رئیس جمهور چین: تحریم یک شمشیر دولبه است

رئیس جمهور چین تاکید کرد، تاریخ بارها ثابت کرده که تحریم‌ها یک بومرنگ و یک شمشیر دولبه هستند.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری آناتولی، شی جینپینگ، رئیس جمهور چین در مراسم افتتاح اجلاس مجازی مجمع تجاری بریکس گفت: سیاسی کردن اقتصاد جهانی و تبدیل آن به ابزار یا سلاحی برای یک نفر و اعمال عمدی تحریم با استفاده از موقعیت برجسته یک نفر در سیستم‌های پولی و مالی بین‌المللی تنها منجر به ضربه وارد کردن به منافع آن شخص و دیگران و تحمیل رنج به همگان خواهد شد.

شی جینپینگ در این سخنان گفت: ایمان کورکورانه به "موضع قدرت" و تلاش‌ها برای گسترش ائتلاف‌های نظامی و بدست آوردن امنیت به بهای امنیت دیگران تنها خود آن فرد را در یک وضعیت دشوار امنیتی قرار می‌دهد.

وی هشدار داد که جهان با تغییرات چشمگیر و انبوهی از چالش‌های امنیتی که منجر به پسرفت‌های بزرگ در توسعه جهانی می‌شود، مواجه است.

رئیس جمهور چین اظهار داشت: جهان به چه سمتی در حرکت است: صلح یا جنگ؟ پیشرفت یا پسرفت؟ آزادی و باز بودن یا انزوا؟ همکاری یا رویارویی؟ اینها گزینه‌هایی هستند که با آنها مواجه هستیم.  

وی افزود: چین به تقویت فضای تجاری بین‌المللی و مبتنی بر قانون و بازار ادامه خواهد داد. مردم حق دارند که نگران باشند که اقتصاد جهان گرفتار یک بحران شود. در این مقطع حساس، حل مشکلات با کمک یکدیگر و پیگیری همکاری‌ها تنها راه برای جلوگیری از بحران اقتصادی است. در حال حاضر دنبال کردن همکاری‌های برد-برد ضروری است.

رئیس جمهور چین تصریح کرد: زنجیرهای تامین و صنعتی مهم و حیاتی از اختلال‌های عمدی رنج می‌برند و به همین خاطر است که بهبود وضعیت اقتصاد جهانی کند پیش می‌رود. ما باید با یکدیگر همکاری کنیم و به صورت مشترک در راستای توسعه جهانی پایدار تلاش کنیم. ما باید به نگرانی‌های مردم پاسخ دهیم، به دنبال منافع بیشتر تمامی کشورها باشیم و توسعه جهانی را به دوره جدیدی ببریم که برای همگان مفید باشد.

تاکید شی جینپینگ بر همکاری اقتصادی در حالی صورت می‌گیرد که دومین اقتصاد بزرگ جهان با یک کاهش سرعت مبارزه می‌کند و در تلاش است تا برای تحقق اهداف رشد به مسیر اصلی برگردد. ما باید آغوش‌مان را برای همبستگی و همکاری و حفظ صلح و ثبات به صورت مشترک باز کنیم.تراژدی های گذشته به ما می‌گویند که هژمونی، سیایت گروهی و رویارویی بلوک‌ها هیچ صلح و امنیتی به همراه ندارد و تنها منجر به جنگ و درگیری می‌شوند.

برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی اعضای بلوک بریکس هستند که در ژوئن سال ۲۰۰۹ میلادی تشکیل شد.

این اظهارات شی جینپینگ به دنبال تشدید تحریم‌های غرب علیه مسکو به خاطر جنگ اوکراین مطرح شد؛ جنگی که روسیه را به کشوری که با بیشترین تحریم‌ها در جهان مواجه است، تبدیل کرده است.

پکن، یکی از متحدان نزدیک مسکو تاکنون از محکوم کردن این جنگ امتناع کرده و از موضع روسیه در برابر گسترش ناتو در جناح شرقی حمایت کرده و در همین حال خواستار تلاش‌هایی برای میانجی‌گری صلح از طریق مذاکرات دیپلماتیک شده است.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.