فوت مبتلایان کرونا در ایران پایین‌تر از نرخ جهانی/چین بیشترین حمایت را از مردم ایران کرد

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان پایگاه خبری خبرآنی؛ کیانوش جهانپور در گفت‌وگوی ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران با بیان اینکه علوم پزشکی مبتنی بر تجربیات است و شواهد جدید ممکن است نظرات را تغییر بدهد؛ اظهار کرد: در هفته‌‌های گذشته ماسک برای افراد عادی توصیه نمی‌‌شد اما در روزهای اخیر این نظر تغییر یافته است و مستندات و شواهدی ارائه شد که به نظر آمد استفاده از ماسک می‌‌تواند جلوی انتشار بیماری را در جاهایی که فاصله‌‌گذاری فیزیکی مناسب نیست بگیرد.

بیماران داروهای خود را قطع نکنند

وی افزود: در مورد داروهای مهار کننده آنژیوتانسین و داروهایی مثل لوزارتان، والزارتان و انالاپریل بحث‌هایی از روزهای اول انتشار بیماری کرونا مطرح بود. در مقالاتی که وجود داشت اطلاعات ضد و نقیض بود و نهایتا آن چه تا به امروز می‌توان اظهار نظر کرد این است که قطع مصرف این داروها برای این بیماران توصیه نمی‌شود و بیماران قلبی بدون مشورت پزشک اقدام به قطع مصرف داروها نکنند.

پایین بودن نرخ مرگ در ایران نسبت به میانگین جهانی

وی با بیان اینکه آمار برخی کشورها از جمله ایالات متحده خیلی مورد اطمینان نیست، تصریح کرد: نسبت تعداد کل موارد فوت شده به تعداد موارد بهبودیافته در جهان 21 درصد، برای فرانسه 33 درصد، درمورد آلمان 5 درصد و برای کشور ما 14 درصد است. بنابراین اگرچه کشور ما جزو اولین کشورهای با شاخص مرگ و میر کم نیست اما نرخ مرگ و میر ما نسبت به نرخ مرگ و میر در جهان پایین‌‌تر است.

هشدار نسبت به پیک دوم بیماری

وی با بیان اینکه ترافیک روزهای اخیر ارتباطی با تغییر در مصوبات ستاد ملی کرونا ندارد، یادآور شد: آنچه در روزهای اخیر در تهران مشاهده شد، رفتاری بود که برخی از شهروندان اتخاذ کرده بودند و به خیابان‌‌ها آمده بودند زیرا تا 23 فروردین تغییری در بازگشت به مشاغل ایجاد نخواهد شد و اگر این روند ادامه یابد با پیک مجدد بیماری در تهران مواجه خواهیم شد.

لزوم رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی تدفین متوفیان کرونا

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر دفن برخی اجساد بدون رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی خاطرنشان کرد: در همه جا جسد توسط آمبولانس تحویل گرفته می‌شود و سپس با رعایت پروتکل بهداشتی و حضور کارشناسان بهداشت خاکسپاری می‌‌شود؛ باید بیمارستان مورد را ثبت کند و موضوع را به شبکه بهداشت منطقه اطلاع دهد تا کارشناس بهداشت با حضور در آرامستان و رعایت الزامات بهداشتی دفن صورت بگیرد، ممکن است متوفی در آرامستان غیررسمی دفن شده باشد یا بیمارستان با کارشناس بهداشت هماهنگی نداشته باشد که در صورت به این شیوه دفن، ایراد وارد است.

سلامت به دور از سیاست!

جهانپور با بیان اینکه یافته‌‌های قبلی نشان داده بود آنفلوآنزا کشنده‌‌تر از کروناست، تصریح کرد: آنچه بعد از 45 روز پس از شروع کرونا در کشور دریافته‌‌ایم فهمیدیم کرونا نسبت به آنفلوآنزا سریع‌‌الانتقال‌‌تر و سریع‌‌الانتشارتر است و کشندگی آن بیشتر از آنفلوآنزای H1N1 است و باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیا شدت و حدت این ویروس در کشورهای دیگر نیز به همین صورت است یا خیر.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه تمام تلاش ما در ماه‌‌های اخیر این بوده که قطار سلامت را به لوکوموتیو سیاست پیوند نزنیم، تصریح کرد: نمی‌‌توانیم جلوی تعابیر و تفاسیر دیگران را بگیریم اما تلاش‌‌مان این است که حوزه سلامت رنگ و بوی سیاسی به خود نگیرد زیرا باعث می‌‌شود حوزه کاری خودمان تحت‌‌الشعاع قرار بگیرد.

وی افزود: در همه روزهای گذشته خیلی روشن گفتیم ملتی نیستیم که قدردان تلاش‌ها و زحمت‌ها برای ملت ایران نباشیم. همزمان حافظه تاریخی ملت ما هرگز ظلم و ستمی مثل تحریم‌ها را فراموش نخواهد کرد. لذا همزمان که استقلال خودمان را حفظ می‌کنیم و برای هویت نظام جمهوری اسلامی احترام قائل هستیم، ممکن است به رویه برخی کشورها در حوزه سلامت نقد داشته باشیم و در عین حال نمی‌توانیم با توجه به روحیه خودمان، اقدامات و تلاش‌های کشورهایی که در سخت‌ترین شرایط در کنار ما قرار گرفته‌اند را فراموش کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت تأکید کرد: چین در هفته‌های گذشته بیشترین پشتیبانی را از مردم ایران کرده است و نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت. از آن طرف تحریم‌های دارویی و تجهیزات پزشکی آمریکا را هم فراموش نمی‌کنیم. استقلال ما حکم می‌کند همه این‌ها را با هم ببینیم.

انتهای پیام/

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.