پامپئو: انتخاباتی عادلانه در ونزوئلا و نیکاراگوئه برگزار شود

وزیر امور خارجه آمریکا با تاکید بر لزوم برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در ونزوئلا و نیکاراگوئه، دولت‌های چپگرای این کشورها را به باد انتقاد گرفت.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری رویترز، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا سه‌شنبه در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت، نیکاراگوئه نظام خودکامه‌ای دارد و از دولت آن خواست تا سرکوب‌ را متوقف کرده و از برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه حمایت کند؛ او اظهارات مشابهی هم در رابطه با ونزوئلا داشت.

دولت‌های متحد این دو کشور به بهانه بحران‌های حقوق بشری با تحریم‌ها آمریکا مواجه شده‌اند. دانیل اورتگا، رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه به سرکوب اعتراضاتی در سال ۲۰۱۸ متهم است که به کشته شدن بیش از ۳۰۰ تن انجامید.

ونزوئلای صادرکننده نفت هم از فروپاشی اقتصادی و تورم نجومی تحت رهبری نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا رنج می‌برد. مادورو تحریم‌های آمریکا را عامل این آسیب‌ها می‌داند. او با درخواست‌های بین‌المللی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام مخالف است.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در پایتخت کاستاریکا به خبرنگاران گفت: هیچ نشانه‌ای دال بر اینکه مادورو مایل به برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه باشد، نمی‌بینیم. او می‌داند که می‌بازد!

پامپئو در پاسخ به اینکه آیا ایالات متحده آمریکا مذاکرات مستقیم با مادورو را در دستورکار دارد، گفت در ماه‌های اخیر گفت‌وگوهای بسیاری با رهبری ونزوئلا انجام شده است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در توضیح این صحبت‌ها گفت، اشاره‌ پامپئو به مکالمات با مادورو در رابطه با تلاش‌های کشورهایی جز ایالات متحده نظیر نروژ و کشورهای اروپایی بوده است.

نمایندگان مادورو سال گذشته در مذاکراتی به میانجیگری نروژ با اپوزیسیون ونزوئلا رایزنی داشتند و طی چندین دور گفت‌وگوها به دنبال یافتن راهی برای برون‌رفت از این بحران سیاسی برآمدند. تاکنون اما هیچ کدام از این گفت‌وگوها به حل و فصل بحران منجر نشده است.

انتهای پیام  

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.