گسل کشف‌رود عامل زلزله 5.2ریشتری قوچان/ مردم مراقب پس‌لرزه‌ها باشند

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی،‌ علی بیت‌اللهی اظهار کرد: زلزله 5.2ریشتری خراسان رضوی امروز 22 شهریور ساعت 8 و 32 دقیقه در عمق 6کیلومتری و به‌فاصله 31کیلومتری قوچان، 36کیلومتری چاپشلو و 43کیلومتری چکنه و در فاصله مستقیم 686کیلومتری تهران به وقوع پیوست.

وی افزود: با توجه به بزرگی زلزله و فاصله مراکز جمعیتی اطراف آن، 7 شهر با جمعیتی معادل 135 هزار و 511 نفر و 434 آبادی با جمعیتی معادل 135 هزار و 106 نفر تحت‌تأثیر زلزله قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه 370 هزار و 617 نفر جمعیت ساکن شهری و روستایی در محدوده شدت محسوس زلزله 5/2ریشتری قوچان برآورد شدند، افزود: بر اساس برآوردهای اولیه انتظار می‌رود در محدوده 5 آبادی نزدیک به رومرکز زلزله، خسارت نه‌چندان بالایی رخ دهد.

بیت‌اللهی جمعیت شهری و روستایی را در فاصله 55کیلومتری از مرکز زلزله معادل 325 هزار و 858 نفر برشمرد و گفت: در این محدوده تعداد کل واحدهای مسکونی 89 هزار و 664 نفر گزارش شده است که از این تعداد 63 هزار و 609 واحد فاقد اسکلت هستند.

به‌گفته وی، گسل مسبب زلزله 5/2ریشتری قوچان، قطعات و شاخه‌های موازی با گسل لرزه‌زای کشف‌رود مجاورت رومرکز زلزله باشد که جنبایی آن سبب رخداد زلزله قوچان استان خراسان رضوی شده است.

مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: زمین‌لرزه‌های 15 سال اخیر در منطقه معرف لرزه‌خیزی بالای آن محدوده را دارد. بر اساس داده‌ها در 15 سال گذشته تعداد 509 زلزله با بزرگی 2/5 و بالاتر در گستره اطراف رومرکز زلزله 5/2 امروز 22 شهریور قوچان ثبت شده است، از این تعداد، 2 زمین‌لرزه با بزرگی 5 و بالاتر و 9 زلزله با بزرگی 4 تا 5 و بقیه زمین‌لرزه‌ها کوچکتر از بزرگی 4 در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند.

وی در بیان پیشنهادهای مرکز برای رویارویی با زلزله‌های دیگر، گفت: به‌هنگام رخداد زلزله و بعد از آن با حفظ و رعایت ملاحظات آموزشی، ساکنان و مسئولان، مراقب پس‌لرزه‌ها باشند. همچنین ارتقای کیفی ساخت‌وساز و به‌ویژه کیفیت واحدهای مسکونی شهری و روستایی، یک ضرورت مستمر برای کشور لرزه‌خیز ایران است. این امر با اولویت مناطق با خطر بالای زلزله، پیوسته دنبال شود.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.