گاردین: کشته شدن خبرنگار الجزیره نشان داد تحقیقات اسرائیل جانبدارانه است

روزنامه گاردین در گزارشی اعلام کرد که کشته شدن خبرنگار فلسطینی شبکه الجزیره، سوگیری و جانبداری تحقیقات ارتش اسرائیل را در حالاتی که نیروهایش غیرنظامیان به ویژه فلسطینان را هدف قرار می‌دهند، آشکار کرد.

به گزارش‌ خبرآنی، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت: دالیا الصمودی در اوت ۲۰۲۰ بر اثر اصابت گلوله به پنجره خانه وی در اردوگاه جنین در کرانه باختری اشغالی در جریان یورش ارتش اسرائیل کشته شد.

در آن زمان الجزیره گزارشی از این حادثه منتشر کرد که در آن شاهدان عینی گفتند که دالیا توسط ارتش اسرائیل کشته شده است. در آن گزارش آمده بود که ارتش رژیم صهیونیستی به سمت فلسطینی‌هایی که سنگ پرتاب می کردند، تیراندازی کرد و دالیا را به قتل رساند.

گاردین نوشت: دو سال بعد از کشته شدن الصمودی، الجزیره از کشته شدن شیرین ابوعاقله روزنامه نگار کهنه کار خود در نزدیکی محل کشته شدن دالیا خبر داد.

گاردین گزارش داد که علیرغم شواهد غیرمستقیم روشن مبنی بر اینکه ارتش اسرائیل مسئول قتل این دو زن خبرنگار بوده است، در ابتدا ارتش اسرائیل شبه نظامیان فلسطینی را مقصر می‌دانست و از پذیرفتن ارتکاب این جرایم توسط نیروهایش سر باز می‌زد.

بسام الصمودی، شوهر دالیا، گفت: در کنار او ایستاده بودم که این اتفاق افتاد. دالیا در حال شیر دادن به پسرمان بود و او برای جلوگیری از ورود گاز اشک آور پنجره را بست.

وی ادامه داد: فلسطینی‌های حاضر در خیابان هیچ کدام سلاح نداشتند، مشخص بود که چه اتفاقی افتاده است با اینحال آنها(اسرائیلی‌ها) انکار می‌کنند.

گاردین نوشت: بر اساس داده‌های ارتش اسرائیل که توسط سازمان حقوق بشری "ییش دین" تحت آزادی اطلاعات به دست آمده است، نیروهای اسرائیلی در مواردی که فلسطینی‌ها توسط سربازان آسیب می‌بینند، تقریباً از مصونیت کامل در برابر تعقیب قضایی برخوردار هستند.

از میان پرونده‌هایی که تحقیقات در آن‌ها انجام شده است، در بازه زمانی ۲۰۱۹-۲۰۲۰، تنها ۷.۲ درصد محکومیت صادر شده و ۲ درصد منجر به محاکمه متهمان شده است.

اگرچه ۴۷ فلسطینی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ کشته شدند که پنج برابر تعداد آنها در سال ۲۰۲۱ است، اما تعداد تحقیقاتی که توسط ارتش اسرائیل آغاز می‌شود هر ساله در حال کاهش است.

 دان اوین، محقق ارشد حقوق بشری مرکز ییش دین، گفت که اعداد نشان می‌دهد که مکانیسم تحقیق ارتش کافی نیست و ارتش نمی تواند در این زمینه مفید واقع گردد چرا که خودش تحقیقات را انجام می‌دهد.

وی افزود: عموما احکام صادر شده درباره اقداماتی همچون استفاده غیرقانونی یا بکارگیری غیرقانونی سلاح است نه اینکه درباره قتل عمد یا غیر عمد باشد.

وی ادامه داد: هدف کلی محاکمه این چنینی تحقق عدالت نیست، بلکه جلوگیری از انتقادات داخلی و خارجی است.

در همین زمینه ارتش اسرائیل مدعی شد که تحقیقات اولیه عملیاتی را در مورد تمامی موارد کشته شدن فلسطینی‌ها در کرانه باختری، به استثنای موردی که کشته شدن آنها در جریان درگیری‌های مسلحانه رخ داده است، آغاز کرده است. همچنین بر اساس یافته‌های اولیه، وکلای ارتش تصمیم می گیرند که آیا تحقیقات جنایی لازم است یا خیر.

در مورد ابوعاقله شهروند فلسطینی-آمریکایی، ارتش اسرائیل اعلام کرد که تحقیقات جنایی مستقیم آغاز نخواهد شد، چرا که به ادعای او، ابوعاقله در "حالت مبارزه فعال" کشته شد.

در همین راستا اسرائیل از تشکیلات خودگردان فلسطین به دلیل همکاری نکردن در تحقیقات یا ارائه مدارکی مانند گلوله‌ای که منجر به کشته شدن آن شد، انتقاد کرد، این درحالی است دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل خواستار تحقیقات شفاف در این رابطه شدند.

در ماه مه، قتل ابوعاقله به شکایت حقوقی ارائه شده به دادگاه کیفری بین المللی اضافه شد که در آن نیروهای اسرائیلی به طور سیستماتیک روزنامه نگاران فلسطینی را مورد هدف قرار می‌دهند، که نقض آشکار قوانین بین المللی است.

بر اساس گزارش مرکز توسعه و آزادی رسانه فلسطین، از سال ۲۰۰۰ تاکنون ۳۰ خبرنگار در کرانه باختری و نوار غزه کشته شدند این درحالی است که تابحال هیچ‌ سرباز اسرائیلی تاکنون در این زمینه محاکمه و مجازات نشده است.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.