درخواست مقامات کشور مالی برای خروج فوری سربازان دانمارکی

دولت مالی اعلام کرد، از دانمارک تقاضا کرده فورا سربازانی که در این کشور حوزه غرب آفریقا در چارچوب یک نیروی ضربت ضد تروریستی تحت رهبری فرانسه مستقر ساخته از این بابت که برای استقرار این سربازان با دولت مذکور رایزنی نشده و این نیروها از پروتکلها تبعیت نکرده‌اند، از آنجا خارج سازد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت کشور مالی در بیانیه‌ای عنوان کرد: دولت مالی نسبت به استقرار گروهی از نیروهای ویژه دانمارکی در چارچوب نیروی ضربت "تاکوبا" در خاکش اظهار تعجب می‌کند.

در این بیانیه آمده است، استقرار این نیروها بدون رضایت این دولت و بدون ملاحظه در قبال پروتکلهای مضاعف اعمال شونده در قبال نیروهای ضربت صورت گرفته و دانمارک باید فورا سربازانش را از این کشور خارج کند.

در ادامه این بیانیه آمده است، همه شرکای حاضر در این نیروی ضربت نیاز به یک توافق قبلی با دولت مالی پیش از استقرار نیروهایشان در این کشور دارند.

این تصمیم بعد از آن مطرح می‌شود که در پی کوتاهی دولت انتقالی مالی در سازماندهی انتخابات بعد از دو کودتای نظامی، تنشها میان این کشور و شرکای بین‌المللی آن از جمله نهادهای منطقه‌ای و اتحادیه اروپا که علیه آن تحریم اعمال کرده، بالا گرفته است.

این تنشها همچنین با طرح اتهامات درخصوص این که مقامات دولت انتقالی مالی اقدام به استقرار مقاطعه کاران نظامی خصوصی گروه واگنر، از شرکت‌های مورد حمایت روسیه، در این کشور کرده‌اند هر چه بیشتر تشدید شدند و برخی کشورهای اتحادیه اروپا گفته‌اند که این مساله با ماموریت آنها ناسازگار است.

وزارت دفاع دانمارک در بیانیه‌ وبسایتش طی روز دوشنبه عنوان کرد حدود ۹۰ پرسنل این کشور شامل جراحان و نیروهای ویژه ارتش دانمارک و عوامل پشتیبانی لجستیکی این کشور در کشور مالی مستقر شده‌اند و حکم آنها تا اوایل سال ۲۰۲۳ قرار است ادامه یابد.

نیروی ضربت تاکوبا به عنوان جانشین بخشی از عملیات مبارزه با تروریسم فرانسه برای منطقه "ساحل" در غرب آفریقا ایجاد شده است؛ عملیاتی که تعداد نیروهای شرکت کننده در آن با تصمیم امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه وارد روند کاهشی در مقایسه با میزان ۵۰۰۰ نفری نیروهایی که در ابتدا داشت، شده است. این نیروهای ضرب متشکل از سربازان و عوامل ۱۴ کشور اروپایی است.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.