رایزنی سازمان امور دانشجویان با پلیس گذرنامه برای طول اقامت دانشجویان بین المللی

به گزارش گروه دانشگاه ‌پایگاه خبری خبرآنی به نقل از روابط عمومی سازمان امور دانشجویان، نشست صمیمی هاشم داداشپور، رئیس سازمان امور دانشجویان با کانون نخبگان دانشجویان کشور افغانستان در سازمان امور دانشجویان برگزار شد.

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان در این نشست ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان گفت: ما زمانی که با دوستان خود از کشورهای همسایه همچون تاجیکستان و افغانستان در یک مکان جمع می‌شویم، به لحاظ اشتراکات فرهنگی و همزبانی تفاوتی میان خود و آن‌ها احساس نمی‌کنیم و شاهد یک نوع همدلی هستیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه افزود: ما بر این باوریم که با یک منطقه بزرگ فرهنگی مواجه هستیم و این منطقه محدود به ایران نمی‌شود و مشترکات فرهنگی با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای فارسی زبان دقیقا از این نقطه نشات می‌گیرد.

وی به نقش زبان فارسی در ایجاد این همدلی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: همزبانی سبب‌ساز همدلی شده و دشمنان در تلاش هستند با تغییر خط و زبان و تضعیف اشتراکات فرهنگی و اغلب مصادره شخصیت‌های فرهنگی، در روابط کشورهای فارسی زبان خدشه ایجاد کنند، به همین منظور ضرورت دارد دانشجویان بین‌الملل و نخبگان دانشگاهی این کشورها، با تلاش و هوشیاری مانع از دستیابی دشمنان به خواسته‌هایشان شوند.

داداش پور با بیان اینکه تعداد قابل توجه‌ای از دانشجویان کشور افغانستان در ایران حضور دارند؛ تصریح کرد: بر اساس آمار موجود بخش اعظم دانشجویان بین‌الملل که در ایران تحصیل می‌کنند از کشورهای همسایه و به ویژه افغانستان هستند که در دانشگاه‌های دولتی، نیمه‌دولتی، غیرانتفاعی و آزاد تحصیل می‌کنند. این حضور پررنگ و توجه به مسائل آنان بیانگر این نکته است که  حاکمیت ایران نسبت به دانشجویان بین‌الملل کشورهای همجوار، در این خصوص بی‌تفاوت نیست.

رئیس سازمان امور دانشجویان بیان کرد: ما در سازمان امور دانشجویان تلاش داریم تا بحث ورود و خروج از کشور برای دانشجویان بین‌الملل تسهیل یابد به همین منظور این موضوع را طی هشت ماه گذشته پیگیری کرده‌ایم به طوری که در این زمینه با پلیس گذرنامه نیز تفاهم نامه‌ای را به امضاء رسانده‌ایم که اقامت به مدت طول تحصیل از جمله آنها است. اکنون این طرح مراحل آزمایشی خود را طی می‌کند و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

محمد جواد سلمانپور معاون بورس و دانشجویان بین‌الملل گفت: صحبت‌های ارائه شده در این جلسه ناظر به دو قسم موضوع است. قسمت اول مربوط به مشکلات دانشجویان و قسمت دوم مربوط به پل ارتباطی میان دانشجویان کشور افغانستان و سایر کشورها و حمایت از فارغ‌التحصیلان می‌شود.

معاون بورس و دانشجویان بین‌الملل اظهار کرد: کانون فارغ التحصیلان باید رسالت‌های ملی خود را بازخوانی و بازتعریف کند و سعی نماید ضمن حفظ و تقویت این تشکیلات، جایگاه کشورمستقل افغانستان را در داخل و سطح بین الملل ارتقاء بخشد.

وی ادامه داد:  بحث جهاد تبیین که مقام معظم رهبری آن را مطرح کرده‌اند برای کل کشورها صدق می‌کند؛ خصوصا در تبیین ریشه های مشکلات و نقشه های دشمنان کشورهای اسلامی. باید تلاش کنیم تا عناصر فرهنگی و هویتی مشترک ایران و افغانستان و جهان اسلام از جمله زبان فارسی، حفظ و تقویت شود.

گفتنی است؛ در این نشست که معاون بورس و امور دانشجویان خارج و مدیرکل دانشجویان بین‌الملل نیز حضور داشتند، مسئول کانون نخبگان علمی افغانستان با اهدای لوح سپاس و نشان محلی افغانستان، مراتب قدردانی و تشکر دانشجویان این کشور را از تلاش‌های دلسوزانه مدیریت سازمان امور دانشجویان در دولت سیزدهم به منظور رسیدگی به دغدغه‌های دانشجویان و تسهیل در امور تحصیل آن‌ها ابراز داشتند.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.