پاکستان مرزهایش را روی کالاهای افغانستان باز کرد

پاکستان که سه ماه پیش مرزهایش را به خاطر شیوع کرونا بروی افغانستان بسته بود، امروز (دوشنبه) دوباره این مرزها را رسما گشود.

به گزارش خبرآنی، به گفته مقامات افغان بعد از این روزانه ۵۰ کامیون حامل کالاهای بازرگانی افغانستان از سه گذرگاه غلام خان، اسپین بولدک و تورخم وارد پاکستان خواهد شد. تاجران افغان از این اقدام پاکستان استقبال کرده‌اند. به گفته آنها سالانه ۳۵۰ هزار تن میوه و سبزی از طریق این گذرگاهای مرزی به پاکستان صادر می‌شود.

به گفته مسئولین، اولین محموله‌های صادراتی امروز (دوشنبه) افغانستان را به مقصد خیبرپختونخواه‌ در پاکستان ترک کرد.

اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان اعلام کرد، بازشدن این گذرگاه‌ها در فصل برداشت میوه و سبزی برای کشاورزان افغان از اهمیت زیادی برخوردار است.

پاکستان بعد از شیوع ویروس کرونا از تاریخ ۱۶ مارس گذرگاه‌های مرزی‌ خود را با افغانستان بست.

افغانستان یک کشور محاط به خشکی است و پاکستان نزدیک‌ترین مسیر برای صادرات اقلام بازرگانی این کشور است. پیش از شیوع کرونا روزانه حدود ۶۰۰ کامیون میوه تازه و سبزیجات از افغانستان به پاکستان صادر می‌شد.

شورای تاجران افغانستان پیش از این اعلام کرده بود که به دلیل نبود صادرات به پاکستان بیش از صد میلیون دلار ضرر کرده است.

امید حیدری، رئیس این شورا به بی‌بی‌سی گفته بود که امکان صدور تولیدات داخلی مانند میوه و سبزیجات نیست و کشاورزان افغان مجبورند که محصولات تولیدی خود را به قیمت ناچیز در بازارهای داخلی به فروش برسانند.

نصرالله صاحب‌زاده، رئیس گمرگ ننگرهار می‌گوید که این گذرگاه مرزی شش روز در هفته برای عبور کامیون‌ها و انتقال کالاهای وارداتی و صادراتی باز خواهد بود. اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان می‌گوید که بازرگانان این کشور سالانه‌ حدود ۴۵۰ هزار تن میوه تازه و سبزیجات صادر می‌کنند که حدد ۳۵۰ هزار تن به بازارهای پاکستان صادر می‌شود. امین بابک، سخنگوی این اتاق گفت که باز شدن گذرگاه‌های مرزی با پاکستان همزمان با برداشت محصولات کشاورزی به سود دهقانان و بازرگانان افغان است.

به گفته مسئولان، تجارت میان دو کشور در سال‌های گذشته به ۳.۵ میلیارد دلار در سال می‌رسید اما امسال به حدود یک میلیارد دلار کاهش یافته است.

انتهای پیام

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.