انتقاد شدید دولت وفاق لیبی از امارات و تهدیدهای مصر در شورای امنیت

دولت وفاق ملی لیبی در جلسه شورای امنیت، امارات را به دست داشتن در "تلاش برای کودتا" در لیبی متهم نمود و با اشاره به "تهدیدهای مصر " متعهد شد که "با هرگونه تجاوزی با قاطعیت و شدت مقابله کند".

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، طاهر السنی، نماینده لیبی در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت گفت: لیبیایی‌ها درباره علت مشارکت برخی از کشورها در مجامع بین المللی برای بحث در مورد مسئله لیبی سوال می‌کنند، به عنوان مثال، به امارات چه ارتباطی دارد که در مورد سرنوشت لیبی بحث کند؟ آیا کشور همسایه است؟ کشور ساحلی مدیترانه‌؟ یا عضو شورای امنیت؟.

السنی افزود: اگر امارات واقعا در امور ما آنگونه که ادعا می‌کند دخالت ندارد، پس چرا می‌بینیم که برای حضور در هر جلسه‌ای درباره لیبی شتاب کرده و از کودتاگران استقبال می‌کند و تریبون‌هایی در اختیار آنها قرار می‌دهد تا تحریک به جنگ کند و پول و جدیدترین تسلیحات را برای حمایت از حملاتشان فراهم می‌کند؟ آیا لیبی تهدیدی برای امنیت ملی آنها محسوب می‌شود؟.

وی ادامه داد: امارات در حمایت از تلاش نافرجام برای کودتا در لیبی به شکلی تردد ناپذیر  دخالت دارد و صلح و امنیت بین المللی را در چندین نقطه تهدید می‌کند و تا به امروز نتوانسته است آنچه را که در گزارش‌های سازمان ملل علیه آن ذکر شد، رد کند و ما دیگر حضور آن را در گفتگوهای سیاسی خود نمی‌پذیریم.

وی افزود: امروز ما می‌شنویم که وزیر امور خارجه امارات در مورد احترام به قطعنامه های شورای امنیت سخن می‌گوید و گویی وی از حجم سلاح‌ها و پشتیبانی‌هایی که به متجاوزان ارائه می‌دهد، بی‌اطلاع است. در همین راستا، ما از سازمان ملل و جامعه جهانی‌ می‌خواهیم تا مذاکره درباره پرونده لیبی را به طرف‌های تاثیرگذار و ذی‌ربط از کشورهای مجاور و حاشیه دریای مدیترانه و نیز کشورهای عضو شورای امنیت محدود کند در غیر این صورت درخواست خواهیم کرد کشورهای دیگری که اهمیت بیشتری برای ما دارد افزوده شود تا توازن در گفتگوهای پیرامون پرونده لیبی ایجاد شود.

السنی همچنین عنوان داشت: در همین زمینه، ما از اظهارات برخی کشورها مبنی بر مخالفت با مداخله خارجی شگفت زده می‌شویم که خواستار حفظ حاکمیت لیبی و حامی طرح‌های سازمان ملل هستند و در عین حال اظهارات و تهدیدهای مداخله مستقیم را از آنان می‌شنویم ، همانطور که از سوی دولت مصر رخ داد و رئیس جمهور این کشور خط قرمزها را در داخل خاک ما مشخص و تهدید کرد که جوانان قبایل ما را مسلح می‌کند تا به بهانه امنیت ملی این کشور با برادران خود در لیبی بجنگند.

وی تصریح کرد: ما این تهدیدها را محکوم و کاملا رد می‌کنیم و به همه یادآور می‌شویم که حمایت شما از حفتری که صلح و امنیت بین المللی و ثبات منطقه را تهدید می‌کند ما را به جایی رسانده که امروز هستیم و با هرگونه تجاوزی با قاطعیت و شدت رویارویی خواهیم کرد.

السنی خاطرنشان کرد: امنیت ملی مصر در گرو امنیت لیبی است. وی خطاب به قاهره گفت: سیاست‌های داخلی شما مسئله خودتان است و ما در آن دخالتی نکردیم. لیبی با یک گروه قبیله‌ای اداره نمی‌شود، اما قبایل ما پایگاه فرهنگی و اجتماعی ما هستند که ما به آنها می‌بالیم و تلاش ها برای فتنه انگیزی میان ما به جایی نخواهد رسید.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.