پاسخ هلال‌احمر به ادعای کم‌کاری در جاده‌های برف‌گیر: در حد توان امدادرسانی کردیم+ تصاویر و فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی،  علی‌رغم اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی در بازه زمانی 20 تا 25 بهمن در کشور  و کاهش دما در اکثر شهرها و همچنین بارش برف، انتظار می‌رفت دستگاه‌های مسئول از جمله  جمعیت هلال احمر آمادگی لازم را برای ارائه خدمت‌رسانی در این شرایط داشته باشند اما بازهم  شاهد غافلگیری سازمان‌ها از جمله جمعیت هلال احمر بودیم.

سازمان امداد و نجات هلال احمر ,

رضا اکبری معاون راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری در گفت‌وگو با خبرآنی  با اشاره به فعالیت سامانه بارشی اعلام کرد: این سامانه استان‌های گیلان، مازندران، اردبیل، زنجان و قزوین را بیش از همه استان‌ها درگیر کرده است.

وی با اشاره به بارش حجم زیاد برف زیاد و تشکیل صف خودرو در آزادراه قزوین-رشت، گفت: به همین دلیل  ماشین‌ها با حدود 10  کیلومتر ترافیک از سمت آزادراه قزوین-رشت گرفتار برف شده‌اند.

سازمان امداد و نجات هلال احمر ,

در حالی برخی از هموطنان به دلیل بارش برف شدید و انسداد برخی از مسیرها در راه مانده‌ بودند که مسئولان جمعیت هلال احمر مدعی هستند نیروهای این مجموعه در مسیرهای مسدود شده حضور داشته و اقدامات لازم برای خدمت رسانی به هموطنان انجام می‌دهند.

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرآنی با اشاره به امدادرسانی به 20 هزار و 176 نفر از هموطنان در پی بارش برف در 19 محور از مناطق مختلف کشور گفت: در 72 ساعت گذشته، امدادگران با حضور در 19 محور اقدام به خدمت‌رسانی کرده‌‌اند و با توجه به شرایط جوی در مناطق مختلف کشور، 5 هزار و 440 نفر از هموطنان به دلیل شرایط جوی در محل‌های در نظر گرفته شده از سوی جمعیت هلال احمر اسکان داده شدند علاوه بر اینکه برای آنها خدماتی نیز از جمله توزیع غذا و پتو در نظر گرفته شده است.

سازمان امداد و نجات هلال احمر ,

سازمان امداد و نجات هلال احمر ,

سلیمی  عنوان کرد: براساس آمار،  2 تُن خرما، بالغ بر 2 هزار بسته غذایی 72 ساعته و بالغ بر 5 هزار پتو در بین افراد اشاره شده تقسیم شده که خوشبختانه هم اکنون در شرایط خوبی به سر می‌برند و با برگشت شرایط مطلوب جوی، مشکلی را برای ادامه مسیر نخواهند داشت. در حال حاضر محور قزوین ــ رشت به‌دلیل بارش برف شرایط مناسبی را برای تردد ندارد و پیش‌بینی‌ می‌شود در روزهای آینده و با افزایش دما شرایط بهتری در محورهای مختلف بخصوص محور قزوین ــ رشت ایجاد شود.

وی در پاسخ به این پرسش که بسیاری از خانواده‌ها نسبت به امدادرسانی هلال احمر منتقد بوده و اعلام کرده‌اند خدمات این نهاد قابل قبول نبوده است و حتی در برخی محورها حضور نداشتند، گفت: از آغاز بارش برف در اتوبان قزوین - رشت 80 نیروی امدادی جمعیت هلال احمر مستقر شدند. ضمن اینکه در مسیر 25 کیلومتری امام‌زاده هاشم تا رشت در نخستین شب برفی هفته گذشته 80 تیم مستقر بودند که تعداد آنها در روز بعد به 142 تیم افزوده شد و به راه‌ماندگان خدماتی از جمله اسکان اضطراری، توزیع غذا و خرما داده شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در ادامه در پاسخ پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا هلال احمر به خودروهای در راه بنزین نداده است و حتی در پاکسازی معابر کمک نکرده است، خاطرنشان کرد: خدمات هلال احمر تعریف شده است و اگر هر فردی ادعا دارد که در هفته گذشته در مسیر برفی در استان‌ها شمالی در راه‌مانده است به ما بگوید. درباره بنزین و اینکه برخی مسافران به خاطر تمام شدن بنزین در راه ماندن هم باید بگویم که ما متولی بنزین نیستیم و تلاشمان را هم برای اسکان اضطراری این افراد انجام دادیم.

سلیمی در پاسخ به سوال دیگری که خانواده‌های در راه‌مانده به دلیل بارش برف در مناطق شمالی همچنان معتقد به کم کاری هلال احمر هستند، چرا هلال احمر نتواسته است بر اساس وظایفش عمل کند، عنوان کرد: در هفته گذشته نیروهای امدادی هلال احمر در 22 استان درگیر با برف حضور فعالی را داشتند و توانستند خدمات امدادی را به خانواده‌ها ارائه کنند و این نهاد در حد توانش امدادرسانی کرده است و در این زمینه توانسته است که خدمات امدادی و اسکان اضطرای به خانواده‌ها بدهد.

وی با اشاره به بازگشت شرایط جوی به عالت عادی گفت: در حال حاضر شرایط نسبت به روزهای گذشته بهتر شده است اما نیروهای امدادی همچنان در آمادگی کامل بسر می‌برند و همچنان خدمت رسانی ادامه دارد.

به گزارش خبرآنی در حالی مسئولان جمعیت هلال‌احمر مدعی‌اند که حضور موثر و پررنگی برای امداد رسانی در مسیرهای مسدود شده به دلیل بارش برف دارند که عکس‌ها و فیلمی‌های منتشر شده خلاف این ادعا را بیان می‌کند به طوری که بسیاری از هموطنان ساعت‌های زیادی را در مسیرهای مسدود شده ماندند و خبری از امداد رسانی جمعیت هلال احمر نبوده و همین امر مشکلات خانواده‌های در راه مانده را افزایش داده است.

در روزهای گذشته و با توجه به شرایط جوی تعداد قابل توجهی از خانواده‌ها که کودک و نوزدان نیز به همراه آنها بوده ساعت‌های زیادی را در مسیرهای مسدود شده ماندند بعضا مجبور شدند راه‌های طولانی را در میان برف پیاده‌روی کنند تا به سرپناهی مناسب برسند و خود را از سرما نجات دهند. 

امدادرسانی به 20000 نفر و توزیع بسته‌های غذایی و پتو به راه‌ماندگان در جاده‌های برفی

انتهای پیام/

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.