هزینه خدمات هر توانخواه در مراکز توانبخشی روزانه یک میلیون و 800 هزار تومان است

مریم شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی اظهار کرد: در شرایطی که بعد از شیوع بیماری کرونا در کشور صحبت از تعطیلی مراکز روزانه توانبخشی بسیار به گوش می‌رسد اما باید تأکید کنم فعالیت این مراکز به نسبت قبل بسیار بیشتر شده و تعطیلی مراکز صحت ندارد.

وی افزود: مراکز روزانه توانبخشی فعال تر از قبل در حال انجام آموزش و توانبخشی به مددجویان خود هستند و از این بابت هیچ مشکلی وجود ندارد.

عضو هیئت مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیر دولتی کشور با اشاره به شروع به کار مراکز روزانه توانبخشی از سال 1370  تصریح کرد: سازمان بهزیستی کشور به منظور ارائه خدمات آموزشی به معلولان، از سال 1370 اقدام به راه اندازی مراکز روزانه توانبخشی با همکاری بخش غیر دولتی و خانواده‌های افراد معلول کرد.

شهریاری ادامه داد: این مراکز با هدف افزایش کیفیت زندگی و تلفیق حضور افراد معلول در خانواده طراحی شده و برنامه‌های ما به گونه‌ای است که موضوعات، با مشارکت خانواده‌ها پیش می‌رود.

نماینده مراکز روزانه انجمن مراکز توانبخشی غیر دولتی کشور درباره ویژگی‌های مراکز روزانه، افزود: نیازهای آموزشی افراد در مراکز توانبخشی روزانه به صورت حلقه‌های متصل برآورده شده و تمام تلاش ما این است که افراد مهارت‌های شناختی حرکتی و مهارت‌های زندگی را در قالب آموزش‌های گروهی کسب کنند.

وی از راه اندازی 13 نوع مرکز آموزشی توانبخشی و حرفه آموزی مختص هر نوع معلولیت خبرداد و گفت: در ابتدا مراکز روزانه به مراکز زیر 14 سال و بالای رده سنی 14 سال تقسیم می‌شدند اما اکنون 13 نوع مرکز آموزشی توانبخشی و حرفه آموزی مختص معلولیت‌های مختلف راه اندازی شده که از آن جمله می‌توان به مراکز ذهنی زیر 15 سال، مراکز جسمی و حرکتی، ضایعه نخاعی، خانواده و توانخواه کم بینا و نابینا، کودک مبتلا به اختلال شنوایی، سالمندان، روانی مزمن، آموزش و توانبخشی طیف اوتیسم و ... اشاره کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیر دولتی کشور تأکید کرد: هدف ما این است که هر فرد، متناسب با شرایط خود خدمات توانبخشی دریافت کند چرا که فرآیند آموزشی برای هر طیف متفاوت است.

شهریاری با اشاره به وضعیت مراکز توانبخشی روزانه غیر دولتی در ایام بیماری کرونا تصریح کرد: بعد از اینکه دنیا با ویروس کرونا درگیر شد، ما نیز در مراکز روزانه با این بیماری درگیر شدیم اما آموزش‌های خود را متوقف نکردیم و برنامه های توانبخشی از راه دور، متناسب با کاربری مراکز آموزشی را تدوین و ارائه کردیم.

وی ادامه داد: برنامه‌ها در ابتدا مبتنی بر توانبخشی از راه دور و بهره مندی از بستر اینترنت بود و در این مسیر نیز به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کردیم.

نماینده مراکز روزانه انجمن مراکز توانبخشی غیر دولتی کشور با بیان اینکه " هیچ کودک و توانخواهی به دلیل بیماری کرونا نباید از چرخه آموزش دور بماند"، گفت: تأکید ما این است که به دلیل شیوع بیماری کرونا در سراسر کشور، هیچ کودک و فرد توانخواهی نباید از چرخه آموزش دور بماند، به همین خاطر با انواع روش‌های خلاقانه و انگیزشی حتی به بدون امکانات ترین خانواده‌ها نیز، خدمات توانبخشی و آموزشی ارائه کردیم.

شهریاری افزود: بسیاری از خدمات توانبخشی و آموزشی به صورت آنلاین بوده اما اگر خانواده‌هایی دسترسی به اینترنت نداشته باشند، آموزش ها از طریق لوح‌های فشرده، تماس‌های تلفنی و ... به آنها ارائه می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیر دولتی کشور در مورد وضعیت حال حاضر مراکز توانبخشی روزانه اظهارکرد: همزمان با اسفند 1398 که با تعطیل شدن بسیاری از مراکز، مشاغل و ... به دلیل موج اول شیوع بیماری کرونا مواجه بودیم، مراکز روزانه توانبخشی نیز تعطیل شدند اما بعد از اعلام ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا، بر اساس وضعیت شهرها، فعالیت‌های حضوری در برخی نقاط از سر گرفته شد.

وی ادامه داد: فعالیت‌های ما اکنون در برخی از نقاط کشور به صورت مجازی و در برخی نقاط دیگر به صورت حضوری انجام می‌شود و از این بابت با مشکل مواجه نیستیم.

نماینده مراکز روزانه انجمن مراکز توانبخشی غیر دولتی کشور با اشاره به تردد توانخواهان به مراکز روزانه توانبخشی گفت: 53 هزار و 694 نفر، جامعه هدف ما در مراکز توانبخشی روزانه هستند و این افراد با وجود اینکه در ایام بیماری کرونا به مراکز تردد داشته‌اند، اما به دلیل اندیشیده شدن تمهیدات لازم، مراکز روزانه توانبخشی کمترین آمار ابتلا به بیماری کرونا را داشته‌اند.

شهریاری در رابطه با یارانه دریافتی مراکز توانبخشی اضافه کرد: قیمت تمام شده خدمات برای هر فرد توانخواه در مراکز توانبخشی روزانه رقمی معادل یک میلیون و 600 تا یک میلیون و 800 هزار تومان در ماه است و انتظار  این است که یارانه های دریافتی در سال 99 متناسب با این قیمت تمام شده و لحاظ کردن نرخ تورم 48 درصدی باشد.

وی با ارائه آماری از وضعیت ملک مراکز توانبخشی روزانه خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شد که از میان  یک هزار و 193 مرکز توانبخشی روزانه در 31 استان کشور، تنها 338 مرکز متعلق به افراد و 834 مرکز مستاجر هستند.

عضو هیئت مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیر دولتی کشور در رابطه با افزایش هزینه‌های مراکز روزانه همزمان با شیوع بیماری کرونا در کشور گفت: برآورد هزینه‌های ما در طول یک ماه برای تهیه اقلام بهداشتی برای هر فرد مراجعه کننده به مراکز توانبخشی روزانه، رقمی حدود 250 تا 300 هزار تومان است چرا که در مراکز روزانه هر 3 ساعت یک بار، تمام مراکز ضدعفونی شده و سایر اقلام بهداشتی نظیر ماسک، دستکش و ... برای مددجویان تهیه می‌شود.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.