411 پروژه فاقد مجوز زیست محیطی تا زمان دریافت مجوز متوقف شده‌اند

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر, نایب‌رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در رابطه با پیگیری تخصیص بودجه به 411 پروژه فاقد مجوز زیست محیطی در کشور با حضور در برنامه مثبت سلامت اظهار کرد: محیط زیست موضوع بسیار حیاتی است که امروزه به دلیل بی‌توجهی به این مسئله آسیب‌های زیادی به آن وارد شده است اما خوشبختانه امروزه مردم توجه بیشتری به مسائل مربوط به محیط زیست دارند و محیط زیست از دید آن‌ها یک موضوع لوکسِ دست و پاگیر نیست.

وی ادامه داد: این جدیت در محیط زیست باید در تراز واقعی خود قرار بگیرد و اقدامات اساسی و کلان کشور نیز با این موضوع هم‌راستا شوند. در گزارش سازمان محیط زیست به مجلس شورای اسلامی 411 پروژه کلان فاقد مجوز زیست محیطی در کشور وجود دارد که پیوست زیست محیطی ندارد. پس از مطرح شدن این موضوع ما با سازمان برنامه و بودجه مکاتبه کردیم و خواستیم تا تخصیص بودجه به این موارد را تا دریافت مجوز از سازمان محیط زیست متوقف کند.

نایب‌رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در رابطه با اینکه چرا دغدغه‌مندی مجلس در قبال این پروژه‌ها زودتر از این شروع نشده بود, گفت: روال کار ما از زمان طرح شکایت شروع می‌شود و ما نمی‌توانیم سر خود به این موارد ورود کنیم و دقیقاً زمانی که اولین شکایت در رابطه با این 411 پروژه توسط یکی از سمن‌های محیط زیست در شهر مشهد به ما رسید, ما مکاتبه با سازمان برنامه و بودجه را انجام دادیم و خواستار توقف این پروژه‌ها شدیم.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست نیز در این زمینه کوتاهی کرده است, توضیح داد: سازمان محیط زیست به دلیل اینکه زیر مجموعه هیئت دولت است از مطرح کردن برخی موارد از جمله مطرح کردن همین 411 پروژه, امتناع می‌کند و آن طور که شایسته است به ماجرا ورود پیدا نمی‌کند. سازمان باید در قبال صادر کردن و یاد عدم تأیید مجوز زیست محیطی یک پروژه جدی‌تر از این عمل بکند چرا که ما نمی‌توانیم کشور را معطل نظر یک سازمان بگذاریم.

پژمان‌فر تصریح کرد: برای جلوگیری از افزایش این پروژه‌ها در سطح کشور با توجه به اینکه عمده این پروژه‌ها به وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی برمی‌گردد, جلسه‌ای با حضور این 2 وزارتخانه برگزار کردیم و آن‌‌ها را توجیه کردیم. همچنین با کمک مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پژوهشی انجام دادیم تا تحلیل, آسیب‌شناسی و راهکارهایی را برای چنین مواردی بررسی کنند. ما نتیجه تحقیقات خود را در قالب یک گزارش رسمی در صحنه علنی مجلس قرائت و آن را منتشر می‌کنیم.

وی افزود: پرونده رسیدگی به این 411 پروژه فعال است و همچنان ادامه دارد. اعتقادات دینی ما و همچنین شرایط اقلیمی کشور اقتضا می‌کند تا بیشتر از این به محیط زیست کشور آسیب وارد نکنیم. البته که ما در بعضی موارد ناچار به تصرف در طبیعت هستیم اما این دخالت‌ها و تصرفات باید حساب‌ شده باشد.

نایب‌رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: بزرگ‌ترین پشتوانه ما برای توسعه پایدار مردم هستند و اگر سمن‌ها و ظرفیت‌های مردمی را در کنار خود قرار دهیم و آن‌ها نیز با ما همکاری کنند قطعاً شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود. مردم با کمیسیون اصل نود ارتباط بگیرند و اگر از نحوه عملکرد دستگاه‌‌ها شکایتی دارند با ارسال نامه ما را در جریان بگذارند.

پژمان‌فر خاطرنشان کرد: عمران و آبادی در کشور مهم است اما اگر این توسعه و آبادانی به قیمت نابودی محیط زیست باشد, پایداری ندارد.

انتهای پیام/

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.