حواشی انتخاب اولین بانوی مدیرعامل پس از 120 سال قدمت برق در ایران

ابوذر صالحی، فعال صنعت برق در یادداشتی که برای پایگاه خبری خبرآنی ارسال کرده، نوشت: "خبر کوتاه بود و کمی حماسی : اولین مدیرعامل زن در تاریخ صنعت برق کشور منصوب شد. این خبر را دکتر رضا اردکانیان وزیر نیرو در هفته دهم پویش هر هفته الف ب ایران در 17 تیرماه 99 در مرکز پایش شرکت توانیر اعلام کرد.

هرچند در سالهای اخیر زنان در عرصه های مختلف اجتماعی حضور موثرتری دارند اما اینکه برای اولین بار این اتفاق در وزارت نیرو با پهنه ای گسترده از خدمات آب رسانی و برق رسانی در سراسر کشور رقم خورده است، کمی کنجکاوی را بر می انگیزد. بررسی ها نشان می دهد قدمت برق به بیش از 120 سال قبل در کشور می رسد.

برای اولین بار در سال 1278 چشم مردم ایران به نور لامپ در حرم نورانی امام رضا(ع) روشن شد، پس این انتصاب پس از 120 سال ورود یک صنعت به کشور حتما رخداد مهمی تلقی می شود و کار بزرگی است. همیشه اولین ها مورد توجه بوده اند اما این اولین انتصاب نکته دیگری هم دارد.

خانم مهندس هاجر عبدی در فرآیند شایسته گزینی وزارت نیرو برای انتخاب مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان و فقط با اتکا به توانمندی خود در این جایگاه قرار گرفته است. فرآیند شایسته گزینی موضوعی است که رضا اردکانیان با وجود انتقادات و مقاومت های فراوان همواره برآن تاکید داشته و در حال حاضر در مجموعه آب و برق وزارت نیرو بسیاری از مدیران مشاغل کلیدی از طریق فراخوان شایسته گزینی انتخاب می شوند و دیگر سفارش و مکاتبه از بالا اثری در این انتخاب ندارد.

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس به این انتخاب اعتراض داشته و با اشاره به اینکه عرف است که وزرا برای انتصاب مدیران استانی نظر نمایندگان را جویا می‌شوند، گفته: "متاسفانه انتصاب مدیر جدید توزیع برق هرمزگان خارج از قاعده و عرف معمول صورت گرفته و وزیر نیرو باید پاسخگو باشد." حال آنکه نمایندگان مجلس وظیفه قانون گذاری دارند و به نظر می رسد دخالت در مسائل اجرائی قوه مجریه خارج از وظایف نمایندگی است.

این انتصاب را می توان نقطه عطفی برای بهره مندی از توان بانوان در جامعه اسلامی دانست که نزدیک به نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند. به هر حال در جامعه ای که همه فرصت برابر برای زندگی ، آموزش و رشد و موفقیت دارند بی انصافی است که با نگاه های یکجانبه، فرصت خدمت به کشور برای بانوانی که سالها برای بهسازی و افزایش توانمندی خود تلاش کرده اند سلب گردد.

علاوه بر اینکه نیاز لحظه ای و حیاتی مردم جامعه به برق ، اهمیت این صنعت زیربنایی را دوچندان می کند و حتما مسئولین امر در مجموعه وزارت نیرو و به خصوص مدیرعامل شرکت توانیر که مسئولیت تأمین برق مردم را برعهده دارند با درکی کامل از شرایط موجود برمنتخب این فراخوان با نگاهی فراجنسیتی صحه گذاشته اند تا اساس و قاعده شایسته گزینی برهم نخورد. رسانه های جامعه نیز که مسئولیت خطیر سالم سازی و آگاه سازی جامعه را برعهده دارند می توانند نقشی فعال در تقویت نگاه شایسته سالاری در جامعه و زدودن تبعیض از جامعه اسلامی ایران داشته باشند تا جامعه ایران به یک جامعه مدنی فرهیخته تبدیل شود و کارگزاران دولت با اتکا به توانمندی خود و به دور از لابی گری و اعمال نفوذ و به دور از وامداری به گروه سیاسی خاصی فقط به فکر خدمت به مردم باشند تا کشور به سمت بهبود همه جانبه و رشد عقلانیت در فضای سیاسی ، اقتصادی اجتماعی گام بردارد."

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.