دبیرکل ناتو: نگرانی‌های امنیتی ترکیه را در قبال گسترش ائتلاف درک می‌کنیم

دبیرکل ائتلاف ناتو اظهار کرد، نگرانی‌های امنیتی ترکیه در مورد کاندیداتوری فنلاند و سوئد برای عضویت در این ائتلاف را درک می‌کند و آنکارا یک متحد "بسیار مهم" این ائتلاف است.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری آناتولی، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مصاحبه‌ای با یک رسانه اسپانیایی با یادآوری مطرح شدن وتوی یونان علیه کاندیداتوری مقدونیه شمالی که باعث به طول انجامیدن پیوستن این کشور به ناتو برای مدت بیش از 10 سال شد، بیان کرد: وقتی یک متحد مشکلی را مطرح می‌کند، شما باید آن را حل کنید. همیشه این اتفاق به همین ترتیب می‌افتد.

استولتنبرگ بار دیگر تاکید کرد: هیچکس به اندازه ترکیه متحمل حملات تروریستی نشده است.

این اظهارات او پیش از سفر چند روز دیگرش به مادرید، جایی که قرار است شاهد برگزاری نشست ناتو در اواخر ژوئن باشد، بیان شد.

وی با متمایز دانستن کُردها از گروه‌های تروریستی درج شده در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا گفت: شما از کردها صحبت می‌کنید، اما باید بپذیریم که چندین گروه کرد وجود دارد و پ.ک.ک در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار دارد.

وی درباره شرکت استکهلم و هلسینکی در نشست آتی ناتو گفت که آنها به عنوان مهمان در این نشست شرکت خواهند کرد، زیرا اگر تا قبل از 28 ژوئن به خواسته‌های ترکیه پاسخ ندهند، تقویت خواسته‌شان در راستای مطرح شدن به عنوان کشورهای نامزد برای آنها "دشوار" است.

سوئد و فنلاند رسما چند روز قبل درخواست خود را برای پیوستن به ناتو مطرح کردند؛ تصمیمی که محرکش جنگ روسیه علیه اوکراین که در تاریخ 24 فوریه آغاز شد، بود.

اما ترکیه که یک عضو پرسابقه این ائتلاف است به نامزدی آنها برای عضویت در ناتو اعتراض کرده و از این کشورها از بابت تحمل کردن و حتی حمایت کردن از گروه‌های تروریستی انتقاد کرده است.

آنکارا روز چهارشنبه از نشستهای رایزنی‌ها با هیئت‌های سوئد و فنلاند بر سر درخواست‌های آنها برای عضویت در ناتو میزبانی کرد.

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت، به آنها این پیام داده شد که کاندیداتوری‌شان برای عضویت در ناتو تا زمانی که نگرانی‌های امنیتی ترکیه از طریق اتخاذ گامهایی ملموس و در یک چارچوب زمانی مشخص مورد رسیدگی قرار نگیرند، نمی‌تواند به پیش برود.

انتهای پیام

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.