رویترز: نیروهای امنیت داخلی چین در خط مقدم مقابله با اعتراضات در هنگ کنگ بودند

دیپلمات‌های خارجی و سیاست مداران اپوزیسیون می گویند: افسران نیروی امنیت داخلی چین - پلیس مسلح خلق - همراه با سربازان هنگ کنگی در خط مقدم مقابله با اعتراضات ضد دولتی سال گذشته در هنگ کنگ حضور داشتند.

به گزارش خبرآنی به نقل از خبرگزاری رویترز، پلیس هنگ کنگ از افسران پلیس چین برای برخورد با معترضان و استفاده از تاکتیک های آنها به عنوان بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر نیروهای شبه نظامی برای مهار شرایط ناآرام هنگ کنگ استفاده کرده است.

جیمز تو، از قانونگذاران دموکراتیک به رویترز گفت: من خبر دارم که افسران پلیس هنگ کنگ نیروهای امنیتی چینی را در خط مقدم مقابله با اعتراضات قرار داده بودند به خصوص در نقش ناظر. من دلایلی دارم که ثابت می‌کند واحدهای نیروی پلیس مسلح خلق چین آنجا بودند.

یک دیپلمات خارجی که نخواست نامش فاش شود نیز گفته است که افسران پلیس چین همراه با نیروهای پلیس هنگ کنگ در خط مقدم بودند.

وزارت دفاع چین در پاسخ به سوالات رویترز گفت که هیچ نیروی از پلیس چین در هنگ کنگ مستقر نبودند یک سخنگوی پلیس هنگ کنگ گفت: به آنها تاکید شده هیچ نیروی ناظری از سوی هیچ یک از واحدهای آژانس های مجری قانون چین در هنگ کنگ نبودند.

دفتر اطلاعات شورای کشوری و دفتر لژیون دولت مرکزی هنگ کنگ نیز حاضر به پاسخگویی به رویترز نشدند. این دیپلمات و سه نماینده خارجی دیگر گفته‌اند که دولت چین نیروهای مسلح شبه نظامی خلق خود را به هنگ کنگ فرستاده بود.

بر اساس اصلاحات ۲۰۱۸ هم نیروهای پلیس و هم نیروهای ارتش آزادی بخش خلق چین تحت فرماندهی شی جینپینگ، رئیس جمهور چین قرار دارند اگر چه هم پکن و هم دولت‌های محلی هنگ کنگ از نقش کلیدی پلیس چین در این دولت شهر سخن می گویند اما هرگز حضور نیروهای پلیس چین را تایید نکردند.

برخی کارشناسان حقوقی و سیاست مداران معتقدند که حضور نیروهای پلیس چین نقض قوانینی است که متضمن حفظ خودمختاری هنگ کنگ تحت حاکمیت چین است. براساس این قوانین پکن کنترل امور خارجی و دفاعی را دارد و دولت هنگ کنگ نهادهای مجری قانون و سیستم‌های حقوقی.

نیروهای پلیس چین که در سال ۱۹۸۲ تشکیل شد برای سرکوب شورش‌ها و ناآرامی‌ها در مناطق سرزمین اصلی نظیر سینکیانگ و تبت به کار گرفته می شود این نیروها خودروهای نظامی خود را دارند از جمله نفربرهای زرهی، بولدوزر و کامیون‌های مخصوص نصب سیم خاردار. این نیروها اغلب در پایگاه‌های خود مانورهای ضد ترور برگزار می‌کنند و به طور جداگانه از ارتش آزادی بخش فعالیت دارند.

فرماندهان ارتش آزادی بخش چین در برخی نهادهای دولتی و دیپلماتیک هنگ کنگ ایفای نقش می کنند اما نیروهای پلیس هرگز چینین نقشی به عهده نمی گیرند.

انتهای پیام

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.