هنیه: تماس‌هایی از میانجی‌ها درباره طرح تبادل اسرا دریافت کردیم/ اقدام عربستان تاسف‌برانگیز است

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس از تماس‌های میانجی‌ها برای اطلاع از طرح‌ این جنبش جهت امضای قرارداد تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس فاش کرد که این جنبش تماس‌هایی از سوی میانجی‌ها درباره طرح امضای قرارداد تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی دریافت کرد.

یحیی السنوار، رهبر حماس در غزه دوم آوریل جاری در یک ویدیو کنفرانس از آمادگی این جنبش برای امتیازدهی به اسرائیل جهت آزادی زندانیان فلسطینی خبر داد.

هنیه نیز در گفت‌وگویی با شبکه ماهواره‌ای "تلویزیون عربی" (که دفتر آن در لندن واقع است) گفت: رهبر حماس در غزه اعلام کرد که ما آماده آغاز مذاکراتی غیرمستقیم جهت اجرای قرارداد تبادل اسرا هستیم.

رئیس دفتر سیاسی حماس افزود: برخی طرف‌ها و میانجی‌ها با جنبش تماس گرفتند و درباره افق‌هایی که می‌توان درباره آنها فعالیت کرد، توضیح خواستند و ما آنچه را می‌تواند کلیدی واقعی برای این مساله باشد، پیشنهاد کردیم.

او در ادامه گفت: گردان‌های القسام (شاخه نظامی حماس) چهار سرباز اسرائیلی را در اسارت خود دارد و اگر جدیت کافی از سوی رهبران اشغالگران وجود داشته باشد، ما آماده مذاکرات غیرمستقیم برای اجرای تبادل اسرا هستیم.

همچنین هنیه درباره بحران کرونا هشدار داد: ویروس کرونا جان اسرای موجود در زندان‌های اسرائیل را تهدید می‌کند.

وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی روز جمعه تعداد کل مبتلایان به کرونا را ۱۲ هزار و ۹۸۲ تن اعلام کرد که از این تعداد ۱۵۲ تن فوت شدند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم ششم آوریل جاری در بیانیه‌ای آغاز گفت‌وگویی فوری از طریق میانجی‌ها درباره اسرائیلی‌های مفقود شده در نوار غزه را خواستار شد. این اولین باری بود که تل‌آویو آمادگی خود را برای گفت‌وگو درباره مفقودی‌های خود اعلام کرد.

براساس بیانیه‌های فلسطین، این رژیم از سال ۱۹۶۷ (تاریخ اشغال کرانه باختری و نوار غزه) حدود یک میلیون فلسطینی را بازداشت کرده و تعداد فلسطینی‌های موجود در زندان‌های اسرائیل در سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰۰۰ تن است.

هنیه در زمینه تحولات داخلی فلسطین بار دیگر بر تعهد حماس به برقراری آشتی و موافقت با هر گزینه‌ای که تشکیلات خودگردان فلسطین بپذیرد چه برگزاری انتخابات و چه تشکیل یک کابینه یکپارچه ملی، تاکید کرد.

او درباره روابط حماس با عربستان گفت: روابط تاریخی ما با عربستان بسیار قدرتمند بودند اما واقعیت این است که مساله‌ای که به دنبال آن هستیم تاسف‌برانگیز و دردناک بوده و با تمامی عرف‌های کشورهای عربی درباره مساله فلسطین تناقض دارد.

رئیس دفتر سیاسی حماس افزود: بازداشت بیش از ۶۰ فلسطینی در زندان‌های عربستان تنها به دلیل اینکه برای حمایت و پشتیبانی از مردم‌شان تلاش کرده بودند، بسیار تاسف‌برانگیز است.

او ادامه داد: مستقیم رایزنی کردیم و چندین نامه برای ملک سلمان بن عبدالعزیز (پادشاه عربستان) نوشتیم و از طریق میانجی‌های بین‌المللی برای پایان دادن به این پرونده تلاش کردیم.

ریاض از زمان آغاز گفت‌وگوها درباره مساله زندانیان فلسطینی در عربستان هیچ‌گونه واکنش یا اظهارنظری نداشته است.

انتهای پیام

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.