در مرحله استخراج گاز هستند؛ متاسفانه ما لبنانی‌ها هیچ اقدامی در راستای اکتشاف و استخراج انجام ندادیم. شرکت‌های خارجی هم به دلیل ترس از تحریم آمریکا و اسرائیل همکاری نمی‌کنند. 

ما می‌گوییم برخی از تحریم‌های آمریکا هراس ندارند و آن‌ها بیایند اما برخی از دوستانمان در لبنان قبول نمی‌کنند. حال یا می‌ترسند یا دلیل دیگری دارند. سیاست موجود موجب شده است تا لبنان در اکتشاف و استخراج عقب بماند.

اسرائیلی‌ها در این قسمت خیلی جلو رفتند. اکنون مشکل اصلی ما مرز است. مرز مشخص نیست. دولت یک چیزهایی اعلام کرده است. لبنان هم یک‌رای نیستند و اگر یک‌رای بشویم، قدرتمان خیلی بالاتر خواهد رفت. گفتگوهایی در جریان است و باید در این یکی دو هفته به نتیجه برسد. این موضوع دست دولت و رئیس‌جمهور است و برحسب تصمیم‌گیری‌هایشان مشخص خواهد شد که چه باید کرد.

انتهای پیام/

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.