تصویب ۱۳۳ طرح پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه کرونا

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر محمد علی صحراییان با اعلام این خبر گفت: پس از شروع بحران کرونا کووید ۱۹ در کشور، دانشگاه‌ های مختلف اقدام به تحقیقات در این زمینه کردند. دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز مسیری سریع (fast track) برای تصویب پروپوزال‌ ها ایجاد کرد؛ به نحوی که حدود ۸۰ درصد از پروپوزال‌ ها در کمتر از یک هفته به تصویب رسیدند. همچنین گرنت کووید یا گرنت کرونا در سامانه پژوهشیار ثبت شد.

وی از ثبت بیش از ۱۵۰ پروپوزال طی سه هفته اخیر (هفته‌ ای۵۰ پروپوزال) در این سامانه خبر داد و خاطرنشان کرد: تا کنون ۱۳۳ طرح به تصویب رسیده و مجوز دریافت کرده است. همچنین از بین ۱۵۰ طرح ثبت شده، ۳۳ طرح کارآزمایی بالینی هستند که به صورت یک مرکزی یا چند مرکزی در بیمارستان‌ های مختلف در حال انجام هستند. مابقی طرح‌ ها نیز به بررسی همه گیر شناسی ویروس کرونا، اثرات کرونا بر شرایط اقتصادی، اجتماعی و روانی جامعه و همچنین بررسی اثرات کرونا بر خستگی کادر درمان می‌ پردازد.

صحراییان، آمادگی دانشگاه برای مشارکت در مطالعات جهانی را اقدامی مثبت خواند و گفت: در حال حاضر، دانشگاه علوم پزشکی تهران در یکی از مطالعات سازمان بهداشت جهانی شرکت کرده و مراکزی از دانشگاه علوم پزشکی تهران در این مطالعه وارد شدند.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به فعالیت شرکت‌ های دانش بنیان دانشگاه افزود: از زمان شیوع کرونا در ایران، یکی از شرکت‌ های دانش بنیان، تولید ماسک خود را به سه برابر قبل افزایش داده است. دو شرکت دانش بنیان دیگر نیزبرای تحقیق در زمینه واکسن به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند. همچنین در زمینه داروهای پیشنهاد شده برای درمان کرونا ویروس، یکی از شرکت‌ های دانش بنیان دانشگاه، مشغول تحقیق برای ساخت نمونه داخلی این داروهاست.

وی گفت: در واقع شیوع کرونا موجب شد که پژوهشگران نیز همزمان با فعالیت کادر درمان که در خط مقدم مقابله با این ویروس هستند، فعالیت پژوهشی خود را افزایش دهند.

صحراییان، پژوهش در زمینه کووید ۱۹ را تسهیل گر مسیر درمان دانست و خاطر نشان کرد: امروز در شرایط بحران لازم است به سوالاتی پاسخ دهیم که در حوزه درمان و همه گیر شناسی مطرح شده است از این رو پژوهش‌ هایی در اولویت این گرنت قرار دارند که مشکلی را از جامعه حل کنند و نه آن که صرفا بخواهد به یک مقاله منجر شود.

وی همچنین بر رعایت موازین و اصول اخلاقی در پژوهش تاکید کرد و گفت: در این شرایط، برای دانشگاه مهم است که پژوهش‌ ها با رعایت موازین اخلاقی انجام شود و تولیدات علمی آن بر پایه اصول صحیح باشد. حتی یک مورد باز پس گیری مقالات می‌ تواند فعالیت‌ های مثبت دانشگاه را خدشه دارد کند.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تمامی تولیدات علمی، پیش از انتشار باید به تایید کمیته اخلاق و حوزه معاونت تحقیقات و فناوری برسند تا در این شرایط گفته‌ ها و مطالب مختلف از کانال‌ های متفاوت منتشر نشود.

وی تاکید کرد: بر این اساس مقرر شده است تا در صورتی که دانشگاه موفق به تولید دارو و یا واکسنی موثر در زمینه کووید ۱۹ شد، انتشار آن پس از مراحل علمی با هماهنگی وزارت بهداشت انجام شود و پیش از اینکه مطالعه‌ ای قدرت و شواهد کافی برای نشان دادن تاثیر بر کرونا را نداشته باشد، در رسانه‌ ها منتشر نشود.

صحرائیان انتشار اخبار متناقض در خصوص تاثیر داروهای مختلف بر کرونا را موجب سردرگمی تیم درمان دانست و یادآور شد: وزارت بهداشت در این مدت ۲ کمیته اخلاق را به دلیل تصویب طرح‌ هایی که از پایه علمی برخوردار نبودند، معلق کرده و این نشان از دقت و حساسیت وزارت بهداشت برای انتشار مطالعات علمی دارد. در زمینه کرونا امروز سوالات بسیار زیادی مطرح است و این سوالات تنها از طریق پژوهش قابل پاسخ گویی است. از این رو تحقیقات در همه ابعاد باید تقویت شود تا بتوانیم پاسخگوی سوالات باشیم.

وی با بیان اینکه امروز پژوهش برای کمک به درمان است و نباید مانعی برای آن باشد، تاکید کرد: کرونا ویروسی بود که دنیا را درگیر کرد و حتی کشورهایی که از لحاظ علمی پیشرو بودند، نتوانستند پاسخگوی سوالات جامعه باشند. یادمان باشد که حتی اگر بتوانیم یکساعت زودتر به سوالات پاسخ دهیم ممکن است بتوانیم از آسیب رسیدن به هموطنانمان جلوگیری کنیم. سرعت انتشار ویروس بسیار زیاد است از این رو لازم است که ما نیز سرعت پاسخگویی به ناشناخته‌ ها را زیادتر کنیم و همه گروه‌ های بالینی و علوم پایه صرفا به جهت نجات بیماران تلاش کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران ابراز امیدواری کرد دانشگاه علوم پزشکی تهران که همواره پیشرو بوده است با استقبال خوب پژوهشگران در این زمینه نیز پیشرو باشد.

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.