جزئیات همکاری 2500 میلیارد تومانی نفت و دانشگاه/ ازدیاد برداشت نفت با تکیه بر علم ایرانی

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، در سال 1393 انعقاد 9 قرارداد بالادستی، 13 انستیتوی پایین دستی و 5 طرح کلان اکتشاف با دانشگاه‌های کشور صورت گرفت که معیار انتخاب میادین نفتی برای واگذاری مطالعات آنها به دانشگاه‌ها، بزرگی و اهمیت این میادین و وجود پتانسیل در آنها جهت بکارگیری روش‌های نوین ازدیاد برداشت و افزایش ضریب بازیافت آنها بوده است.

قرار است فردا 13 قرارداد جدید ازدیاد برداشت از میادین نفتی با دانشگاه‌های کشور با حضور وزرای نفت و علوم به امضا برسد. در واقع دانشگاه‌های کشور همانطور که در قراردادهای قبلی با تکیه بر توان بدنه علمی و پژوهشی خود پای به عرصه ارتقای دانش نفت و ارائه الگوهای بومی برای مهمترین مسائل روز صنعت نفت کشور گذاشته بودند، فردا قرار است در 13 قرارداد جدید ازدیاد برداشت که یکی از مهمترین مسائل بخش بالادستی نفت است، تحقیق و پژوهش دانش بنیان را کلید بزنند.

مبلغ کل قراردادهای مربوط به 9 میدان که در سال 1393 منقد شده بود، 293 میلیارد تومان به علاوه 13.5 میلیون یورو بوده و مبلغ قراردادهای 13 میدان که فردا امضا می شود 716 میلیارد تومان به علاوه 35 میلیون یورو است که مجموع مبلغ قراردادهای ازدیاد برداشت بین نفت و دانشگاه به 1009 میلیارد تومان به علاوه 49 میلیون یورو می رسد.

قیمت روز هر یورو حدود 31 هزار تومان است که با احتساب این رقم، 49 میلیون یورو معادل 1519 میلیارد تومان است؛ در واقع ارزش قراردادهای 22 گانه (9 قرارداد منعقد شده در سال 93 و 13 قراردادی که فردا امضا می‌شود) به حدود 2500 میلیارد تومان می‌رسد.

بر اساس پیگیری های خبرآنی از مجموعه وزارت نفت، انتخاب میادین جدید (13 میدان) بر اساس مطالعه دقیق و مشارکت مستقیم شرکت‌های صاحب میدان صورت گرفته و 13 میدان بزرگ خشکی و دریایی در این دوره از قراردادهای انتخاب شده‌اند. همچنین با طراحی مکانیزم ارزیابی دقیق، انتخاب دانشگاه‌های برتر کشور برای انجام این قراردادها صورت گرفته و هم‌اکنون امضای 13 قرارداد جدید در دست اقدام است.

جهت‌دهی مناسب به تحقیقات حوزه بالادست میادین، توسعه زیست‌بوم فناورانه دانشگاه‌های طرف قرارداد در جهت حل چالش‌های میادین نفتی، حضور دائمی دانشگاه‌ها در طول حیات تولیدی میدان به عنوان بازوی فناوری شرکت ملی نفت، بروز رسانی مدل‌های شبیه‌سازی مخازن مورد مطالعه و ارائه سناریوهای دقیق ازدیاد برداشت که قابلیت افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی را افزایش می دهد از مزایای همکاری نفت و دانشگاه در این عرصه است.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.