انعقاد ۴۲۰ قرارداد برای ساخت واگن مترو

به گزارش خبرآنی، در جلسه ۱۴۹ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بر لزوم تشکیل کمیته تدوین برش علم و فناوری کشور در برنامه هفتم تاکید شد.

بدنبال پیشنهاد دکتر طیبی مبنی بر دخالت ستاد نقشه جامع علمی کشور در تدوین برنامه هفتم، دکتر سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیش از دستور جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: خوشبختانه در حوزه فرهنگ بدلیل وجود الزام در سند مهندسی فرهنگی مبنی بر تدوین برش ۵ ساله در همه برنامه‌های ۵ ساله توسعه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، هم کمیته تلفیقی به ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضویت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ریاست سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به تصویب ستاد راهبری مهندسی فرهنگی رسیده و توسط معاون اول رئیس جمهور به نهادهای فرهنگی مربوطه ابلاغ شده است. لازم است اقدام مشابهی نسبت به حوزه علم و فناوری صورت گیرد. مناسب است کمیسیون اقتصاد دانش بنیان نسبت تدوین بسته پیشنهادی برنامه ۵ ساله هفتم، اقدام کند.

در ابتدای این جلسه حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به برنامه هفتم توسعه کشور بر تقویت بخش اشتغال کشور در حوزه آموزش عالی اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط ویژه کشور و افزایش سطح توقعات جامعه باید به فکر اشتغال جوانان بود که در برنامه هفتم توسعه نیز بدان توجه خاص شده است.

وی با تاکید بر اینکه چنانچه ما نتوانیم به مباحث تأمین فناورانه موضوع اشتغال به ویژه در داخل کشور توجه کنیم و صرفاً بخواهیم به سراغ مباحث فاینانس خارجی موضوع برویم بی تردید با مشکلات زیادی رو به رو خواهیم بود، چرا که فاینانس به معنای این است که طرف خارجی هم طراحی پایه آن را انجام می‌دهد و هم تأمین تجهیزات می‌کند.

طیبی با اشاره به اینکه اجرای این طرح‌های کلان مناسب و مفید است و بودجه لازم آن هم از طریق بانک‌های خصوصی و هم صندوق‌هایی همچون "صندوق امید" تأمین می‌شود افزود: با سیاست جدیدی که مجلس شورای اسلامی برای اخذ مالیات از پول‌های سرگردان تصویب کرد تا این پول‌ها به سمت حوزه تولید سوق پیدا کنند، به راحتی می‌توان این کلان پروژه و یا مگا پروژه‌ها را اجرایی کرد.

وی بحث تأمین فناوری این طرح را هم بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: در صورتی که شورای راهبری نقشه جامع علمی کشور واقعاً بخواهد در این خصوص برنامه ریزی انجام دهد، نباید فراموش شود که اولاً این مگا پروژه‌ها حتماً با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه معین و مشخص شوند و با توجه به حجم نیازهای جامعه به این پروژه‌ها برای برنامه‌ریزی اجرای آنها اقدام کنیم. پس باید برای تأمین فناوری این طرح از هم اکنون به فکر بود و تقسیم کارهای لازم را نیز انجام داد.

رئیس جهاد دانشگاهی وضعیت زیر ساخت‌ها و توان فناورانه کشور را در این خصوص در وضعیت مطلوبی دانست و گفت: باید تصمیمی گرفته شود که این فناوری‌ها در داخل کشور تولید شود و مورد استفاده قرار بگیرد.

طیبی با اشاره به انجام پروژه متروی ملی کشور به عنوان یک نمونه موفق که همه کارهای اجرایی آن ظرف ۱۸ ماه انجام شد گفت: اجرای آن قرارداد به قدری موفق بود که امروز به ۴۲۰ قرارداد برای ساخت واگن تبدیل شده است. از آنجایی که آن طرح بر مبنای دانش بومی شکل گرفته بود کار واقعاً ارزنده‌ای است، بنابراین این موضوع را می‌توان در حوزه‌های دیگر هم تعمیم داد و تقسیم کار صورت گیرد که مثلاً جهاد دانشگاهی و یا دانشگاه و یا مؤسسه‌ای این فناوری‌های خاص را کسب کنند. چون برای برنامه‌ریزی این طرح حداقل یک سال وقت لازم است و برای اجرای آن هم فرصت مناسب وجود دارد.

وی در پایان تاکید کرد که شورای راهبری نقشه جامع علمی کشور حتماً روی این موضوع تأمل بیشتری به خرج دهد و برای این کار بزرگ وقت بگذارد.

همچنین دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان این جلسه به موضوع برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشور و ارتقای مشارکت مردم در انتخابات اشاره کرد و گفت: در این مقطع زمانی لازم است وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از ظرفیت‌های نهادهای تابعه خود برای تشویق مردم و جامعه علمی برای مشارکت حداکثری در انتخابات استفاده کنند.

برچسب ها :

انعقاد قرارداد

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.