کرونا و معادله اقتصاد-سلامت/اولویت تولید همه جانبه به تامین کالاهای اساسی و ضروری تغییر کند

مهدی پازوکی  در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی با اشاره به چالشهای اخیر سیاست گذاری در خصوص مقابله با بیماری کرونا، گفت: در گزینش بین دو گانه حفظ سلامت یا نگهداشت اقتصاد، اولویت قطعی و حتمی با حفظ سلامت عمومی جامعه است.

این اقتصاددان گفت: اگر سلامت جامعه تامین نباشد حتماً اقتصاد کشور هم دچار مشکل می شود البته این موضوع به معنای رها کردن کلیت فضای اقتصادی کشور نیست به عنوان مثال اگر تولید کنندگان در حوزه تولید مواد غذایی یا به اصطلاح عمومی تر در بخش امنیت غذایی فعال نباشند بعد از یک مدت در کشور کمبود شدید اقلام اساسی ایجاد می‌شود که این موضوع به هیچ وجه مورد خواست و تایید مردم نیست.

وی افزود، اگر قرار است منابع موجود هزینه شود اولویت بهداشت و درمان یک موضوع غیر قابل چانه زنی است.

به گفته پازوکی، اقتصاد مایه قوام و پایداری حکومت است اما حفظ سلامت نیز یک استراتژی اولویت‌دار در برهه فعلی محسوب می‌شود.

این اقتصاددان گفت: پیش از این پیش‌بینی‌ها به رشد 2.5درصدی اقتصاد جهانی در سال 2021 اشاره داشتند اما با شیوع بیماری کرونا در بهترین حالت رشد اقتصاد جهان صفر و به احتمال بسیار زیاد با رشد‌های منفی در سال آینده در سراسر جهان مواجه خواهیم بود.

 پازوکی تاکید کرد، وقتی مردم در خانه می مانند مصرف عمومی کم می شود به هر حال در این شرایط به نوعی با مازاد عرضه روبرو می شویم که همین موضوع رشدهای منفی را در پی خواهد داشت.

 این کارشناس اقتصادی گفت: به نظر می‌رسد تاب آوری مردم ایران با توجه به تحریمهای اقتصادی اخیر در برابر این شرایط سخت اقتصادی نسبت به سایر کشورها بسیار بالا باشد که این موضوع یک مزیت نسبی برای کشور محسوب می‌شود.

وی افزود، از سوی دیگر در حوزه تامین کالاهای اساسی با توجه به وجود تحریمهای اقتصادی یک ظرفیت مناسب در کشور ایجاد شده است که تا حدودی ضمانت لازم برای تهیه و تامین اقلام اساسی مورد نیاز مردم  ایجاد می‌کند.

 پازوکی ادامه داد، به هر حال در دوگانه گزینش نگهداشت اقتصاد یا حفظ سلامت، به نظر می‌رسد با لحاظ کردن شرایط سلامت جامعه، اولویت تولید باید به حوزه تامین و تولید کالاهای اساسی، ضروری و مورد نیاز مردم تغییر کند. به عبارت ساده تر باید به سمت تولید اقلامی حرکت کنیم که همچنان تقاضا برای آنها وجود دارد، تا پایان شرایط ناپایدارحتماً عمده تقاضا متوجه اقلام ضروری و اساسی است.

به گفته پازوکی اولویت دیگری که در کوتاه مدت  می‌توانند در بخش تولید فعال شود مربوط به حوزه تجهیزات صنعتی مورد نیاز برای تداوم تولید اقلام ضروری و کالاهای اساسی است. در این راستا و در جهت تعیین اولویتهای تولید، اتاق فکر دولتی و... باید به فوریت برنامه  سنجش پذیر ارائه دهند خروجی آن از طرف اقتصادانان نقد و بررسی شود.

انتهای پیام/

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.