روسیه: تصمیم ترکیه برای تبدیل ایاصوفیه به مسجد مساله داخلی است

سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه روسیه ضمن تأکید بر اهمیت میراث فرهنگی جهانی، گفت تصمیم ترکیه برای تبدیل ایاصوفیه استانبول به مسجد، مساله داخلی این کشور است و هیچکس نباید در آن دخالت کند.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی ورشینین، معاون وزیر خارجه روسیه به خبرنگاران اظهار کرد: همانطور که اطلاع دارید، این مساله در کشور ما و خارج آن، سر و صدا به پا کرده است. به طور کلی، ما معتقدیم این مسئله داخلی ترکیه است که مسلماً نه ما و نه هیچکس دیگری نباید در آن دخالت کند. در عین حال، ما به ارزش این بنا به عنوان مکانی که بخشی از فرهنگ و تمدن جهانی است، توجه داریم.

در ۱۰ ژوئیه (۲۰ تیر)، بالاترین دادگاه دولتی ترکیه حکم ۱۹۳۴ کابینه مبنی بر تبدیل ایاصوفیه به موزه را باطل اعلام کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه حکمی را امضا کرد که مبنی بر آن انتظار می‌رود این مکان، که در سال ۵۳۷ بعد از میلاد به عنوان کلیسای جامع وابسته به امپراتوری روم شرقی افتتاح شد، در تاریخ ۲۴ ژوئیه (۳ مرداد) به روی نمازگزاران مسلمان گشوده شود.

تصمیم تبدیل ایاصوفیه به مسجد، اعتراض جهانی را برانگیخته و کشورها و رهبران مسیحی بسیاری، آنکارا را به خاطر این اقدام مورد انتقاد قرار داده‌اند.

انتهای پیام

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.