سازمان ملل: اوضاع تیگرای همچنان پیچیده است/فرستاده اروپا: اتیوپی دنبال نسل کشی در تیگرای است

سازمان ملل هشدار داد که اوضاع انسانی و امنیتی در تیگرای اتیوپی همچنان بسیار پیچیده و شکننده است.

به گزارش خبرآنی، به نقل از روزنامه القدس العربی، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: اوضاع امنیتی و انسانی در تیگرای اتیوپی همچنان بسیار پیچیده و شکننده است. اقدامات خصمانه روند تردد امدادرسانان و رساندن کمک انسانی را با مشکل مواجه می‌کند. ماه میلادی گذشته بیش از ۵۰۰ مورد خشونت اجتماعی از جمله تجاوز رخ داد که ۷۰ مورد آن علیه دختران زیر ۱۸ سال بود. همکاران ما در بخش انسانی پیش بینی می‌کنند که تعداد بسیار بیشتر از این باشد. به دلیل نگرانی از انتقام و آبرو و محدودیت و دشواری ارتباط با افراد مورداعتماد تعداد کمی از این موارد گزارش می‌شود.

دوجاریک گفت: از اوایل مه گذشته و به خاطر طرح انسانی ما برای شمال اتیوپی به بیش از ۲.۳ میلیوون تن از مجموع ۵.۲ میلیون نفر کمک غذایی رساندیم. با این حال همچنان کمک‌ها اندک است و ما نمی‌توانیم بدون موانع به ساکنان کمک رسانی کنیم. نیاز به حمایت مالی بیشتر داریم.

چهارم نوامبر ۲۰۲۰ درگیری‌هایی میان ارتش اتیوپی و جبهه مردمی آزادی تیگرای رخ داد. آدیس آبابا ۲۸ همان ماه از پایان عملیات "اجرای قانون" با سیطره بر تیگرای خبر داد هرچند از آن زمان گزارشات زیادی درباره ادامه نقض‌های حقوقی توسط نیروهای اتیوپیایی منتشر شده است.

به گفته تحلیلگران این نزاع به آوارگی صدها هزار تن منجر شد. بیش از ۶۰ هزار تن نیز به سودان فرار کردند.

نسل کشی

در این راستا بکا هاوستو، فرستاده اتحادیه اروپا و وزیر خارجه فنلاند اعلام کرد که رهبران اتیوپی طی نشست‌های محرمانه‌ای در سال جاری میلادی اعلام کرده‌اند که قصد کشتار ساکنان تیگرای را به مدت ۱۰۰ سال دارند.

هاوستو هشدار داد که چنین هدفی پاکسازی نژادی است.

اظهارات هاوستو طی جلسه روز سه شنبه با کمیته وابسته به پارلمان اروپا ایراد شد.

اوتو تورتونین، مشاور ویژه هاوستو گفت که وی جزئیات بیشتری در این باره ندارد.

هاوستو فوریه گفته بود که نشست‌های سازنده‌ای در طول دو روز با آبی احمد،نخست وزیر اتیوپی و دو وزیر اصلی درباره بحران انسانی در تیگرای داشته است.

از اظهارات هاوستو مشخص نشد که کدام یک از مسئولان اتیوپیایی درباره کشتار ساکنان تیگرای اظهارنظر کرده‌اند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.