کارشناسان قانون اساسی آمریکا: تخلفات ترامپ مشمول قانون استیضاح است

سه متخصص قانون اساسی آمریکا دربرابر کمیته قضایی مجلس آمریکا تصریح کردند که اقدامات دونالد ترامپ او را مستوجب برکناری از ریاست جمهوری می‌کند.

به گزارش خبرآنی، این سه استاد دانشگاه گفته‌اند تلاش رییس جمهوری آمریکا برای کمک گرفتن از اوکراین برای امتیازگیری سیاسی، جرم است. آنها ترامپ را به اخلال در برقراری عدالت نیز متهم کردند.

از چهار شاهد حاضر در برابر کمیته قضایی مجلس نمایندگان سه نفر توسط نمایندگان دموکرات و یک نفر از سوی نمایندگان جمهوری خواه احضار شده بود.

شاهد جمهوری‌خواهان به این کمیته گفت رییس جمهوری آمریکا مرتکب تخلف شده اما این تخلف او را مستوجب استیضاح نمی‌کند.

تحقیقات برای استیضاح رییس جمهوری آمریکا وارد مرحله تازه‌ای می‌شود که طی آن قرار است کمیته قضایی مجلس، مفاد اتهامی رییس جمهوری برای استیضاح را تدوین کند.

مرحله پیشین این تحقیقات روز سه‌شنبه در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان با تدوین گزارشی ۳۰۰ صفحه‌ای براساس شهادت‌های ارائه شده به این کمیته پایان یافت.

در این گزارش آمده که رییس جمهوری با دعوت از یک دولت خارجی برای دخالت در انتخابات سال ۲۰۲۰، منفعت شخصی و سیاسی خود را در صدر منافع ملی آمریکا قرار داده است.

شبکه خبری بی بی سی در گزارش خود آورده است: تحقیقات برای استیضاح دونالد ترامپ ماه سپتامبر پس از آن آغاز شد که یک افشاگر داخلی درباره مکالمه تلفنی ترامپ و رییس جمهوری اوکراین به کنگره شکایت کرد.

به نظر می‌رسد در این گفتگوی تلفنی رییس جمهوری آمریکا ارسال کمک نظامی به اوکراین را به موافقت دولت این کشور با انجام تحقیقاتی علیه جو بایدن و پسرش مشروط کرده است که نتایج آن به نحوی به پیروزی ترامپ در انتخابات کمک کند.

کاخ سفید اتهاماتی را که دموکرات‌ها علیه او مطرح کرده‌اند رد می‌کند و میهن پرستی آنها را زیر سئوال برده است.

اخلال در اجرای عدالت و نافرمانی از کنگره دو فقره از اتهاماتی است که انتظار می‌رود توسط کمیته قضایی مجلس درنظرگرفته شود.

دموکرات‌ها امیدوارند بتوانند پیش از پایان سال میلادی استیضاح رییس جمهوری را در صحن علنی مجلس به رای بگذارند در این صورت ممکن است بخش بعدی استیضاح در سنای آمریکا اوایل ماه ژانویه ۲۰۲۰ انجام شود.

حزب دموکرات پروفسور پملا کارلان، از دانشگاه استفورد، پروفسور نوح فلدمن از دانشگاه هاروارد و پروفسور مایکل گرهارد از دانشگاه کارولینای شمالی را به کمیته دعوت کرده بودند.

شاهدی که به دعوت جمهوری خواهان به کمیته آمده بود جاناتان ترلی، استاد دانشگاه جورج واشنگتن بود.

متخصصان حقوقی حاضر در کمیته بندهای مربوط به استیضاح در قانون اساسی آمریکا را تفسیر کردند.

پروفسور فلدمن به کمیته قضایی مجلس گفت شواهد به وضوح نشان می‌دهد که ترامپ جرمی مستوجب استیضاح مرتکب شده چرا که گفتگوهای او با رهبر اوکراین نشان می‌دهد او در پی استفاده از قدرت ریاست جمهوری برای کسب منافع سیاسی شخصی بوده است.

پروفسور کارلان در ابتدای سخنان خود به عضو ارشد حزب جمهوری‌خواه در کمیته قضایی گفت اظهارات او مبنی بر این که شاهدان بدون مرور مدارک در جلسه حاضر شده‌اند توهین آمیز است و تصریح کرد متن تمام صحبت‌های رد و بدل شده در جریان جلسات تحقیق برای استیضاح را به دقت خوانده و بدون این کار هیچ وقت در جلسه حاضر نمی‌شد: " باید بگویم که جناب، من متن پیاده شده تک تک شاهدها را خوانده‌ام اما تمام آنچه که خوانده‌ام نشان می‌دهد که وقتی ترامپ دولتی خارجی را به دخالت در انتخابات پیش روی آمریکا دعوت می‌کند یا بهتر بگویم موظف می‌کند، با این‌کار به قلب آنچه که آمریکا را به یک جمهوری تبدیل کرده ضربه می‌زند، به کشوری که همه ما به وفاداری به آن سوگند خورده‌ایم."

پروفسور گرهارد در این جلسه گفت: "تخلفات جدی رییس جمهوری از جمله رشوه، اکتساب نفع شخصی از رهبری خارجی و جلوگیری از اجرای عدالت از تمامی تخلفات روسای جمهوری پیش از ترامپ جدی‌ترند. "

به گفته او اگر آنچه امروز اینجا مطرح است مشمول استیضاح نباشد دیگر چه جرمی؟

پروفسور ترلی، تنها شاهد حزب جمهوری‌خواه گفت او با عملکرد ترامپ مخالف است اما "این روش استیضاح یک رییس جمهوری آمریکا نیست." او درعین حال هشدار داد که دموکرات‌ها با این کار "شیوه‌ای خطرناک را مرسوم خواهند کرد."

پروفسور ترلی گفت: "می‌فهمم شما خشمگین هستید، رییس جمهوری عصبانی است، دوستان دموکرات من عصبانی‌اند، دوستان جمهوری‌خواهم نیز همینطور. همه خشمگینیم اما این خشم ما را به کجا رهنمون می‌شود؟ آیا یک استیضاح سرهم بندی شده از خشم ما کم می‌کند یا اینکه تنها فراخوانی به ادامه همین خشم و جنون در دولت‌های بعدی است؟

استیضاح در آمریکا چگونه است؟

کنگره آمریکا مطابق قانون اساسی این کشور اجازه دارد که رئیس جمهوری را پیش از به پایان رسیدن دوران چهار ساله از کار برکنار کند به شرطی که به اعضای کنگره ثابت شود رئیس‌جمهور خیانت کرده؛ رشوه گرفته یا از قدرت سوء‌استفاده کرده است.

آنچه اکنون در کانون تحقیق و تفحص مجلس نمایندگان آمریکا قرار گرفته همین مورد سوم است؛ یعنی سوء‌استفاده از قدرت. دموکرات‌ها که اکثریت مجلس نمایندگان را در دست دارند معتقدند ترامپ در گفتگوی تلفنی خود با رئیس جمهور اوکراین که اواخر تیرماه گذشته صورت گرفت، از او خواسته درباره هانتر بایدن، پسر جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری در دوران باراک اوباما تحقیق کند. درخواستی که می‌تواند سوء استفاده از مقام ریاست‌جمهوری با هدف مطامع سیاسی در انتخابات سال آینده آمریکا ارزیابی شود. چرا که جو بایدن در حال حاضر جلودار کاندیداهای حزب دموکرات در کارزارهای درون حزبی است.

اما طرح چنین درخواستی از سوی ترامپ هنگامی جنجالی‌تر شد که معلوم شد کمک مالی مصوبه کنگره به اوکراین که قرار بوده اوایل سال جاری میلادی در اختیار این کشور قرار گیرد، به دستور آقای ترامپ معطل مانده بوده و تنها بعد از این مکالمه تلفنی به اوکراین پرداخت شده است.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.