حجت‌الاسلام حاج‌علی اکبری: اربعین پدیده الهی و آسمانی است

حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری خطیب نمازجمعه این هفته تهران، با بیان اینکه جهان امروز  شاهد یک اتفاق بزرگ بی نظیر، حیرت انگیز و خیره کننده به نام اربعین است، گفت: پدیده اربعین، یک پدیده اعجاب آور و باشکوه و حقیقتا الهام بخش است. از نگاه مومنان راهپیمایی میلیونی اربعین یک اعجاز است. اگر راست می‌گویید نه مثل اربعین بلکه گوشه‌ای از آن را به این زیبایی بیاورید.

وی با بیان اینکه  اربعین یک پدیده الهی و آسمانی است، ادامه داد: این باب لطف و رحمت الهی نویدبخش تحقق عالم دیگری است و ما در اربعین حسینی شاهد یک ترکیب بدیع از حسین(ع)، کربلا، زیارت و پیاده روی هستیم.

خطیب موقت نمازجمعه تهران  با بیان اینکه پایه‌ها و بنیان اربعین از سوی سیدالشهدا و اهل‌بیت بنیانگذاری شد، گفت: مکتب حسینی را در دو جلد می توان مطالعه کرد، جلد اول توسط اباعبدالله و یاران با خون نگاشته شد و جلد دوم توسط اهل‌بیت(ع) خصوصا امام سجاد و حضرت زینب نگاشته شد و این کتاب اربعین یک چله فریاد، تبیین، تفسیر، تحقیق و تدقیق است.

حاج‌علی اکبری اضافه کرد: راهپیمایی اربعین ذخیره‌ای برای امت شیعه است و در وقت نیاز خود این معجزه ظهور کرد‌ وقتی امت اسلامی به یک انسجام درونی و اردوی تربیتی و رسانه ای پرقدرت برای معرفی اسلام ناب نیاز داشت، وقتی به تقویت روح مقاومت اسلامی نیاز داشت، وقتی جهانی سازی معرفت حسینی مورد نیاز امت بود، عشق و مهرورزی نیاز بود، اربعین از راه رسید و شد آنچه که می‌بینیم.

وی عنوان کرد: برای انقلاب اسلامی ما در گام دوم از این گنجینه الهی و آسمانی رونمایی شد. امروز اربعین اسم رمز شیعه برای سازماندهی در آستانه تحولات بزرگ تاریخ تبدیل شده است.

وی گفت: این اجتماع با ویژگی‌های مختلفی همراه است و قریب به 30 میلیون نفر با ویژگی خاص یعنی هجرت و با مقصد واحد که کربلای معلی است، حضور عاشقانه و داوطلبانه دارند.

وی افزود: اتحاد و انسجام در هدف، آرمان و حتی در نشانه ها، در احساس، در لباس، در علائم و نشانه ها و یک اجتماعی متکی به خود و کاملاً مردمی از تغذیه، سلامت، اسکان، بهداشت، امنیت و سایر موارد دارای ترکیب خانواده بنیان است. از نوزاد تا پیر در این اجتماع حضور دارند.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: این اجتماع تنوع علمی، قومی، نژادی و دینی دارد. آیا می‌توانیم این حقیقت درخشان را با این همه ابعاد و اضلاع و ویژگی‌ها توصیف کنیم؟ بدون شک و به تعبیر رهبر انقلاب این یک پدیده الهی و معنوی است و حقیقتا قابل توصیف نیست. خیلی از پدیده های الهی درست قابل تفسیر نیست.

حاج علی اکبری گفت: این امر الهی را باید ولی الهی تفسیر و تحلیل کند اما اهل حکمت و معرفت باید به میدان بیایند و با همه وسع خود در این راه مجاهدت کند تا این پدیده را تفسیر و تحلیل کند. شکوهی که هم دارای ابعاد عرفانی، سلوکی و معنوی است و هم دارای ابعاد معرفتی و اعتقادی و فکری است و هم ابعاد تربیتی فکری و اخلاقی است. این پدیده دارای ابعاد جامعه شناختی، سیاسی، امنیتی و جغرافیایی است و ابعاد منطقه‌ای، بین‌المللی، تاریخی و تمدنی هم دارد.

این خبر در حال تکمیل است...

انتهای پیام/

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.