نگاهی عمیق تر به حادثه متروپل آبادان؛ الزام ساماندهی زیرساخت های تولید صنعتی مسکن

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی بیانیه انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعت ساختمان به شرح زیر است؛

حادثه مصیبت بار فرو ریختن برج متروپل در شهر رنج کشیده آبادان . فرصتی است برای گریستن ، برای سوگواری ، برای دلداری ، و نیز فرصتی برای تمرکز و تاًمل عمیق تر ، برای یافتن گلوگاه ها و اصلاح کج راهه ها ، برای تجدید نظر در ساختار ها . در جمع سوگواران هستنند کسانی که نباید در این غم و حسرت مستغرق بمانند . باید بر فراز این اندوه والنهاب با عرق شرم بر جبین ، خود را در این فاجعه سهیم بدانند.

باید با عبور از این پوسته تاریک ، به عمق شفاف مسئولیت پذیری ، قانون مداری و وجدان حرفه ای پناه برند . از ساختار های ناکارآمد عبور کنند و ساختاری روزآمد و اطمینان بخش برپا کنند . جامعه بزرگ مهندسی ساختمان کشور ، نظام دانشگاهی و نظام مهندسی ساختمان کشور ،که هریک پشتوانه ستورگ صنعت احداث کشورند ، جملگی در این ملقمه خفت بار سهیم هستیم نه باکرده ها که با ناکرده ها و ناگفته هامان . 

معضلات بخش ساخت و ساز از سر ناتوانی نیست از سر نابسامانی است . آبشخور این سهل پنداری ها و خام دستی ها ، روش های پوسیده و منسوخ ساخت و ساز دستی و سنتی است . مناسبات ساخت و ساز سنتی اجازه می دهد که هر مدعی با توشه ای ناچیز در این فضا ، ایفای نقش کند و دور از وزن کشی قانون مند و سخت گیرانه تا اوج کارآفرین نمونه جولان دهد . میدانیم که امروز صنعت ساختمان تخصصی پیچیده و ذوجوانب است . افراشتن بنا نیازمند پیش مهندسی جامع ، مدیریت یکپارچه و بهره گیری از دانش و فناوری روزآمد است . باور داشته باشیم که نظارت و بازرسی در انتهای خط تولید نمیتواند عدم انطباق ها را از میان بردارد و البته می تواند به فاجعه منجر شود . امروز در فرآیند تولید صنعتی ، نظام های کنترل کیفیت پیش نگر کیفیت تولید را تضمین می کنند و با توسعه تکنیک های خطا ناپذیرسازی (ERROR PROOFING) عدم انطباق در محصول و در فرآیندها را محدود و محدودتر می کنند . ظرفیتی که اساساٌ در فضای تولید دستی و سنتی جایی ندارد . انتظار های ما از ساختمان به امروز تعلق دارد و روش طراحی و تولید در گذشته دور سیر می کند . ما نیازمند تحول بنیادی در فرآیند طراحی و تولید ساختمان هستیم .

فرو ریختن یک ساختمان تازه بنیاد علیرغم کراهت و زشتی ، تجسم عینی بختکی است که کل ساخت ساز ما را در برگرفته و مراکز جمعیتی ما را بر پهنه لرزان این سرزمین در معرض خطری به القوه قرارداده است . 

کشور ما جامعه ای صنعتی است . لاکن صنعت احداث که از مزیت نسبی دو چندان برخوردار است ، همچنان در شرایط سنتی زمین گیر شده است و علیرغم همه ظرفیت ها و مزیت ها در چرخه عقب ماندگی گرفتار آمده است . 

خوشبختانه دولت پروژه های عظیم تولید مسکن را در زمره اولویت های خود قرار داده و به درستی بر تولید صنعتی مسکن تاکید موکد داشته اند و دارند، اما پیش نیازهای تولید صنعتی ساختمان فراهم نیست .

 تولید صنعتی ساختمان مقوله ای میان بخش است و همکاری و هماهنگی ارگانهای متعددی را طلب می کند. تحقق این همکاری و زمانبندی اقدامات با تدوین طرح جامع میسر خواهد بود . ما هنوز تولید صنعتی را هدف گزاری نکرده ایم .

 فاقد ضوابط لازم برای طراحی و تولید صنعتی هستیم و آنچه در دست داریم نا کافی ، نارسا و خود مانعی بر سر راه تولید صنعتی است .

 زیر ساختهای تولید صنعتی ساختمان را ساماندهی نکرده ایم . از جمله کنترل کیفیت که نکته مرکزی در این فاجعه بوده است .

گفته شد که تولید صنعتی ساختمان در گرو همکاری و هماهنگی ارگانهای متعدد است لذا ، مدیریت این فرآیند لازم است در سطح مقامات ارشد اجرائی کشور تعیین شود .

در حال حاضر طرح عظیم جهش تولید مسکن بستر بسیار مناسبی را جهت توسعه صنعتی مسکن و حل معضلات اساسی بخش ساخت و ساز فراهم کرده است . بعلاوه همه عوامل و منابع لازم جهت توسعه صنعتی ساخت و ساز را در اختیار داریم . به ویژه جامعه بزرگ مهندسی ساختمان که به دانش روز مجهز است و قادر است این فرآیند را هدایت کند. اگر پیش نیازهای پیش گفته فراهم نباشد . شوربختانه تولید صنعتی مسکن ، تنها شعاری بر دیوار باقی خواهد ماند .

این انجمن وظیفه خود می‌داند تا ضمن هشدار مجدد نسبت به عواقب وخیم ناشی از رکود و عقب ماندگی در فرآیند تولید ساختمان، اعلام کند که توسعه صنعتی ، اولویت نخست توسعه بخش ساخت و ساز و در زمره اولویت های توسعه ملی است . این مهم هم اکنون در مسیر بحرانی است . زیرا جهانی شدن اقتصاد و الزام به رقابت آزاد بین المللی در کنار فقر رقابت پذیری در شرایط تولید دستی و سنتی . ساختارهای ساخت و ساز ما را تهدید می کند . در رابطه با توسعه صنعتی ساخت و ساز زمان منقبض شده است . و فرصت ها محدود و مغتنم است .

با توجه به همزمانی این فاجعه دردناک با طرح عظیم جهش تولید مسکن و هدف داهیانه دولت در باب تولید صنعتی مسکن در این طرح عظیم . شایسته است وزیر راه و شهرسازی در عکس العمل نسبت به این فاجعه دردناک و در جهت تحقق اهداف عالی طرح عظیم جهش تولید مسکن با پیامی امید بخش و عاجل در باب شروع گام آغازین در موارد زیر دستور مقتضی صادر کند و بدین وسیله تولید صنعتی مسکن در این طرح عظیم را ریل گذاری کنند؛

1-تدوین طرح جامع توسعه صنعتی ساخت و ساز 

2-تدوین ضوابط طراحی و تولید صنعتی مسکن

3-ساماندهی زیرساخت های تولید صنعتی مسکن

4-انتخاب مدیر توانمند برای توسعه صنعتی ساخت و ساز در تراز مقامات ارشد اجرائی کشور همراه با ساختار مناسب.

انتهای پیام/

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.