پرونده «حاکمیت سایبری در خارج از کشور» پایگاه خبری خبرآنی ۱۰۰تایی شد

به گزارش خبرنگار خبرآنی، امروز صدمین شماره از سلسله اخبار «حاکمیت سایبری در خارج» پایگاه خبری خبرآنی ذیل سرویس دانش و فناوری منتشر شد. این زنجیره اخبار مهم و اثرگذار برای اولین بار در سپهر رسانه ای کشور مورد توجه قرار گرفته و با استمرار آن باعث الگوسازی برای سایر رسانه ها نیز شده است.

پرونده ویژه مهر در این خصوص با توجه به رویکرد کشورهای مختلف در خصوص قانونمند کردن شرکت‌های بزرگ فناوری نظیر فیس بوک، گوگل، توئیتر، آمازون و ... در حوزه‌های مختلف حریم خصوصی، جمع آوری داده‌های کاربران، مقابله با آزارهای آنلاین، حفاظت از کودکان و جلوگیری از اقدامات ضد انحصار گردآوری شده است.

در این مجموعه به انتشار جدیدترین اقدامات کشورها در حوزه حکمرانی مجازی چه در بخش قانونگذاری برای پلتفرم‌های داخلی و خارجی و چه در مواجهه کشورها با شرکت‌های خاطی در موارد مختلف از جمله نقض حریم داده کاربران، حفاظت از کاربران زیر سن قانونی، حفظ رقابت در بازار و غیره پرداخته شده است.

یکی از مواردی که در پرونده «حاکمیت سایبری در خارج» به آن پرداخته شد، واکنش کشورهای مختلف در مقابل عملکرد خلاف قانون شرکت‌های فناوری بود که در بیشتر مواقع به جریمه‌های سنگینی منجر می‌شود. به عنوان مثال روسیه بارها توئیتر، فیس بوک و گوگل را به دلیل عدم حذف محتوای غیرقانونی جریمه کرده که آخرین مورد آن مربوط به هفته گذشته و در قالب خبر «روسیه فیس بوک و توئیتر را جریمه کرد» منتشر شده است.

همچنین اتحادیه اروپا و ترکیه نیز در دو مورد جداگانه به دلیل نقض قوانین حریم خصوصی «واتس اپ» را جریمه کرده‌اند که خبر اتحادیه اروپا واتس اپ را ۲۶۷ میلیون دلار جریمه کرد یکی از خبرهای مرتبط با این موضوع است.

در مجموعه ۱۰۰ تایی «حاکمیت سایبری در خارج»، در کنار پرداختن به مجازات شرکت‌های خاطی، به اقداماتی که دولت‌های مختلف برای وادار کردن شرکت‌های فناوری به اطاعت از قوانین خود انجام داده اند نیز پرداخته شده است. خبر «توئیتر مطیع قوانین هند شد.» یکی از مثالها در این زمینه است.

همچنین یکی از موارد مهم قانونگذاری در حوزه شرکت‌های فناوری شبکه‌های اجتماعی مربوط به انگلیس است. قانونگذاران این کشور علاوه بر بررسی لایحه ایمنی آنلاین با هدف دفاع از حقوق مصرف کنندگان و جلوگیری از رقابت ناعادلانه شرکت‌های بزرگ با شرکت‌های داخلی، لایحه دیگری را نیز پیشنهاد کردند. پایگاه خبری خبرآنی در پرونده مذکور به جزئیات این اقدام کشور انگلیس پرداخته و در آخرین مورد طرح دولت انگلیس برای صیانت از کاربران بازار دیجیتال را منتشر کرد.

علاوه بر آنچه گفته شد در مجموعه اخبار حاکمیت سایبری در خارج از کشور به شیوه های مقابله کشورهای مختلف با پلتفرم‌ها و حفاظت از کاربران در کنار ترویج رقابت نیز توجه شد. بارزترین نمونه این موضوع قانونگذاری کشور چین به شمار می‌آید که خبر نسخه چینی تیک تاک برای کاربران زیر ۱۴ سال محدودیت زمانی گذاشت نمونه‌ای از این دست محتوا است.

مجموعه ۱۰۰ قسمتی «حاکمیت سایبری در خارج» پایگاه خبری خبرآنی از منابع خبری خارجی و نهادهای دولتی گردآوری شده و تلاش کرده است ضمن پرداختن به مسائل و مشکلات حکمرانی فضای مجازی در سراسر دنیا و نحوه مقابله دولتها با این مشکلات، ضرورت آسیب شناسی و اقدامات عملیاتی در این حوزه در داخل کشور را نیز به مسئولان گوشزد کند.

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.