لغو اولین پرواز مربوط به انتقال مهاجران از انگلیس به رواندا با مداخله دقیقه نودی

برنامه بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس برای اعزام اولین پرواز مربوط به انتقال پناهجویان غیرقانونی از این کشور به رواندا پس از صدور یک حکم دراماتیک دقیقه نودی از سوی دیوان حقوق بشر اروپا، لغو شد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از روزنامه گاردین، تا یک ساعت و نیم قبل از اینکه این پرواز لغو شود انتظار می‌رفت به موجب این پرواز بالغ بر هفت نفری که برای پناهجویی به انگلیس آمده بودند به این کشور حوزه شرق آفریقا منتقل شوند.

با این حال دادگاه حقوق بشر اروپا حکمی را در مورد یکی از هفت پرونده مطرح شده صادر کرد که به وکلای شش پرونده دیگر نیز اجازه داد تا درخواستی موفقیت آمیز را به جهت لغو پرواز در دقیقه نود داشته باشند.

این تصمیم یک ضربه مهم و شرم آور برای بوریس جانسون و پریتی پاتل، وزیر کشور دولتش است؛ کسانی که قول داده بودند در ماه مه اعزام هزاران پناهجو را به ۴۰۰۰ مایل دورتر، به این کشور حوزه آفریقای شرقی آغاز کنند.

همچنین این اتفاق چند ساعت پس از آن صورت گرفت که نخست‌وزیر انگلیس تهدید به خارج کردن کشورش از دادگاه حقوق بشر اروپا و همچنین وکلای این دادگاه را به کمک به مجرمانی که از پناهندگان در کانال مانش بهره برداری می‌کنند، متهم کرد.

قرار است قانونی بودن این سیاست انگلیس برای اعزام مهاجران به رواندا در یک جلسه دادرسی کامل دادگاه در ماه آینده میلادی مورد آزمایش قرار بگیرد.

پاتل در پاسخ به این تصمیم گفت که از بابت شکایت حقوقی مطرح شده علیه این سیاست "ناامید" شده و انتقادات گزنده‌ای را علیه حکم دادگاه حقوق بشر اروپا وارد کرد و گفت که این سیاست ادامه خواهد داشت.

او اظهار کرد: ما از انجام کار درست و اجرای برنامه‌هایمان برای کنترل مرزهای کشورمان باز نخواهیم ایستاد. تیم حقوقی ما در حال بررسی هر گونه تصمیمی است که در مورد این پرواز گرفته شده و از هم اکنون تدارک برای انجام پرواز بعدی آغاز می‌شود.

ایوت کوپر، وزیر کشور دولت در سایه انگلیس گفت که این دولت باید مسئولیت این پرواز ناموفق را بپذیرد و از این صحبت کرد که دولت اهمیتی به درگیری پیدا کردن با وکلا و دادگاه‌های اروپایی نمی‌دهد.

او در توییتر نوشت: وزرا اکنون سیاستی را دنبال می‌کنند که می‌دانند کارآمد نیست و با باندهای مجرم مقابله نمی‌کند اما آنها همچنان ۱۲۰ میلیون پوند به رواندا پرداختند و هواپیمایی را به کار گرفتند که پرواز نکرده است، زیرا آنها فقط می‌خواهند یک مناقشه ایجاد شده و شخص دیگری را مقصر بدانند.

دولت رواندا امروز چهارشنبه گفت که همچنان متعهد به پذیرش پناهجویان فرستاده شده از سوی انگلیس است. یولانده ماکولو، سخنگوی این دولت به خبرگزاری فرانسه گفت: ما از این تحولات منصرف نشده‌ایم. رواندا کاملا متعهد به انجام این شراکت است.

وی افزود: وضعیت کنونی افرادی که سفرهای خطرناکی را انجام می‌دهند، نمی‌تواند ادامه پیدا کند، زیرا باعث رنج بی‌شمار بسیاری می‌شود. رواندا آماده پذیرش مهاجران در هنگام ورود است و به آنها امنیت و فرصتی را در کشور ما ارائه می‌دهد.

یک منبع دولتی تایید کرد که هزینه این پرواز حدود ۵۰۰۰۰۰ پوند بوده و از بودجه عمومی پرداخت شده بود. دولت انگلیس ۱۲۰ میلیون پوند به عنوان پیش پرداخت در توافق مربوط به رواندا پرداخت کرده است. این دولت از بیان میزان هزینه‌های قانونی پرداخت شده خودداری کرده و نگفته است که انتظار دارد چه میزان برای پروازهای آینده، هزینه‌های اقامت و زندگی برای همه افرادی که به رواندا اعزام می‌شوند، قرار است بپردازد.

انتهای پیام

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.