طرح جدید اتحادیه اروپا منطقه یورو را از فروپاشی اقتصادی نجات نمی‌دهد

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از راشاتودی، به گفته تحلیلگران، طرح جدید سرمایه گذاری مجدد اوراق قرضه که در طی روزهای اخیر توسط بانک مرکزی اروپا (ECB) برای کمک به کشورهای بدهکار اتحادیه اروپا معرفی شد، بعید است کارساز باشد.

بانک مرکزی اروپا این طرح را ارائه کرد تا به کشورهای جنوبی اتحادیه اروپا که بدهکارترین کشورهای این اتحادیه هستند، با افزایش تعهدات کمک کند.

این بانک همچنین اعلام کرد که که کمک‌های نقدی را برای کشورهایی واریز می‌کند که بیشتر بدهکار هستند و این واریز از محل بدهی‌های سررسید شده در طرح حمایتی 1.7 تریلیون یورویی (1.8 تریلیون دلاری) در دوران همه گیری کرونا انجام می‌شود.

این بدان معناست که قبل از اعلام این طرح، روند خرید اوراق قرضه بانک مرکزی اروپا توسط دولت ها مطابق با سرمایه گذاری هر کشور انجام می شد اما اکنون اولویت به کشورهایی با بدهی بالا داده می شود مانند ایتالیا که بدهی ناخالص آن به حدود 150 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور می‌رسد.

با این حال، کارشناسان می گویند بعید است که این اقدام بتواند بحران بدهی را در قاره سبز حل کند. اولی رن، رئیس بانک مرکزی فنلاند، به رویترز گفت که این اقدام صرفاً به جلوگیری از تحرکات «غیر موجه» بازار کمک می‌کند و به کشورها در صورت مشکلات بدهی واقعاً بزرگ کمکی نخواهد کرد.

مارکوس فربر، عضو آلمانی پارلمان اروپا، خاطرنشان کرد که بانک مرکزی اروپا ممکن است حوزه تخصصی خود را بیش از حد گسترش دهد.

او به این خبرگزاری گفت: وظیفه بانک مرکزی اروپا انجام تعهد خود در قبال ثبات قیمت‌هاست، نه تضمین شرایط تأمین مالی مطلوب... برخی کشورها اکنون حقیقتاً مجبور به پرداخت بدهی ناشی از سال‌ها سیاست‌های مالی غیرمسئولانه هستند.

به گفته ریچارد کوکسون، تحلیلگر مالی، در حالی که هدف اصلی یک بانک مرکزی پایین نگه داشتن تورم است، به نظر می‌رسد تنظیم کننده اروپایی هدف دیگری دارد که آن جلوگیری از خروج ضعیف ترین اعضای اتحادیه اروپا از حوزه یورو است.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.