نجات لایه ازون اثرات گرمایش زمین را کاهش داد

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از نیواطلس، امضای پروتکل مونترال در دهه ۸۰ باعث بازسازی لایه ازون شد. دانشمندان استرالیایی گویند این موفقیت باعث شد تا روند گرمایش زمین در دهه های اخیر ۲۵ درصد کندتر شود و فرصت بیشتری برای نجات زمین فراهم شود.

لایه اوزون که در بخش های فوقانی جو زمین قرار دارد، با منعکس کردن برخی از مخرب ترین تشعشعات خورشید به سمت خارج موجب می شود تا زمین کماکان قابل سکونت باقی بماند. در اواسط دهه ۸۰ میلادی دانشمندان حفره ای را در لایه اوزون برفراز قطب جنوب شناسایی کردند که زنگ های خطر را برای آینده زمین به صدا درآورد.

ظرف مدت چند سال تقریبا ۲۰۰ کشور عضو سازمان ملل پروتکلی موسوم به مونترال را امضا کردند که بر طبق آن استفاده از کلروفلوروکربنها که گازهای اصلی عامل این رویداد بودند، ممنوع شد. با گذشت سی سال از آن زمان حفره لایه ازون برطرف شده و بررسی های دانشگاه نیوساوت ولز استرالیا نشان می دهد اگر حفره لایه ازون برطرف نمی شد دمای زمین تا اواسط قرن بیست و یک به جای یک درجه، سه تا چهار درجه بیشتر می یافت.

البته هنوز برای مقابله با تبعات گسترده گرمایش زمین باید اقدامات بیشتری صورت بگیرد و از جمله فعالیت بسیاری از صنایع عامل تولید گاز دی اکسیدکربن کاهش یافته یا متوقف شود.

برچسب ها :

اثرات گرمایش

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.