منابع لبنانی: دولتی به ریاست الخطیب و بدون جبران باسیل تشکیل می‌شود

پس از گذشت پنج هفته از استعفای سعد حریری و روزهایی که لبنان شاهد جزر و مدهای سیاسی در رابطه با کابینه آتی و ساختار آن و نیز کاندیداهای پست نخست وزیری بود، در حال حاضر صحبت‌هایی درباره برخی تلاش‌های پشت پرده برای تشکیل کابینه‌ای که از موافقت اکثر گروه‌های سیاسی برخوردار باشد، مطرح هستند. در این راستا نیز نشانه‌هایی در محافل سیاسی لبنان به چشم می‌خورند به شکل ویژه صحبت میشل عون که گفته است،"در روزهای آتی تغییرات مثبتی در راه خواهند بود".

به گزارش خبرآنی، برخی منابع که پیگیر تلاش‌ها برای تشکیل کابینه لبنان هستند، در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره فاش کردند: توافق اولیه‌ بر سر تشکیل کابینه‌ای تکنوسیاسی به ریاست سمیر الخطیب و بدون حضور جبران باسیل، رئیس حزب جریان آزاد ملی (مورد حمایت میشل عون) است.

این منابع اظهار کردند، این کابینه هرگز اختیارات استثنایی اعطا نکرده و برای تصویب قانون جدید انتخابات تلاش نخواهد کرد و به همین دلیل تاریخی برای انتخابات زودهنگام پارلمانی تعیین نخواهد شد.

منابع یاد شده تاکید کردند، هر گروه سیاسی وزیران خود را معرفی خواهد کرد و این موضوع منحصر به نخست وزیر نخواهد بود بلکه در چارچوب توافقی با او انجام خواهد شد.

آنها درباره طول مدت فعالیت این کابینه نیز گفتند، دوره فعالیت آن بین شش تا ۹ ماه خواهد بود و وظیفه اصلی آن پیشرفت اقتصادی و ایجاد راهکارهایی ایده‌آل برای رسیدگی به وخامت شرایط مالی خواهد بود.

منابع مذکور درباره اقدامات در دست انجام نیز گفتند: در حال حاضر روی دو احتمال کار می‌شود، یکی صدور بیانیه‌ای از سوی سعد حریری، نخست وزیر موقت برای اعلام کاندیداتوری سمیر الخطیب (تاجر لبنانی) که در ادامه آن میشل عون، رئیس جمهوری لبنان تاریخ رایزنی‌های پارلمانی را مشخص می‌کند و احتمال دوم با تعیین تاریخ رایزنی‌های پارلمانی از سوی میشل عون آغاز می‌شود و در ادامه فراکسیون جریان المستقبل، سمیر الخطیب را به عنوان کاندیدای نخست وزیری معرفی کند.

با توجه به این نشانه‌ها و اطلاعات واصله، بسیاری از این نگران هستند که روند اخیر برچیدن موانع پیش از تحقق سازش متوقف شود و به این ترتیب همه چیز به خانه اول بازگردد و در آن زمان بار دیگر دور جدید مذاکرات برای رسیدن به راه‌حلی توافقی جهت تشکیل کابینه‌ای مورد توافق همه احزاب آغاز شود.

انتهای پیام

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.