تصویب لایحه اویغورها در مجلس نمایندگان آمریکا/توافق تجاری با چین در هاله‌ای از ابهام

سخنان دونالد ترامپ مبنی بر اینکه برای عقد یک توافق تجاری با چین احتمالا تا اواخر ۲۰۲۰ صبر می‌کند، تردیدهای جدیدی درباره زمان پایان یافتن این مناقشه به وجود آورده است و هم‌زمان یک لایحه مجلس نمایندگان آمریکا علیه کمپ‌های مسلمانان در سین‌کیانگ خشم چین را برانگیخته است.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه در لندن به خبرنگاران گفت: «از بعضی‌ جهات، دوست دارم تا پایان این انتخابات (ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا) برای توافق با چین صبر کنم. اما آن‌ها می‌خواهند که اکنون توافقی حاصل شود و ما بررسی خواهیم کرد که آیا این توافق خوب خواهد بود یا خیر.» در واکنش به این سخنان ترامپ، بازار سهام با افت شدیدی مواجه شد و اوراق قرضه دولت افزایش نشان داد. 

از سوی دیگر لایحه‌ای که در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید و از دولت ترامپ می‌خواهد در واکنش به سرکوب اویغورهای مسلمان در چین در منطقه سین‌کیانگ با جدیت بیشتری عمل کند و همین تحول می‌تواند ضربه دیگری به مذاکرات تجاری وارد آورد.

این لایحه اویغورها که با ۴۰۷ رای موافق و یک رای مخالف در مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات‌های آمریکا به تصویب رسید، از رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد تا سوء رفتارها علیه مسلمانان را محکوم کرده و خواستار تعطیلی کمپ‌های بازداشت گسترده در سین‌کیانگ شود. این لایحه تاکید دارد تا ترامپ برای اولین بار تحریم‌هایی را علیه چن کوآنگکو، دبیر حزب کمونیست سین‌کیانگ اعمال کند.

پکن این لایحه را حمله‌ای به چین دانسته و از ایالات متحده خواسته است تا آن را به قانون تبدیل نکند. چین همچنین تاکید دارد در صورت لزوم از منافع خودش دفاع خواهد کرد. یک منبع مطلع از موضع دولت چین در خصوص مذاکرات تجاری به رویترز گفت، در صورتی که لایحه مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص اویغورها به قانون تبدیل شود، فاز اول توافق تجاری به خطر می‌افتد. این لایحه بعد از تصویب در مجلس نمایندگان آمریکا به سنا می‌رود و بعد برای امضا و تبدیل شدن به قانون به دست ترامپ می‌رسد.

وزارت خارجه چین امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای تلاش قانونگذاران آمریکایی را اقدامی برای بی‌اعتبار کردن "فعالیت‌های چین برای غیر رادیکالی کردن و مبارزه با تروریسم" در منطقه سین‌کیانگ دانست و این لایحه آمریکا را "مداخله‌های جدی در امور داخلی چین" توصیف کرد.

این بیانیه تاکید کرد:"مسئله سین‌کیانگ جزو مسائل حقوق بشر، مباحث قومی و مذهبی نیست بلکه موضوعات ضد تروریسم و ضد تجزیه‌طلبان است. سین‌کیانگ گرفتار فعالیت‌های تروریستی افراطی و خشونت‌آمیز شده است. در مواجهه با این اوضاع وخیم، دولت منطقه خودمختار سین‌کیانگ برای مقابله با فعالیت‌های تروریسم مطابق قانون، ضمن توجه به منشأ حکومتداری، از جمله ترویج فعالانه کار و ارتقاء مداوم توسعه اقتصادی، وحدت ملی و هماهنگی و ثبات اجتماعی عمل می‌کند."

این وزارتخانه با اشاره به این لایحه از آمریکا خواسته است که "بلافاصله این اشتباه را اصلاح کند" و تصویب "قانون فوق‌الذکر سین‌کیانگ" را متوقف کند و به "استفاده از موضوعات مرتبط با سین‌کیانگ برای دخالت در امور داخلی چین خاتمه دهد" و افزود "با توجه به نوع برخورد با وضعیت پیش آمده، چین واکنش بیشتری نشان خواهد داد." طبق این بیانیه، "ما می‌خواهیم به آمریکا اطلاع دهیم که امور سین‌کیانگ کاملا جزو امور داخلی چین محسوب می‌شود و هیچ نوع مداخله خارجی پذیرفته نیست."

انتهای پیام

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.