سهم 3 هزار میلیاردتومانی صندوق کارآفرینی در اشتغال روستایی برای سال 99

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی،علی اصغر نورالله زاده،مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در بازدید از پایگاه خبری خبرآنی، در گفت وگو با خبرنگار خبرآنی درباره تفاهم نامه با سازمان بسیج سازندگی گفت:  در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی که از سال 92 از سوی رهبری ابلاغ شد، برنامه هایی را برای حمایت و تأمین مالی خرد در روستاها انجام دادیم و در این راستا اقدام به ایجاد صندوق های خرد روستایی کردیم.

 وی با بیان اینکه هدف اصلی در تفاهم نامه با بسیج سازندگی ایجاد صندوق های خرد اشتغال بود افزود: صندوق‌های خرد اشتغال توسط خود روستائیان ایجاد می‌شود که 6 ماه دوره آموزشی برای آنها برگزار می‌شود که چگونه طرح خرد اشتغال روستایی توسط آنها تهیه شود و چگونه از اعضای خود سپرده‌گیری کنند و بعد از 6 ماه یک خط اعتباری از جانب صندوق‌کارآفرینی امید به این صندوق‌های روستایی می‌دهیم.

وی  با بیان اینکه عملکرد  صندوق‌های خرد روستایی مانند صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی است گفت: این صندوق ها بعد از 6 ماه خط اعتباری از صندوق کار آفرینی امید دریافت می‌کنند که البته باید بعد از طی دوره آموزشی و براساس مکانیزم‌های تعریف شده باشد و وقتی خط اعتباری به این صندوق‌ها می‌دهیم از طریق آنها وام‌های خرد به اعضا پرداخت می‌شود و ما به عنوان صندوق کارآفرینی امید مستقیم وارد روستا نمی‌شویم، بلکه از طریق مدیرعامل این صندوق‌ها که با معرفی سه نفر اعضای هیات مدیره مشخص می‌شود، خط اعتباری در اختیار آنها می‌گذاریم و بازپرداخت اقساط این تسهیلات را بعدا از آنها دریافت می‌کنیم.

وی گفت: این صندوق ها در جایی ثبت نمی‌شوند و جنبه روستایی و محلی دارند و جنبه ثبتی و رسمی ندارند، یک صندوق براساس منابع خردی که از مردم در قالب سپرده جذب می‌کند، پول‌های آنها را جمع می‌کند و به هر میزان که جمع کنند، ما دو برابر آن مبلغ را تسهیلات می‌دهیم.

نورالله زاده با بیان اینکه  حداکثر اعضای این صندوق‌های  روستایی باید 50 نفر باشد و در فاز اول ما خط اعتباری 50 میلیون تومانی برای هر صندوق در نظر می‌گیریم ادامه داد:  در فاز دوم بعد از اینکه وام به اعضا پرداخت شد و از طرف مدیران صندوق‌ها گزارش‌گیری می‌شود و در خط اعتباری بعدی وام‌های بیشتری در اختیار صندوق می‌گذاریم. 

نوراله‌زاده درباره اقساط این تسهیلات گفت: اگر 50 میلیون تومان به یک صندوق دادیم، باید ظرف 48 ماه برگردد، البته سه ماه دوره تنفس است و بعد از سه ماه اقساط شروع می‌شود. با مدیرعامل صندوق روستایی طرف هستیم و هیأت مدیره که مرکب از سه نفر هستند، باید سفته‌ها را امضا کنند تا وام جدید صندوق کارافرینی امید به آنها بدهیم. 

مدیرعامل صندوق کارافرینی امید با بیان اینکه اشتغال این صندوق های روستایی به صورت اشتغال خانگی ومعیشتی است گفت: اشتغال این صندوق‌های روستایی به صورت اشتغال خانگی و معیشتی است که نقش کمک به درآمدزایی بیشتر خانوار دارند و هر صندوق  حداقل سه تا چهار نفر ایجاد اشتغال می‌کند.

 وی با بیان اینکه دو هزار صندوق تاکنون در کشور ایجاد کرده‌ایم که اکثر کسب و کارهای خانگی را تأمین مالی می‌کند افزود: در حال حاضر دو هزار صندوق در روستاهای کشور ایجاد کرده‌ایم و امروز با  تفاهم‌نامه‌ای که با بسیج سازندگی امضا شد، هزار صندوق جدید نیز ایجاد می‌شود. همچنین هزار صندوق دیگر هم با وزارت کشور ایجاد می‌شود و هزار صندوق نیز با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در روستاها ایجاد می‌شود و در مجموع پنج هزار صندوق خرد روستایی برای ایجاد اشتغال ایجاد می‌شود.  

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در مورد اینکه هر صندوق چقدر ایجاد اشتغال می‌کند، گفت: هر صندوق خرد روستایی سالانه حداقل سه تا چهار شغل ایجاد کرده است، برخی از صندوق‌ها بیشتر هم بوده‌اند. 

اشتغال‌زایی ,

* برنامه های جدید برای فروش محصولات روستایی

 وی در پاسخ به اینکه آیا برنامه ای برای فروش محصولات روستایی دارید گفت: جشنواره ای را با مشارکت روستاییان برگزار می کنیم،اکثر استان ها که پیش می آید مشاهده کرده ایم که اکثر جشنواره ها به صورت دوره ای برگزار می شود.  علاوه بر این موضوع امروز در هیأت مدیره طراحی پلت فرم هایی را در دستور کار قرار دادیم که از پلت فرم هایی حمایت کنیم که  بتوانند ویترین هایی برای فروش محصولات روستایی فراهم کنند.

نورالله زاده ادامه داد: پلت فرم هایی طراحی شود که محصولات روستایی در آن پلت فرم در فضای مجازی برای فروش گذاشته شود،اگر کسی پلت فرمی ارائه کرد که قابلیت ویترین داشت از آن حمایت می کنیم. اگر کسی اپلیکیشی شبیه دیوار را طراحی کرد که قابلیت فروش محصولات روستایی و خانگی را داشته باشد برای تأمین مالی حمایت می کنیم.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به اینکه از سوپرآپ ها در زمینه فروش حمایت می کنیم گفت:در حوزه غیرمجازی برای فعالیت در فروش محصولات روستایی، شرکتی داشته ایم که تغییر ماهیت داده ایم وقصد داریم به عنوان پشتیبان محصولات خانگی فعالیت کند.

 وی با اشاره به تفاهم نامه با سازمان اتومبیل رانی گفت:اولین حضور در اسپانیا هدفگذاری کرده ایم و پیگیری می کنیم. حدود 200 متر فضا برای این کار در نظر گرفته ایم و قصد داریم تولید کنندگان برای عرضه محصولات در آن نمایشگاه ترقیب کنیم. به گونه ای قصد داریم انگیزه سازی کنیم تا روستاییان انگیزه پیدا کنند و محصولات خود را در قالب بسته بندی های شیک به بازار عرضه کنند.

*روستاییان علاقه مند به صنایع تبدیلی نیستند

 نورالله زاده درباره حمایت روستاییان در زمینه صنایع تبدیلی گفت:اولین کشت بادام زمینی در روستای فتح کوه انجام می شود، روستای برندق اردبیل نیز مانند روستای فتح کوه کشت بادام زمینی دارد. بارها با مدیران استان رایزنی کردیم که حداقل یکی از روستاییان که حمایت مالی کردیم به سمت صنایع تبدیلی بادام زمینی برود.اما هیچ کدام از روستاییان راضی به این کار نیستند. چرا که محصولات خود را به راحتی و بدون درد سر می فروشند. مانند این روستا، روستاهای زیادی وجود دارد.

 وی با بیان اینکه الویت اول تأمین مالی ما صنایع تبدیلی و بسته بندی است گفت:بازار هدف را در نظر می گیریم و در بیشتر موارد از طرح های صنایع تبدیلی و بسته بندی استفاده می کنیم.

*پرداخت 76 درصدی تسهیلات اشتغال روستایی از سوی صندوق

 مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید تا کنون 76 درصد از تسهیلات روستایی را پرداخت کرده ایم گفت:صندوق توسعه ملی نسبت به سایر بانک های عامل حدود 3ماه دیرتر منابع را به این صندوق تزریق کرد.درمرحله سوم پرداخت تسهیلات روستایی نیز صندوق توسعه ملی با توجه به اینکه قید  این موضوع را مطرح کرده بودند که باید 80 درصد تسهیلات پرداخت شده باشد تا سهم صندوق واریز شود،مرحله سوم را به صندوق پرداخت نکردند،مرحله چهارم را یکجا برای صندوق واریز کردند.

 وی ادامه داد: طرح های مناسب در روستاها اینقدر که انتظار داریم وجود ندارد. اعتقاد داریم طرح های روستایی ظرفیت های مشخصی دارد.

نوراله زاده برای جلوگیری از انحراف منابع اشتغال گفت: با طراحی سیستم‌های نظارتی، انحراف منابع بسیار پایین بوده است؛ به طوری که برای همه استانها، مدیر معین تعیین کرده ایم بنابراین همه ارکان صندوق کارآفرینی امید، درگیر عملیات نظارت بر تسهیلات هستند و این افراد در بازه‌های 6 ماهه جابجا می شوند.

رییس صندوق کارآفرینی امید اضافه کرد: علاوه بر این، یک سیستم نظارتی تحت عنوان «سهام» از طریق سیستم موقعیت یاب جغرافیایی (GPS) فعالیت می کند و همه همکاران ما در سطح کشور موظف هستند از طریق تلفن همراه هوشمند خود هنگام نظارت از وضعیت اجرای طرح‌هایی که در سامانه متمرکز بانکی (کربانکنیگ) به عنوان محل اجرای طرح ثبت شده است.

وی بیان کرد: تصویر وضعیت طرح مربوطه را در سامانه ثبت کنند تا تسهیلات پرداختی دقیقا در طرح مورد تایید هزینه شود و به این ترتیب انحراف منابع به حداقل می‌رسد.

نورالله زاده درباره بودجه صندوق کارآفرینی امید گفت: منابع ما از بازگشت اقساط است به همین دلیل در بودجه ردیفی نداریم. در راستای طرح اشتغال روستایی منابع ما از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستا است. سهم این منابع برای سال 99 در سطح ملی 6هزار میلیارد تومان برای 4موسسه عامل است.  سهم صندوق کارآفرینی حدود 50 درصد است. یعنی حدود 3هزار میلیارد تومان سهم اشتغال روستایی برای صندوق کارآفرینی امید است.

 انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.