مناقشه بهزیستی و وزارت بهداشت بر سر درمان معتادان متجاهر و بدهی میلیاردی

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، چندی پیش وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم پذیرش  بیماران معتاد متجاهر دارای زخم باز در مراکز درمانی وزارت بهداشت انتقاد کرد و  از اصلاح فرایند روند درمانی بیماران معتاد متجاهر دارای زخم باز و بیماریهای همراه آنها تا اواسط بهمن ماه در کمیته کشوری ماده 16 خبر داد.

همچنین براتی سده معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در این باره  گفت: وزارت بهداشت مدعی است که 6 بیمارستان برای درمان بیماری‌های افراد معتاد تعیین کرده است که بر اساس این ادعا نیروی انتظامی باید کسانیکه زخم باز دارند را به این مراکز تحویل دهند که براساس ادعای نیروی انتظامی که این معتادان را به این مراکز 6 گانه می‌برد، این مراکز هم معتادان را نمی‌پذیرند یا ضمانت نامه می‌خواهند؛ به این ترتیب حلقه مربوط به وزارت بهداشت در این فرایند تامین نشده و اگر زخم باز افراد ترمیم شود ما در پذیرش بعد از بهبودی آنها هیچ مشکلی نداریم.

دعوای سازمان بهزیستی کشور و وزارت بهداشت این روزها به رسانه‌ها کشیده شده است و مسئولان وزارت بهداشت نیز نسبت به اظهارات مطرح شده از سوی مسئولان بهزیستی واکنش نشان داده‌اند.مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت در این زمینه گفت: این وزارت بهداشت است که می‌گوید روش‌های درمانی باید چگونه باشد که بر همین مبنا در خصوص بیماران مبتلا به ایدز و هپاتیت، طی جلسات متعددی که با نیروی انتظامی و سازمان بهزیستی داشته‌ایم، اعلام کردیم که نیازی به جداسازی بیماران مبتلا به ایدز و هپاتیت از سایرین در کمپ‌های نگهداری نیست، اما صرفا اگر بیمار مبتلا به این دو بیماری را شناسایی و به ما معرفی کنند، ضمن آنکه پزشک معرف بیمار مورد تشویق ما قرار خواهد گرفت؛ تمام هزینه‌های درمانی این بیماران نیز به صورت رایگان از سوی وزارت بهداشت تقبل خواهد شد.

شادنوش همچنین در ارتباط با اظهارات مسئولان سازمان بهزیستی مبنی بر عدم پذیرش معتادان متجاهر در 6 بیمارستان معرفی شده از سوی وزارت بهداشت، تصریح کرد: گاهی ممکن است کارمندی در جایی تخلفی کند که باید بررسی‌های لازم در این خصوص صورت گیرد. وزارت بهداشت به صورت مکرر اعلام کرده است که اگر کسی در بیمارستان‌ها خارج از چارچوب ابلاغیه‌های ما عمل کند حتما با تخلف مذکور برخورد کرده و رسیدگی‌های لازم صورت می‌گیرد. از طرف دیگر گاه ممکن است رضایت بیمار برای سیر درمان اخذ شود که این کار بر اساس قوانین حقوقی کشور باید بدون هیچ استثنایی صورت گیرد.

وی همچنین به بدهی به 150 میلیارد ریالی بهزیستی به مراکز درمانی اشاره کرد و گفت: اعتبارات درمانی بیماران اشاره شده نزد سازمان بهزیستی است و علی‌رغم اینکه در جلسات متعدد و به شکل مکرر سازمان بهزیستی تعهد کرده که توافقنامه‌ای با بیمارستان‌های ارائه دهنده خدمت به این افراد امضا کند که هزینه‌های درمانی آنها را پرداخت کند، اما هنوز این توافقنامه امضا نشده است.

به گزارش خبرآنی، مجید رضازاده معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور درباره صحبت‌های رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری وزارت بهداشت مبنی بر بدهی 150 میلیارد ریالی بهزیستی به وزارت بهداشت گفت: در مصوبات ستاد مبارزه با مواد مخدر و آیین نامه ماده 16 که مصوبه ستاد است برای درمان معتادان متجاهر تقسیم وظیفه شده است. معتادان متجاهر پس از جمع آوری از سطح شهر توسط نیروی انتظامی به مراکز غربالگری ارجاع داده می‌شوند تا در یک مرکز نگهداری و درمان شوند، اما بخشی از این معتادان دارای بیماری‌های خاص مانند زخم باز، بیماری‌های عفونی و ... هستند که ابتدا باید بیماری آن‌ها درمان شود و سپس به مراکز بهزیستی یا ستاد مبارزه با موادمخدر برای درمان اعتیادشان منتقل شوند.

رضازاده با بیان اینکه وظیفه درمان بیماری‌های این معتادان بر عهده وزارت بهداشت است، گفت: اینکه وزارت بهداشت تا چه اندازه به وظیفه اش عمل کرده را می‌توانید از ستاد مبارزه با موادمخدر پیگیری کنید.ضمن اینکه سازمان بهزیستی هیچ بدهی به وزارت بهداشت درخصوص درمان بیماری‌های معتادان متجاهر ندارد، چراکه براساس مصوبات، وظیفه درمان آن‌ها برعهده خود وزارت بهداشت است، این میزان بدهی که اعلام شده منطقی نیست و باید اسناد آن را ارائه دهند، اما تاکید می‌کنم سازمان بهزیستی هیچ بدهی به وزارت بهداشت ندارد.

به گزارش خبرآنی، مناقشه و دعوای سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت این روزها در حالی بیشتر شده است که وضعیت درمانی معتادان متجاهر مشخص نیست و در این زمینه نیاز است تدبیری از سوی مسئولان برای پایان یافتن اختلافات اتخاذ شود.

انتهای پیام/

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.